Høyskolen i Buskerud Materiell til arbeidsmøte 2 - 28. april på Kongsberg Einar Risnes, Context Consulting 27. april 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Høgskolen i Buskerud Konkretisering av prosjekt organisering av administrasjonsfunksjonen 29. november 2006.
Litt mer om PRIMTALL.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hva er Fretex ?.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Prosjektstatus. Fremdrift til nå  Forrige brukerforum la vi frem følgende plan:  15 mars – Fase 1 – alle hovedmoduler  15 april- Fase 2 med Aktiviteter.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
STATUS PR Innherred samkommune
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Gode hver for oss, bedre sammen. Status og milepæler.
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Strategi & bemanningsplaner
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Forankring Involvering Involvering Forankring Implementering
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Samarbeid og medbestemmelse
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Spillemiddelsøknad 2019 Prioriterte områder.
Arbeidskultur i Drammen kommune
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Administrativ organisering -
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Høyskolen i Buskerud Materiell til arbeidsmøte april på Kongsberg Einar Risnes, Context Consulting 27. april 2005

Agenda for møte 28.april kl. 9 – 15 - på Kongsberg 1. Siden sist! 2. Tidsplan/milepælsplan –Gruppens arbeid frem til ferdig innstilling –De viktigste leveransene vi må klare og når (delspørsmål vi må besvare). 3. Ny runde på gruppen’s mandat; få frem hvilke delspørsmål vi må finne svar på. -Hva er kritisk for HIBU å få til gitt hovedmålene? -Hvilke kriterier kan fortelle oss noe om graden av måloppnåelse? 4. Opplegget for fase 1og deler av 2 –Intervjuguide –Intervjuliste –Behov for mer informasjon? 5. Opplegg for involveringsprosess –Suksessfaktorer –Hva, hvordan, når? 6. Informasjonsløpet/forankring –Det planlagte (form og innhold) –Ad-hoc ut fra oppdukkende behov (for eksempel møter, spørsmål m.m.) 7. Restanselisten: –Gjennomgang og fordeling av hva skal forberedes (F) og hva skal en ta på neste møte (M) (se avmerket forslag de neste sidene). 8. Organisering av arbeidet videre; arbeidsform –Behov for å sette ned mindre arbeidsgrupper?

Oppsummering av endringene i opplegget ut fra tilbakemelding • Fra kun gruppesamtaler til først og fremst individuelle samtaler. • Del 3 taes ut • Supplerende spørsmål • Utvidet formål • Korrigering fremdrift • Ønske om å fokusere på hvordan enkeltpersoner i ledelsen ser på dagens organisering, få dybdeinformasjon fra hvordan disse ser på temaet. Bredden i tilbakemelding søker en heller gjennom en spørreundersøkelse som kan gå til alle ansatte. • All tilbakemelding var at dette ikke er relevant for vårt arbeid. • Bedre konkretisering og utdyping ut fra tilbakemelding fra gruppen • Dette blir ikke lenger kun en forfase (fase 1) men vil ta med seg en del av fase 2 i forhold til å fungere som en del av evalueringen. • Gitt at tidsplanen er absolutt er det behov for å øke produksjonskapasiteten til gruppa med minimum ett ekstra møte, samt vurdering av å nedsette delgrupper som kan jobbe mellom møtene. Endring Begrunnelse

Høyskolen i Buskerud Foreløpig oppsummering fra ledermøte 25. april Einar Risnes, Context Consulting 25. april 2005

Foreløpig oppsummering (ikke godkjent av ledergruppen) • Tidsplanen skal holdes! • Noen beslutninger i styret er en premiss for arbeidet (dette tydeliggjøres ytterligere og oversendes arbeidsgruppen). For eksempel: –Skal ha en faglig organisering –Skal ha 2 ledernivåer og ikke 3 • En ønsker en involverende prosess på hvert studiested i stede for en spørreundersøkelse til alle ansatte. Ledelsen tar ansvaret for gjennomføringen av denne prosessen i perioden 2. juni til 15. august. –Forslag er å bruke personalseminar 20. juni som en del av denne prosessen. –Prosjektet kommer med innspill til denne prosessen (input, prosess og output) • Ledergruppen ønsker jevnlig status fra prosjektet –Ledergruppen kommer tilbake med ønsket form, omfang og frekvens. • Evalueringen skal ikke være en evaluering av all virksomhet på HIBU, men en evaluering av om dagens organisering hemmer/fremmer oppnåelsen av hovedmålene i strategiplanen (gitt vedtatte premisser), samt en konkretisering av på hvilken måte/hvorfor den hemmer/fremmer. –En begrenser datainnsamlingen til det som er nødvendig for dette.

