Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Om sikkerhet og brann.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Næringsforeningen i Trondheim Arrangement i Januar 2007.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Vurdering av konsekvensene ved handelsetablering Henning Lervåg Byplankontoret i Trondheim kommune.
Kort om handelsanalyser og nytten av prosjektet for Framtidens byer Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
FORHÅNDSSTEMMING Hvor og når og hvordan ?. HVOR? Hvordan vurdere hva som er ”egnet lokale” iht valgloven § 8-3 (1)?
Varehandelsrapporten 2013 Haugesund Agenda •Overordnet utvikling •Varehandelsutvikling på Haugalandet •Handelsbalanse.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
næringens samfunnsrolle
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
COOP EXTRA PORSGRUNN - NORGES MEST VOKSENDE DAGLIGVAREKJEDE -
Handel - utviklingsprosjekt
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Sparebanken Telemark 25. oktober2011. SpareBank 1 Telemark filialer/kontorer Markedsandel innenfor privatmarkedet (PM) i Grenland er ca. 40 %
OPPSUMMERING Den offisielle start i går i kommunelokalet Ca. 75 deltakere Opplegg om kommuneplanprosessen og om kommunens framtidige behov 7 bord med debatt.
FRI BRUK frem til 1. mai Gjelder ved kjøp av all in 1 med 12. mnd avtale før all in 1 inkluderer 500 ringeminutter, 500 SMS og 500 MB for kun.
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
NÅR: FRA FREDAG 24. APRIL KL TIL SØNDAG 26. APRIL KL. 14. STED: GULSRUD LEIRSTED VED TYRIFJORDEN HVEM: ALLE SOM HAR LYST PRIS: BARN: 0-1 ÅR: GRATIS.
LAVPRISTAXI fra *Et miljøbesparende lavpriskonsept for taxi, utviklet av Økotaxi AS.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Gr. 4 Definer særpreget ved din landsby og generelt ved landsbyer. Dokka: Arrangementer i sentrum, trivelig bebyggelse i sentrum, godt handelstilbud, god.
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Venner og valg Film og samtale.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Mål Overordnet mål Delmål Målgruppe
Trondheim sentrum fram mot 2040
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
PLANNETTVERKSMØTE SANDNESSJØEN 30.APR. 2019
Utskrift av presentasjonen:

Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer i arbeidet med å utvikle Oslo sentrum

Happy shopper alias den glade kunde

Oslo Handelsstands Forening Arbeider for lønnsom handel og service i Oslo-regionen • 50 kjeder • 30 kjøpesentre • butikker • 70 mrdr i omsetning, herav 42 i Oslo • ansatte

Handelen er tilpasningsdyktig Etablerer seg der forholdene legges til rette (alt fra på et jorde til sentrum) og kunden er i fokus! (det lønner seg)

Handelen i Oslo lavere vekst enn Akershus

Servering

Årsakene til nedgang i dekningsgrad for handel i Oslo • Etablering av store, attraktive kjøpesentre i de tilgrensende kommuner/regioner • Butikker som tidligere skapte konkurransekraft spesielt for Oslo-handelen kan nås gjennom filialer i kjøpesentre i omegnskommunene • Et Oslo Sentrum som på mange områder ikke lenger fremstår som unikt som handlested for utenbysboere • Redusert tilgjengelighet til sentrums handelstilbud for de som ikke benytter kollektive transportmidler • En kjøpekraft for Oslos innbyggere som har hatt mindre vekst enn landsgjennomsnittet • Stor økning i grensehandel – 20 mrdr

HANDELSANALYSE FOR OSLO SENTRUM – VALG AV TRANSPORTMIDDEL (mai 2010) • 6 % benyttet egen bil • 2 % kjørte med venner/nabo • 67 % benyttet bare ulike kollektive transportmidler for å komme inn til Oslo sentrum for å handle • 15 % gikk til Oslo sentrum • 5 % benyttet sykkel.

HANDELSANALYSE FOR OSLO SENTRUM – VALG AV TRANSPORTMIDDEL

Stort vekstpotensiale Oslo har store muligheter (og utfordringer) med mer enn nye innbyggere per år de neste 20 årene. Tilsvarer 16 mrdr i årsomsetning

Mine påstander 1.Det er handelen som gir byen puls! (nå er det hvilepuls i Oslo sentrum) 2.Fortsatt mulig å gjenskape Oslo som handelshovedstad (trenger nå å være konkret og handlingsorientert)

Sentrum må ta handelen på alvor og tilrettelegge og tenke som et kjøpesenter • Ansett City manager/sentrumsleder • Bransje- og butikkmix – butikk, servering, kultur og opplevelser • Tilgjengelighet for handlende • Bil og parkering • Åpningstider • Renhold • Trygghet • Få lyst til å handle i byen • Få lyst til å komme tilbake (for å handle)

Utfordringer i Oslo

OHF ønsker • Levende by • Taggefri by (vekk også med taggeveggen) – 80 mill kr til fjerning • Ren by. Samarbeid med Rusken og Kirkens Bymisjon. • Tiggefri by (de som må tigge skal fanges opp av hjelpeapparatet til bl a Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen og det offentlige • Trygg by for kunder og ansatte • Godt kollektivtilbud • Godt parkeringstilbud – lett å finne frem og konkurransedyktig på pris i forhold til eksterne kjøpesentra

OHF ønsker • Store parkeringshus inntil stamveinettet og handelsområdene for å hindre unødvendig kjøring og forurensning. • Nye p-hus under Festningen, Youngstorget og Rådhuset • Gateparkering – korttidsparkering for handlende • Gratis gateparkering på lørdager og søndager samt etter kl 16 på hverdager • Ingen bompenger på lørdager og søndager • Tilrettelagt for effektiv varedistribusjon • Butikker på gateplan tilrettelagt for lønnsom handel og universell utforming – også større enheter i sentrum • Handel og boliger inn i gamle bankpalass i sentrum • Flere spesialbutikker og merker som ikke finnes på vanlige kjøpesentra

OHF ønsker • Trivelige plasser med marked og et sted å sitte ned • God belysning som skaper trivsel og trygghet • Skilter og reklame som gjør det enkelt å orientere seg – ikke for rigid • Flere boliger, også for barnefamilier, i sentrum • Nye og lønnsomme handelsmuligheter ved utvikling av Kvadraturen og Kirkegata, Fjordbyen, Bjørvika, Sørenga og Filipstad • Oppfølging av Næringspolitisk handlingsplan for Oslo kommune

La oss skape en levende by med handel, servering, kultur og opplevelser i nye, rene og trygge Oslo

La oss skape ”downtown” i Oslo med spennende og trygge myldreområder som man ikke finner på noe kjøpesenter

OHF kan handel og service i Oslo og vil være en aktiv medspiller og pådriver for å skape en levende by!

Ta gjerne kontakt Gunnar Larssen Mobil: