KAMPEN FOR ET MENNESKEVENNLIG ARBEIDS- OG SAMFUNNSLIV ARBEIDSLINJA-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Deltaking, inkludering og velferd
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
24. juni Trygghet for deg og din familie også i privatlivet.
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
7 Demokrati.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
1 Jon Sandvik, seniorrådgiver
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Departementsråd Ellen Seip
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Tjenesteyting sett fra yrkesutøvers ståsted
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kommunens rolle i boligpolitikken
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Det norske velferdssamfunnet
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Mødredødelighet.  Hvert eneste minutt dør en kvinne i forbindelse med svangerskap og fødsel  Over en halv million kvinner. Hvert eneste år.  99 prosent.
Det norske velferdssamfunnet. Velferdssamfunnet En velferdsstat eller et velferdssamfunn, er en betegnelse på en stat som yter sine borgere en rekke grunnleggende.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Kjell Erik Øie Statssekretær
Forsvar dagens uføretrygd
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG SØVNKURS
Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Utskrift av presentasjonen:

KAMPEN FOR ET MENNESKEVENNLIG ARBEIDS- OG SAMFUNNSLIV ARBEIDSLINJA- MÅ PISKEN TIL FOR Å FÅ FOLK I ARBEID? Randi Reese, forbundsleder Fellesorganisasjonen (FO) Innlegg Trondheimskonferansen 2007

Verdenserklæringen om menneskerettighetene, artikkel 25 sier: Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for han og hans families helse og velvære, og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser, og rett til trygghet i tilfelle av arbeidsløshet, sykdom arbeidsuførhet, enkestand, alderdom eller annen mangel på eksistensmuligheter som skyldes forhold han ikke er herre over. Mødre og barn har rett til spesiell omsorg og hjelp. Alle barn skal ha samme sosiale beskyttelse enten de er født i eller utenfor ekteskap.

Arbeidslivet. Inntektssikring Arbeidslivet brutaliseres Tvunget til deltid – et kvinneproblem 700 000 nordmenn borte fra arbeid hver dag Behov for arbeidskraft

Arbeidslinjen Sentral i oppbyggingen av velferdsstaten Rett og plikt til arbeid Innstrammingene i trygdene skal bidra til at folk ikke så lett ”velger” trygd. At sosialhjelpen ikke har nasjonale normer, kan også forklares ut ifra arbeidslinjens logikk. Vektforskyving fra rettighetsorientering til prestasjonsorientering. Statsråd Hansens utsagn: ”stå opp om morran” har fokus på vilje og motivasjon, ikke rettigheter. ”Hvilken virkelighet har de å stå opp til?”

Arbeidslinjens konsekvenser Arbeidslinjen fremmer trygdelinjen. Liten sysselsettingseffekt fordi bl.a tiltaksplanen mot fattigdom (Bondevik II) hadde manglende fokus på den enkeltes ressurser og evner til å gjennomføre det arbeidet som blir tilbudt (Ivar Lødemel HIO) Arbeidslinjen har ikke avskaffet fattigdommen

Fattigdommens plager ”Fattigdommens plager i Norge er ikke først og fremst sult tørst og kulde – men psykologisk nød” (Kjell Underlid HIB) Et knapphetstyrani som gir seg utslag i depresjon og aggressivitet. Innskrenket råderett over eget liv. Opplevelse av ikke å bli sosial verdsatt, være stigmatiserte. Skamfulle Manglende selvaktelse og selvrespekt.

Barn og voksne skal ha like muligheter til å utvikle seg Ca 40 000 barn lever i fattige familier i Norge Lav levestandard er særlig kritisk for barn. Barn og voksne har rett på en nøktern og forutsigbar levestandard. Nivå på levestandard er et verdispørsmål og et menneskerettsspørsmål

Sosialhjelpsmottakerne Forskning viser at det er høyere andel alvorlig syke blant mottakerne av sosialhjelp enn blant uføre (Ivar Lødemel, Gruppe for inkluderende velferd HIO) Også i Norge handler fattigdom om liv og død: Fattigdommens konsekvenser har målbare størrelser som: systematiske forskjeller i utdanning, kosthold, tannhelse og høyere spebarnsdødelighet mellom rike og fattige i Norge.

NAV – super?

Mål Flere i arbeid - færre på trygd En mer effektiv velferdsforvalting Samordning av Aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten - en ny arbeids- og velferdsforvaltning Mål Flere i arbeid - færre på trygd En mer effektiv velferdsforvalting Færre kasteballer

Organisasjon En samlet statlig etat for trygd og arbeid. 2006 Fortsatt kommunal sosialtjeneste Ingen endring i ansvarsdeling mellom stat og kommune Stat og kommune kan utføre oppgaver for hverandre Avtale mellom KS og den nye statlige etaten

Etablering av lokale NAV-kontorer Velferdskontor i hver kommune. Samlet lokal førstelinje. Avklaring av hvor stor del av sosialtjenesten skal integreres i den nye forvaltningen i den enkelte kommune Ved det lokale kontoret blir det ansatte med to ulike tariffavtaler, medbestemmelsesordninger mv. Samarbeid innad i LO og med andre hovedorganisasjoner viktig for å sikre ansattes forhold og god utvikling av tjenestene

”KARTET MÅ TILPASSES TERRENGET” Hva må til for at den nye arbeids- og velferdsforvaltningen skal bli et redskap i KAMPEN FOR ET MENNESKEVENNLIG ARBEIDS- OG SAMFUNNSLIV og ikke uttrykk for en GRELL ARBEIDSLINJE? ”KARTET MÅ TILPASSES TERRENGET”

EN HUMAN OG RAUS ARBEIDSLINJE Mangfoldige arbeidsrettede tiltak. Utdanningsvikariater. Opplæringstiltak, også på arbeidsplassen som del av de ordinære tiltakene Ungdomsgaranti. Tiltaksplasser. Tilrettelagt arbeid. Sosial aktivering og rehabilitering. Mobilisering av arbeidslivet

Krav til tjenestene i den statlige etaten og sosialtjenesten Tjenestene skal være universelle og tilpasset den enkelte Tjenestene er tilgjengelige og oppsøkende og rettferdig fordelt. Tilstrekkelig med ansatte Fast sosialfaglig kontaktperson (Jfr fastlegen) Brukermedvirkning. Gjensidig forpliktende samarbeid Styrke og koordinere de kommunale og statlige tjenester. Bolig. Utdanning.

INNTEKTSSIKRING en ny stønadslinje Gode trygde- og stønadsordninger og sosiale tiltak for alle som ikke blir inkludert i arbeidslivet Nivå på trygdeytelsene og andre stønader må være slik at supplerende sosialhjelp ikke er nødvendig Nye former for inntektssikring må åpnes for flest mulig og strekke seg over så lang tid at det er realistisk å lykkes Nasjonale minstenormer for sosialhjelpen minst på SIFO nivå

Utfordringer for framtida Velferdsstaten vår bygger på omfordeling, rettighetstildeling og profesjonell problemløsning En sjenerøs velferdsstat er avhengig av at motkreftene til markedsmakten er samlet og sterk. Ikke minst Fagforeningenes årvåkenhet og styrke Kommune- og fylkestingsvalget blir en milepæl. Kommuneøkonomien er sentral for folks dagligliv.