Høgskolen i Buskerud Tidsplan - versjon Einar Risnes, Context Consulting 6. mai 2005

Aktivitetsplan for gruppen - versjon pr Tidsakse Arbeidsmøte 1 Heldag Arbeidsmøte 2 Heldag Arbeidsmøte 4 Heldag Arbeidsmøte 5 Heldag Arbeidsmøte 6 Heldag Forberedelse/individuelle leveranser Uke 14Uke 17Uke 22Uke 33Uke 36 28/42/6 19/8 7/9 4/4 Milepæler 2. 1.Midtveis rapport (Til styreseminar 15/6) 2.Personalseminar 3.Endelig rapport Gjennomført Arbeidsmøte 3 Heldag Uke 20 18/5 1. UT! 3. 15/9 Nye tidspunkt 20/6 Ferie

Aktivitetsplan for gruppen frem til 15/6 - versjon pr Tidsakse Uke 18Uke 19Uke 21Uke 22Uke 23 2/6 Milepæler 1.Midtveis rapport (Til styreseminar 15/6) Uke /6 Uke 24 Intervjuer Start involvering ansatte Rapport (kvalitativt)

Aktivitetsplan for gruppen fra 15/6 - versjon pr Tidsakse Milepæler 2.Sluttrapport 3. Start involvering ansatte ”Personalseminar” Prosess på hvert studiested Uke 22Uke 25 Uke 36 2/6 18/8 5/9 15/9 Uke 26 Ferie Prosess på hvert studiested Uke Input fra arbeidsgruppen Output til arbeidsgruppen Arbeid i arbeidsgruppen

Høgskolen i Buskerud Mandat - versjon Einar Risnes, Context Consulting 27. april 2005

Tilbakemelding på spørsmål til mandatet • Tidsplan: –Den tidsplanen som er gitt i mandatet er absolutt i den forstand at styret vil ha arbeidsgruppens rapport innen medio september. Dette må vi forholde oss til og gjøre alt vi kan for å klare denne fremdriften. • Vi skal forstå ”evaluere dagens ordning” til å bety: –”I hvilken grad hemmer/fremmer dagens organisering HIBU’s måloppnåelse (gitt i ny strategiplan)” •Vil tro at dette betyr at vi først må vurdere HIBU’s måloppnåelse opp mot hovedmålene i startegiplanen på de enheter vi velger å bryte HIBU ned i (nåtid og fremtid), for så og se på hvordan dagens organisering hemmer/fremmer denne måloppnåelsen. –Min forståelse av dette er at vi ikke skal gjøre en total vurdering/”akkreditering” av HIBU, men konsentrere oss om de kriteriene som forteller noe om måloppnåelsen opp mot hovedmålene i strategiplanen »2 PhD-program »8-10 masterprogram »10-12 bachelorprogram »2800 studieplasser »Blant Norges mest attraktive og anerkjentehøgskoler og best innen tre fagområder »Regionalt ledende innen etter- og videreutdanning, konsulent- og oppdragstjenester. –Vil tro at kriteriene (”de berømte”) vil komme ut fra svaret på spørsmålet, hva er kritisk for at HIBU skal oppnå disse målene.

Vår forståelse/konkretisering • Evaluere dagens organisering (pkt. 1a) –Med dette forstår vi: •Vi skal evaluere dagens organisering og ledelse ikke kvaliteten på alt HIBU produserer. •Ny: Vi skal evaluere dagens organisering ut fra hvordan den påvirker HIBUS måloppnåelse (hemmer/fremmer) •Vi skal ikke vurdere sannsynligheten for at en når målene i strategiplan •Ny: Vi skal vurdere sannsynligheten for at en når målene betre dersom man endrer til faglig organisering. •Studenter, ansatte(alle grupper) og ledelse (alle nivå) skal få bidra i denne evalueringen. •Vi legger ikke noe vekt på å trekke inn historien på annen måte enn gjennom de erfaringer som kommer gjennom personene som skal evaluere. •Vi skal hente ut erfaringer fra alle nivåer i organisasjonen, spesielt frå dei som har faglig lederansvar (instituttledere) og som har erfaring med undervisning på andre studiesteder enn der hvor de har sitt fagmiljø •Teknisk administrative inkluderes – hele støtteapparatet (IKT, bibliotek) –Fortsatt uavklart: •Hva definerer vi som faglig (som enhet): •Ny: Med dette forstår vi studietilbudets faglige innhold (hvilke som er naturlige må vi definere) •Hvilke kriterier først, er rekkefølgen viktig? •Hvilke kriterier (Hva) - ; hvorfor relavante (se egne sider om kriterier) –Eventuelle premisser: •Foregår prosjekt ”Felles IKT organisering •Bevilninger gitt pr. institutt (Styresak desember 2004) •Hente kriterier fra OVA-rapport (Rolf) •Finnst det noen generelle erfaringer rundt vårt tema •Lærerutdanningen 50% finansiert – ikke fullfinansiert. •Kvalitetsekriterier fra NOKUT (faglig) •Hvor godt forankra er Strategiplanen Rødt = endringer

Spørsmål ut fra mandatet • Hemmer eller fremmer dagens organisering måloppnåelsen til HIBU gitt i strategiplanen? Delspørsmål blir da hemmer/fremmer organiseringen oppnåelsen av : –Studieprogram med nasjonal attraktivitet –Læringsmiljø – faglig, sosialt og administrativt –Forsknings og kompetanseutvikling –Kommersiell virksomhet og profilering –Benchmarking og resultatorientering –Organisering, styring og ledelse Mulig at dette kan fungere som en måte å dele evalueringen opp i delspørsmål. Kriteriene ligger da først og fremst i strategiplanen under hvert av disse 6 punktene. I tillegg kan det være behov for andre som er viktige for å skape legitimitet.

