Om autorisasjonsordningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Vernetjenesten i Kristiansund
Sensornettverk 11. april 2013.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
ESMA retningslinjer egnethetstest
NESOs Formannskole klasse / 2014
Oppgave, rentemarkedet "Ta utgangspunkt i bankens rentesyn (eventuelt rentesyn beskrevet i avisartikler, rentesynet til andre analytikere eller kundens.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
GOS Godkjenningsordningen for selgere og rådgivere i skadeforsikring (GOS) etablerer felles fagplaner og felles rammeverk for praktisk prøve. For å bli.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Om autorisasjonsordningen 1. Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) AFR ble etablert 1. januar AFR er en nasjonal autorisasjonsordning.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Barn som pårørende.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Side 1 Personvern og individets sikkerhet i den virtuelle verden.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Barn som pårørende.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
…når resultater betyr noe
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Prosjektavslutning og sluttrapport
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Gir avsløringer økt tillit eller omdømmesvikt? Finansnæringens autorisasjonsordninger 12. juni 2014 Anders Solheim | daglig leder
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Økonomisk rådgivning- og gjeldsrådgivning
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Stiftelsesdagen Rådgiverrollen Stavanger 14. mai 2014.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Samhandling for effektive planprosesser
Soknedal Sparebank-Valentinlyst
Verktøy for å kartlegge holdninger
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen
”Godt begynt er halvt fullendt”
Forskrift om Internkontroll
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

Om autorisasjonsordningen

Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) AFR ble etablert 1. januar 2009. AFR er en nasjonal autorisasjonsordning som fremmer og sikrer nødvendig kunnskap, holdninger og ferdigheter hos finansielle rådgivere. Målet er å styrke kvaliteten på finansiell rådgivning overfor kunder. 138 finansbedrifter er tilsluttet AFR. Flere enn 6 400 finansielle rådgivere er autorisert. Ordningen skal ha høy legitimitet og troverdighet hos myndigheter, publikum og i finansbedriftene. En styringsgruppe nedsatt av Finansforbundet, Finansnæringens Hovedorganisasjon, Sparebankforeningen i Norge og Verdipapirfondenes forening leverte i mars 2008 rapporten Autorisasjon av finansielle rådgivere. Rapporten inneholdt minstekrav til kompetanse for finansielle rådgiver og deres nærmeste ledere og retningslinjer for God rådgivningsskikk (bygget på anbefalte krav fra 2003/2004)

Hvem skal autoriseres? Definisjon: Alle som driver med finansiell rådgivning skal autoriseres. Rådgivernes nærmeste leder skal også være autorisert . Definisjon: Med finansiell rådgivning forstås personlig veiledning og anbefalinger knyttet til plassering av kundens finansielle formue.

Hvordan autoriseres? For å bli autorisert må man bestå autorisasjonsprøven som er todelt: En kunnskapsprøve 110 spørsmål innenfor 6 fagemner En praktisk prøve Gjennomføring av en rådgivningssamtale Behovsavdekking Løsningspresentasjon Analyse av et etisk dilemma I tillegg må man kunne dokumentere ett års relevant yrkeserfaring. For å beholde autorisasjonen må man oppdatere kompetansen jevnlig og gjennomføre kundemøter i tråd med god rådgivningsskikk.

Åpenhet og innsyn På hjemmesiden til AFR: finnes oversikt over tilsluttede bedrifter kan kunder søke opp sin rådgiver ved navn og se om vedkommende er autorisert finnes fagplaner som beskriver kravene til kompetanse, også kravene til siste års oppdateringer AFR ønsker full åpenhet rundt ordningen og å sikre innsyn for kunder, rådgiverne selv, myndigheter, medier og andre. Se: www.autorisasjonsordningen.no

God rådgivningsskikk God rådgivningsskikk er nå felles for finansiell rådgivning og forsikring. Det betyr at enkelte momenter ikke passer like godt for alle roller. Praktiseringen av god rådgivningsskikk må tilpasses den konkrete rådgiverrollen sammenholdt med bedriftens policy og interne retningslinjer. 1. Planlagte kundesamtaler skal være godt forberedt 2. Rolleavklaring Presenter deg selv, bedriften din og rammene som gjelder for kundesamtalen. Avklar kundens forventninger. Sørg for at det ikke feilaktig skapes inntrykk av at rådene som gis er uavhengige eller nøytrale. 3. Behovsavdekking Innhent nødvendige opplysninger om kunden og kundens behov. Skadeforsikring: Forsikringsbehov, risiko, livssituasjon og planer. Finansiell rådgivning: Økonomisk situasjon, forventet økonomisk utvikling og mål for plasseringen, risikoprofil, kunnskap om og erfaring fra aktuelle investeringsområder. 4. Henvisningsplikt Henvis kunden til andre fagpersoner i situasjoner hvor du ikke har tilstrekkelig kompetanse – avklar eventuelt selv med andre fagpersoner. 5. Kunnskapsgap Legg frem løsningsforslag som er egnet ut fra de behov som er avdekket. Informasjonen skal være korrekt, fullstendig og ikke villedende. Forsikre deg om at kunden har forstått løsningsforslaget. Skadeforsikring: Gi informasjon om sikkerhetsforskrifter og forebyggende tiltak. Finansiell rådgivning: Gi grundig informasjon om avkastningsmuligheter, risiko, likviditet/ bindingstid og kostnader. 6. Interessekonflikt Sørg for at kundens interesser går foran bedriftens og dine egne interesser. Vær åpen om forhold som kan ha påvirket løsningsforslaget. 7. Frarådningsplikt Fraråd løsninger som ikke er i kundens interesse og/ eller uforenlige med kundens økonomiske bæreevne. 8. Betenkningstid Gi kunden nødvendig tid til å tenke gjennom løsningsforslaget før avtalen inngås. Finansiell rådgivning: Dette gjelder særlig i de tilfeller der kunden ikke har tatt initiativet til samtalen. 9. Opp følgingsansvar Avtal hvordan oppfølging skal skje. Sørg for at avtalen følger bedriftens regelverk og rutiner. Skadeforsikring: Gjør kunden oppmerksom på egen plikt til å ta kontakt dersom risikobildet endrer seg. 10. Dokumentasjon Sørg for tilstrekkelig dokumentasjon av kundesamtalen og avtalene som inngås.