Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Advertisements

Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Barns rettigheter - personvern
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Kildekritikk (Kilder fra internett) Problemer med plagiering
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Duo- en liten innføring
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Databasehåndtering med MySQL
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan kan vi bruke det?
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
Energi og miljø høgskolen i oslo Prosjektoppgaver og vurdering av Høgskolelektor Bente Hellum.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Velkommen til Medisinsk bibliotek
UBiT - veven
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Tilvekstlister/Nyhetssøk 2. november 2007 Øystein Reiersen.
VELKOMMEN ALEPH brukermøte 26. Og 27. oktober 2006.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Eksempel: Word Fagenhet for IKT ved Avdeling for lærerutdanning 2005/2006 Grunnleggende tekstbehandling.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
RUBEN ELIASSEN >.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Hvordan føre kilder?.
Logg deg inn på portalen som du pleier. Velg deretter Bibliotek i venstre kolonne.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
En dag i mai… - basert på en sann historie Thomas skal skrive oppgave om: kriminalitet og hyperaktivitet.
Presentasjon av familien til Johanne
TAM TIGGERGUTTEN Av Madhangi. INNHOLD  Om Tam  Livet hans  Handling  Forfatter  Terningkast og lus nivå  Kilder  Lesing.
Henrik Wergeland.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Tema, kilder, kildekritikk, lenker…
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Opplæringspresentasjoner Arbeide effektivt og nøyaktig.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
* 07/16/96 Personalopplæring Skriv inn emnet her. *
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildebruk.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Akkumulert vekst fra 4. kv
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Opplæringspresentasjoner
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring

Dette skal vi gjennomgå: •Låneregler og sånn….. •Bli kjent med bibliotekets hjemmeside •Websøk og ”Meg & Mitt” •Internett, lese URLer og kildekritikk •Oppgaver i biblioteket •- utgangspunktet er bibliotekets hjemmeside!- utgangspunktet er bibliotekets hjemmeside!

Oppgi hvilke kilder du har brukt •Bøker: •Skriv Forfatter, tittel, forlag og år. •Eksempel: •Guldal, Liv (2000): Helsefagboka. Oslo: Universitetsforlaget

Oppgi hvilke kilder du har brukt •Internett – elektroniske kilder •Eksempel: Veitrafikkulykker med personskade, juli 2006 •Statistisk sentralbyrå. •Datert •Tatt fra Internett

Pass på! •Bruk av informasjon for eksempel ved ”klipp og lim” fra Internett uten å oppgi kilde er juks

Oppgavene •Finner dere på It’s Learning. •Alle må løse oppgavene. •Noen spm?