Supply Chain Management (SCM) Integrert logistikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Advertisements

Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
SCM 16: Coordination in the Supply Chain
Optimal produkttilgjengelighet I
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Uavhengig etterspørsel
SCM 04: Designing Distribution Networks
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Internkontroll i kommuner
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
OM 5: The Design of Products and Services
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Produktvalg Læringsmål:
OM 11: Capacity Planning and Control
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Personlig planlegging
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
3 Jeg og mitt.
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
Feil og feiloppretting
OM 08: Process Technology
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Styring ved uavhengig etterspørsel
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Risikostyring i praksis
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
Logistikk NDLA side 77 til 92.
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Innovasjon Innovasjon
OM 11: Capacity Planning and Control
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Det strukturelle perspektivet
Forretningsprosess Adminstrere MRP
Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kraljic matrise.
Markedsføringskanaler på bedriftsmarkedet
Utskrift av presentasjonen:

Supply Chain Management (SCM) Integrert logistikk OM 13: Supply Chain Planning and Control Supply Chain Management (SCM) Integrert logistikk Forsyningsnettverk Vertikal integrasjon, utseende, lokalisering og kapasitet er omtalt tidligere Integrert logistikk (Supply chain management) Hvordan koordinere og styre aktiviteten mellom selvstendige produksjonsenheter i nettverket Helhetlig (holistisk) tilnærming - hvordan styre på tvers av selskapsgrenser BUS240 - OM

Forsyningskjeder - begreper 2. nivå 1. nivå 1. nivå 2. nivå Produksjon Innkjøp Fysisk distribusjon Logistikk Materialadministrasjon Integrert logistikk (supply chain management)

Fokus i integrert logistikk OM 13: Supply Chain Planning and Control Fokus i integrert logistikk Tilfredsstille sluttkundene effektivt Sluttkundene fører penger inn i systemet Ikke fokuser på den umiddelbare kunden, men på hvordan en kan bidra til å forbedre hele forsyningskjedens prestasjoner Overskuddet fordeles etterpå Kostnadseffektiv styring av forsyningskjeden Redusere lager, fjerne forsinkelser Identifisere flaskehalser, balansere kapasiteter og koordinere flyt av materialer Hindre sløsing - Lean supply chain BUS240 - OM

Fokus i integrert logistikk II OM 13: Supply Chain Planning and Control Fokus i integrert logistikk II Beholde fleksibiliteten Agile supply chain vs. Lean supply chain BUS240 - OM

Innkjøps- og forsyningsprosessen Innkjøps-funksjonen Produksjons-funksjonen Leverandører Be om forsyning Lage tilbuds-dokument Lage tilbud Velge leverandør Diskutér med produksjonen Utform innkjøpsordre Samarbeid med produksjonen Produser varer Informasjon Mottaks-kontroll Leveranse

Mål for innkjøpsarbeidet I OM 13: Supply Chain Planning and Control Mål for innkjøpsarbeidet I Kvalitet Råvarekvalitet influerer på produktkvalitet, hastighet, pålitelighet og kostnad Kvalitet kan sjekkes ved mottakskontroll Kan baseres på leverandørens kvalitetssystem, for eksempel ISO 9000 Supplier Quality Assurance (SQA) programmes Hurtig levering Viktig når etterspørselen etter sluttproduktet er usikker eller når hastigheten er en viktig konkurransefaktor BUS240 - OM

Mål for innkjøpsarbeidet II OM 13: Supply Chain Planning and Control Mål for innkjøpsarbeidet II Presise og fullstendige leveringer Ufullstendige leveranser kan medføre problemer i produksjonen For sene eller for tidlige leveranser kan skape problemer Behov for egen ordreoppfølgingsavdeling? Opprettholde fleksibilitet Vurdere leverandørens kapabilitet (evne) med hensyn til endringer i kvantitet, leveringstider og spesifikasjoner BUS240 - OM

Mål for innkjøpsarbeidet III Riktig pris Innkjøp utgjør en stor del av totalkostnadene. En liten reduksjon vil medføre store endringer i overskuddet Profitt Økt profitt Økt profitt Innkjøp reduseres med 10 % Arbeid og overhead Innkjøpskostnad reduseres med 10 % B. Innkjøp utgjør stor andel A. Innkjøp utgjør liten andel