Hvilke utfordringer ser jeg for vårt arbeid – - ut fra mine første erfaringer • Felles forståelse av mandat –Komme frem til kriterier for evaluering som av alle blir oppfattet som gode og legitime. • Hvordan vi klarer å ivareta og utfordre ulike særinteresser innenfor helheten HIBU (for eksempel studiested, fag-/studieområde og sentrale-/desentrale funksjoner. • Klare å konkretisere konsekvenser av foreslåtte endringer på en måte som gjør at alle forstår de og kan bruke de i egne vurderinger opp mot en beslutning. • Klare å være fremtidsrettet nok. • Klare å tenke implementering slik at våre vurderinger også tar hensyn til hva som er mulig å få til i praksis. • At det vi foreslår faktisk resulterer i at HIBU får brukt mer av kreftene mot faglig arbeid og får mest mulig ut av organisasjonen. • Legitimitet, legitimitet, legitimitet

Evalueringskriterier Blant Norges mest attraktive og anerkjente høgskoler og best innen tre fagområder Regionalt ledende innen etter- og videreutdanning, konsulent- og oppdragstjenester 2 PhD-program 8-10 mastergradsprogram bachelorprogram studieplasser Mål Kritisk suksessfaktor Måleparameter

Høgskolen i Buskerud Involvering av ansatte i evalueringsprosessen Einar Risnes, Context Consulting 25. april 2005

Innhold i prosessen Prosessen med medarbeiderne bør inneholde fire hovedelementer • Fremlegging av de viktigste funn fra den kvalitative forfasen gjennomført med administrative- og faglige ledere ved de tre campusene, samt toppledelsen ved HIBU. • Hvilket ”trusselbilde” ser en de neste årene for HIBU. • Medarbeidernes vurdering av styrker og svakheter ved dagens organisering. • Medarbeidernes forslag til mulige tiltak/løsninger for å styrke eller forbedre organiseringen.

Gjennomføring av prosessen • Prosessen med medarbeiderne bør ideelt sett gjennomføres som samlinger á 1-2 dager hvor innholdet er som definert på forrige side. • Det bør kjøres fire parallelle prosesser ved hhv. Campusene i Drammen, Kongsberg og Hønefoss, samt den sentrale administrasjonen. • For hver campus bør medarbeiderne jobbe gruppevis etter avdelingstilhørighet med problemstillingene. • Starter opp i etterkant av neste arbeidsmøte (da må arbeidsgruppen lage endelig design) og foregår frem til 15. august (i forkant av arbeidsmøtet 18. august). • Det lages en oppsummering fra alle prosessene som fungerer som input til arbeidsgruppen (og ledelsen/styret). –Kanskje en del av sluttrapporten?

Høgskolen i Buskerud Foreløpig agenda for neste arbeidsmøte - 2. juni Einar Risnes, Context Consulting 27. april 2005

Foreløpig agenda for møte 2.juni kl. 9 – 15 - Hønefoss 1. Gjennomgang av resultater fra intervjuer –Sluttrapport gjennomgåes 2. Hvilke konklusjoner trekker vi, hvilke svar har vi funnet? –Arbeidsgruppens foreløpige konklusjoner? 3. Hvilke diskusjoner ønsker vi å bidra til i organisasjonen (input/output) –Personalseminaret –Involveringsprosess på hvert studiested 4. Start på arbeid med forslag til ny organisering –Ut fra analysen hva må en ny organisering gi oss? –Hvordan kan denne organiseringen se ut i praksis? 5. Informasjonsløpet/forankring –Ut fra pkt. 3 hva trengs å gjøres ekstra/av nye ting? 6. Restanselisten: –Gjennomgang og fordeling av hva skal forberedes (F) og hva skal en ta på møtet (M) (se avmerket forslag de neste sidene).

Høgskolen i Buskerud Delgrupper i arbeidet Einar Risnes, Context Consulting 05. mai 2005

Følgende delgrupper er satt ned og skal legge frem sitt resultat på møtet arbeidsmøtet 2. juni. Mandatet del 1a:Context gjennomfører intervju og leverer rapport. Mandatet del 1 b: Gruppen jobber med det på møtet Mandatet del 2 a: Øystein Sørebø, Øyvin Rannem, Mahwash Iftikar og Johan Kjølstad Mandatet del 2 b: Kristin Barstad og Janne Dugstad Mandatet del 2 c+d): Rolf Qvenild, Inger Margrethe Holter, Børre Lande og Gro Årstad Nordli. Mandatet del 4: Kai Mjøsund og Åsmund Dimmen. Henvisninger til nummerering er til mandatet