Status systemer – fra anskaffelse til betaling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Advertisements

Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Inntaks- og formidlingskonferansen september 2013
Praktisk info til prosjektkunder
Programvare fra Uni Pluss
BankID i Vital Forsikring ASA
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Eksamenskonferansen Steinkjer 24. september 2013
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hva er Fretex ?.
Økonomidirektørmøtet Høgskulen i Volda

Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Åpent møte 8. mars 2012 Standardisering av elektronisk samhandling.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
E-handel.
ØKT KONTROLL OG BESPARELSE GJENNOM EFFEKTIVE ANSKAFFELSER Trondheim 10 november 2010 Trond Edvardsen og Jostein Hårdnes, Visma Advantage AS.
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Superbrukerforum – velkommen!
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Den ideelle kommunesammenslåing
AV-utstyr i uh-sektoren Alice Sporstøl UNINETT FAS
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
UH-Innkjøpsforum juni 2010 Dato / Kl.Tema Navn Onsdag 2. juni Quality Spa & Resort Son – 11.30Innsjekking – 12.30Lunch – 12.45Åpning.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
AGRESSO – Rapportering ++ Økonomiledersamling - Volda
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Felles anskaffelse av LMS
Økonomisjefssamling Drammen 23. – 24. oktober 2008
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
LUB og nasjonale planer
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
MVA i statsforvaltningen
Webinar – eWorker og eMeetings
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
HMN Orientering om HMN LAB
Vi vil – og vi får det faktisk til!
ØKONOMIFORUM 12. DESEMBER 2017
Arbeidstilsynet - for et godt arbeidsmiljø!
22 april 2015 E-handel.
Anskaffelsen som prosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Status systemer – fra anskaffelse til betaling UH Innkjøpsforum, Son, 4. juni Bjørn-Are Lyngstad, UNINETT FAS

Det e itjnå som kjem tå sæ sjølv Tekst: Hans Rotmo Da æ va liten unge og låg i lita seng Så vesst æ ingen verdens ting om fattigdom og peng Det e itjnå som kjem tå sæ sjøl Det første æ lerd, det lerd æ da æ skull ler å gå Det va sannelig itj lett, kan skjønn æ vesst itj arme råd Det e itjnå som kjem tå sæ - Sjøl e du lett som ein spøl Men sammen så veie vi fleire tonn Med littegrann hjølp gjer det littegrann monn Det e itjnå som kjem tå sæ sjøl

Hva er UNINETT FAS? …er kundekoordinator (og tjenesteleverandør) ved utredning, valg, innføring, drift, videreutvikling og utskifting av felles administrative IKT-systemer ved universiteter og høgskoler …gir en samarbeidsarena der den enkelte institusjon ikke oppnår noen konkurransefortrinn ved å velge en annen løsning enn de øvrige virksomhetene …bidrar til høy kvalitet på felles IKT- systemer for administrative tjenester. Dermed kan institusjonene bruke egne ressurser til primæroppgavene forskning, formidling og undervisning

Hvordan jobber vi? Arb. Prioriteringsråd Bruker-forum utvalg Arbeidsutvalg Bruker-forum Alice (PL) Alice (PL BSS), Bjørn-Are Terje Aandalen (PL) Bjørn-Are Bernt Skjemstad (PL CI), Terje Bernt ØKONOMISTYRING OG ANSKAFFELSER (Bjørn-Are)

Status KGV (I) Spørreundersøkelse om bruk og ønsker fremover. Det krever en innsats for å ta i bruk systemet – opplæring, tid, gjentakende trening (konkurranser) De som har kommet godt i gang er fornøyd med den støtten systemet gir i prosessen Vi har fått tilbakemelding om at hurtigguider som er utviklet gir god støtte ved 1. gangs gjennomføring. Link til disse finner dere her: http://www.uninett.no/fas/maler-og-veiledninger

Status KGV (II) Arbeidsutvalget vil jobbe videre med tiltak for å stimulere til bruk av systemet. Systemet har blitt mer modent, med hyppige releaser med forbedringer både på funksjonalitet og brukergrensesnitt. Innspill til videre forbedringer ønskes fra dere. Disse vil bli behandlet av arbeids-gruppen, og kan meldes inn per e-post til alice@uninett.no

Status KGV (III) Merk dere at faktura for 2009 ennå ikke er sendt ut. Vi avventer avklaring fra Visma på prinsippet for telling av antall brukere – uenighet om dette antallet. Faktura kommer før sommeren!

Status BSS og C.I. Her kommer det endringer! MEN!!! Bruk tiden fremover til å få opp innhold/volum, som dere kan flytte over i nytt system. IKKE STOPP OPP MED: Leverandøraktivering Organisatorisk modenhet / endring Innføring av eFaktura

Markedsplassen ehandel.no Ny abonnementsavtale for bruk av den nye Ehandelsplattformen, www.ehandel.no, fra IBX Ny avtale som gir lavere priser Alle skal ha fått tilsendt denne, og alle må svare på denne i god tid før 1. juni! Dette er en avtale direkte mellom IBX og den enkelte institusjon!