OM 13: Supply Chain Planning and Control Single-sourcing Fordeler Kan medføre bedre kvalitet, sterke og langvarige samarbeidsrelasjoner, bedre kommunikasjon, lettere å samarbeide om produktutvikling, stordrifts-fordeler, høyere konfidensialitet Ulemper Mer sårbart hvis leveringene svikter, leverandør kan bli mer påvirket av volumfluktasjoner, leverandør kan presse opp prisen Generell utvikling mot færre leverandører 80-tallet: GM-USA: 3500 lev., Toyota: 168 lev. Eksempel: Systemleverandører BUS240 - OM

Utviklingstrekk innen innkjøp OM 13: Supply Chain Planning and Control Utviklingstrekk innen innkjøp Internett og e-handel System til å bekrefte ordrer og foreta betaling Informasjon om potensielle leverandører Prisinformasjon Handelsbørser Hvilke typer komponenter bør kjøpes over internett? Keiretsu-nettverk (Japan) Underleverandører til et større konsern organiserer seg i en samarbeidsgruppe i samarbeid med storkonsernet BUS240 - OM

Japanske keiretsu-nettverk I Mitsubishi (Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ) Mitsubishi Corporation, Kirin Brewery, Mitsubishi Electric, Mitsubishi Fuso, Mitsubishi Motors, Nippon Yusen, Nippon Oil, Tokio Marine and Fire Insurance, Nikon, Mitsubishi Chemical, Mitsubishi Estate, Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Rayon Co., Ltd., Mitsubishi Materials Corp., Mitsubishi Paper Mills Ltd., Pacific Consultants International Ltd. Sanwa ("Midorikai") (Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ) Hankyu Railway, Keisei Railway, Kobe Steel, Konica Minolta, Kyocera, Orix, Shin-Maywa, Takashimaya, Toho

Japanske keiretsu-nettverk II Sumitomo (Sumitomo Mitsui Bank) Asahi Breweries, Hanshin Railway, Keihan Railway, Mazda, Nankai Railway, NEC, Nippon Koei, Sumitomo Real Estate Mitsui (Sumitomo Mitsui Bank) Fuji Photo Film, Mitsui Real Estate, Mitsukoshi, Suntory, Toshiba, Toyota Fuyo (Mizuho Bank) Canon, Hitachi, Marubeni, Matsuya, Nissan, Ricoh, Tobu Railway, Yamaha Dai-Ichi Kangyo (Mizuho Bank) Fujitsu, Hitachi, Isuzu, Itochu, Tokyo Electric Power

Utviklingstrekk innen innkjøp Global forsyning Ferdigvarer har lenge vært levert på det globale markedet Forsyninger er etter hvert mindre basert på lokale leverandører Årsak: Regionale handelsavtaler og tollnedsettelser, bedre transportsystemer, økt global konkurranse Problemer med global forsyning: Avstander, forskjellig språk og kultur, vanskelig å sjekke etiske problemstillinger

OM 13: Supply Chain Planning and Control Fysisk distribusjon Lagersystem med mange nivåer Distribusjonslager kan redusere transporten Færre transporter enn om alle detaljistene skal få direktelevering fra alle produsentene Både produsent og kunder får færre å forholde seg til Internett Bedrer kommunikasjonen og koordinasjonen i distribusjonskjeden B2C (Business-to-consumer) medfører nye problemer med transport på grunn av mange småordre BUS240 - OM

Fysisk distribusjon - score Transportmetode Ytelse Vei Bane Fly Sjø Rør Hastighet 2 3 1 5 4 Sikkerhet 2 3 4 5 1 Kvalitet 2 3 4 5 1 Kostnad 3 4 5 2 1 Fleksibilitet 1 2 3 4 5 1 - best ytelse, 5 - dårligst ytelse

Integrering av flere funksjoner OM 13: Supply Chain Planning and Control Integrering av flere funksjoner Materialadministrasjon Materialflyt og støttefunksjoner Innkjøp, lager, produksjon, distribusjon Forener ulike funksjoner (innkjøp, produksjon, salg) Middel til å redusere lager og ledetider Øker fleksibiliteten og oversikten BUS240 - OM

Integrering av flere funksjoner OM 13: Supply Chain Planning and Control Integrering av flere funksjoner Logistikk (tradisjonell definisjon) Fysisk distribusjon til sluttkunde Totalflyt av materialer og informasjon Lite fokusert på produksjonsstyring Integrert logistikk (Supply Chain Management) Innkjøp/forsyning, produksjon og distribusjon Fokus: Tilfredsstille sluttkundene Nøkkeloperasjoner i forhold til kunden Lede kjeden effektivt og effisient BUS240 - OM

Leverandør - kunde-forhold OM 13: Supply Chain Planning and Control Leverandør - kunde-forhold B2B Mellom to bedrifter Eksempel innen e-handel: EDI B2C Mellom en bedrift og sluttkunden Salg til private over internett, f.eks. Amazon.com C2B Kundene spør, bedrifter svarer med tilbud Anbudstorget.no C2C Auksjoner, bruktsalg osv. Finn.no BUS240 - OM

Typer av relasjoner i forsyningskjeder Gjør alt selv Vertikalt integrert produksjon Utvikling Tradisjonell markeds-forsyning Gjør det viktige selv Intern aktivitet Forsyning via partnerskap Outsourcer alt Langtids virtuell produksjon Virtuell spothandel Mange, avstand Få, nær kontakt Leverandører

Vertikal integrasjon på kortere sikt OM 13: Supply Chain Planning and Control Vertikal integrasjon på kortere sikt Beslutninger om å lage eller kjøpe (make-or-buy) Avgjøres av innkjøpsfunksjonen Kostnader ved egen produksjon (totalkostnader, marginalkostnader) Har en kapasitet? Kvalitet Vanlig vurdering: Kjerneaktiviteter beholdes, resten outsources BUS240 - OM

Tradisjonell forsyning fra markedet OM 13: Supply Chain Planning and Control Tradisjonell forsyning fra markedet Fordeler Beholder konkurransen Leverandører kan spesialisere seg Forsyningen blir fleksibel Innovasjoner kan utnyttes raskt Kan konsentrere seg om kjerneaktiviteter Ulemper Mister styringen etter at ordren er plassert Mye arbeid med leverandørdatabasen Kan uthule egen kompetanse BUS240 - OM

OM 13: Supply Chain Planning and Control Virtuell produksjon All produksjon er satt bort Fordeler Forsyningsnettverket kan ofte skiftes ut raskt Gir fleksibilitet og hurtighet Ulemper Vanskelig å skape og holde på kjernekompetanse Bør hovedsakelig brukes av de som har en spesialkompetanse mht. å styre selve forsyningsnettverket BUS240 - OM

OM 13: Supply Chain Planning and Control Partnerskap Nært samarbeid over lengre tid, inkludert deling av ressurser og kompetanse Deling av suksess, medfører langtidsforpliktelse, felles læring og problemløsning, koordinering, informasjonsutveksling, gjensidig tillit Underleverandøren er ofte den svake i slike partnerskap Lean supply Partnerskap mellom likeverdige partnere, det vil si at underleverandøren får en mer sentral rolle BUS240 - OM

Distribusjonskjeder for deleprodusent Installatør Forhandler-nettverk Lokal forhandler Regional distributør Bilprodusent Distributør Distribusjons-kjede for bilprodusent Distribusjonskjede for deleprodusent Leverandør Underleverandør Produksjons-kjede Lager Råmaterialer

Alternative forsyningskjeder OM 13: Supply Chain Planning and Control Alternative forsyningskjeder Via bilprodusent Relativt stabilt volum Fokus på kvalitet og pris (effisient forsynings-kjede) Ettermarkedet Usikkerheter i volum Fokus på hastighet og fleksibilitet (responsive forsyningskjede) Som regel vil komponentene til de to kjedene produseres samtidig BUS240 - OM

Dynamikk – Bullwhip-effekt

SCOR SCOR-modellen (s.394-396) er ikke pensum

Forbedring av forsyningskjeder OM 13: Supply Chain Planning and Control Forbedring av forsyningskjeder Informasjonsdeling Vil redusere svingninger i forsyningskjeden POS-informasjon, EDI Tilpasning i forsyningskanalen Felles planlegging og styring Vendor Managed Inventory (VMI) Transportmengder (TruckLoad, LessThanTL) Effektiv styring og gjennomføring Redusert kostnad og kompleksitet hos hver enkelt Tidskompresjon (varer og informasjon) Risiko i forsyningskjeden BUS240 - OM