Elektronisk faktura (I) Bakgrunn: Statlige virksomheter skal kunne motta elektronisk faktura innen 1. juli 2011. I samråd med Prioriteringsrådet sendte ut UNINETT FAS en invitasjon til felles tilleggskjøp. Alle som i dag samarbeider om C.I. meldte seg på fellesprosessen. Valget falt på Baswares meldingssentral

Elektronisk faktura (II) Fremdrift: Pilot skal godkjennes i løpet av juni (HiO, HiST og HiL) Videre fremdriftsplan og utrullingspuljer blir sendt ut etter godkjennelse av pilot. Planen er at alle samarbeidende institusjoner skal få muligheten til å motta e-Faktura i løpet av året.

Elektronisk faktura (III) Fordeler: Økonomisk gevinst (både for kunde og leverandør) Bedre kvalitet på data – muliggjør match på linjenivå Løsning kan også benyttes til å sende elektroniske fakturaer (Trinn 2) Utfordringer: Det tar tid å få opp interessen fra leverandørene – ”innsalg” UH har få felles leverandører, begrenset med gjenbruk

Nytt Bestilling og Fakturahåndteringssystem

Bakgrunn Kontrakter for bestillings- og faktura-håndteringssystemer i ferd med å løpe ut. I samråd med prioriteringsrådet satte UNINETT FAS i gang en påmeldingsprosess. 33 institusjoner meldte sin interesse til å delta i fellesprosjektet. UNINETT FAS satte da i gang en felles anskaffelsesprosess. Prioriteringsrådet har fungert som styringsgruppe for anskaffelsesprosjektet.

Roller i fellesprosjektet Prosjekt og prosessledelse – U-FAS Innkjøpsfaglig kompetanse – UNINETT (samt medlemmer i arbeidsgruppen) Arbeidsgruppen – HiO, HiVolda, HiT, HiST, UiA og UiT Styringsgruppen – HiL, HiNT, UiA og UiT Piloter – HiO, HiVolda og UiA

Anskaffelsesprosessen Forhandlet prosedyre (komplekst!) Avtalelengde på 8 år (minst 4 år med gevinsthåndtering) 6 lev som ønsket prekvalifisering 1 Avvist 3 leverandører som leverte tilbud Enstemmig innstilling fra styrings- og arbeidsgruppen Innstilling behandlet i UNINETT FAS sitt styre og hos KD uten innvendinger

Etterspurt løsning Bestillings- og Fakturahåndtering LEVERANDØRER Papirfaktura/ Elektronisk faktura LEVERANDØRER LOKALE LEVERANDØRER Skanning og tolkningstjeneste Elektronisk meldingssentral Nett- butikk Nett- butikk Elektroniske varekataloger, bestillinger, ordrebekreftelse Elektroniske varekataloger Ehandel.no Punchout/ Roundtrip Inngående fakturaer og kreditnotaer til behandling Innkjøps- ordre Elektroniske varekataloger Ordre- bekreftelse Innkjøps- ordre Import av inngående fakturaer Bestillings- og Fakturahåndtering Rapporteringsverktøy Regneark arbeidslister, forpliktelser, (disp regnskap), driftsmeldinger, varekataloger Eksport av forpliktelser Komplett bestilling Oppdatering av status for faktura FEIDE pålogging Overføring av brukere Prosjektstyringsverktøy BIBSYS PORTAL BRUKERE

Valg av tilbud

Økonomiske konsekvenser Transaksjonskostnader: Papir faktura: 13,80  7,30 Elektronisk faktura: 3,75 Bestilling: 0  1,25 Mulighet for konsernpris ved felles oppsett og bruk (ikke konsernløsning) Oppsett og årlig tilgang faktura og bestilling (Inkl.mva): Oppsett L/M/S – 43.750/43.750/43.750 Årlig L/M/S – 35.000/55.000/80.000

Tilbudets omfang SaaS-løsning, med to moduler, tett integrert Basware PM og Basware Invoice Ny versjon 2-4 år frem (Ladybird) Mulig å kun ta i bruk faktura-håndtering eller bestillingsmodul Contempus.Invoice blir videreført, men i nytt driftsmiljø (ny fakt.adr!) Informasjonsbrev med detaljer før sommerferien

Kontrakt og innføring 3-veis kontrakt Rammeavtale mellom U-FAS og leverandør Avropsavtale mellom hver enkelt UH-institusjon og leverandør Utvidelse av TROFAST-avtalen, mellom U-FAS og UH-inst. Krav ved innføring: Intern styrings-gruppe og Prosjektleder

Videre tidsplan Kontraktsforhandlinger - Juni Forberede pilot – Juni Gjennomføre pilot – august – oktober Akseptansetest – Oktober-november Oppstart pilotinstitusjoner – 1.1.2011 Utrullingspulje 1 – 1. april Utrullingspulje 2 – 1. juni Utrullingspulje 3 – 1. sept

Husk! Administrativ konferanse i Trondheim 10. – 12. november Se www.uninett.no/fas/suhs-konferansen Det blir KGV-workshop for viderekomne

TAKK FOR MEG! Spørsmål? Bjorn-are.lyngstad@uninett.no (BFS og program) alice@uninett.no (BSS og KGV) Bernt.skjemstad@uninett.no (Fakturahåndtering og e-Faktura) www.uninett.no/fas