Kommunale kriseteam Froland 7.6.-12.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
I.
Traumebevisst skole i Grimstad
Når småbarnsfammiliar blir ramma av alvorleg sjukdom
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan lage spill i power point?
Traumebevisst praksis
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Mestring og forebygging av depresjon
Selvfølelse vs selvtillit
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
- roller og forventinger
Personlighetsbegrepet i veiledning
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Det finnes hjelpemidler –men er de i bruk? Pål Lennart Horne.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Involvering av pårørende Siri Homelien Prosjektleder Demensfyrtårn
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Killingens andre dag Fra råd til veiledning
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Livskvalitet og antistoffsvikt
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Workshop VEIEN TIL HELHET
Aggresjon.
Livsstilsending - uke 5 -
Hvordan skrive personlig logg?
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Oppfølging av etterlatte
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Relevant questions for the Reference Group
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Utskrift av presentasjonen:

Kommunale kriseteam Froland 7.6.-12

Program for dagen OM Å JOBBE I KOMMUNALE KRISETEAM NOEN PRAKTISKE VERKTØY E-læringsprogram, Refleksjonssirkelen Psykologisk førstehjelp Psykologisk rehabilitering ETTERLATTE ETTER SELVMORD KRISEREAKSJONER HOS BARN

Hvordan har du det i dag?

Luke 3: Refleksjonssirkelen Sirkel: Barnets behov. Barnets atferd/væremåte – ett skritt tilbake/refleksjon – ser  smerteuttrykk og behov Hva trenger barnet nå? Refleksjon: se smerteuttrykk og følelser, ikke bare atferd  Sirkel: Min VÆRE-KOMPETANSE: Min første refleksreaksjon – ett skritt tilbake/refleksjon – er følelsesregulert Hva føler jeg nå? Refleksjon: Bevisst på egne følelser, min egen følelsesregulering  Sirkel: Min GJØRE- KOMPETANThere is a crack in everything. That´s how the light gets in. Leonard Cohen SE Det som løser situasjonen for meg – ett skritt tilbake/refleksjon – samregulerer- møter barnets behov Hva gjør jeg nå? Refleksjon: Hvordan hjelpe barnet best mulig?  Sirkel: SAMARBEIDSKOMPETANSE: Involverer dem som gjør situasjonen lettere for meg – ett skritt tilbake/refleksjon – involverer dem som det er lurt å involvere for å hjelpe barnet Hvem samarbeider jeg med? Hvilke rutiner kan jeg støtte meg på? Refleksjon: Hvem er det lurt å involvere?  

Psykologisk førstehjelp Teknikker for psykologisk rehabilitering NCTSN http://www.nkvts.no/biblioteket/Publikasjoner/Psykologisk-forstehjelp-norsk.pdf

Målsetting Redusere den første angsten som traumatiske hendelser skaper Legge til rett for fungering på kort og lang sikt.

Profesjonell opptreden Operer innenfor rammen Vær rolig, høflig, organisert, hjelpsom Innen kompetanseområdet Hensiktsmessige henvisninger Kultursensitiv Vær oppmerksom på egne følelser/reaksjoner

Retningslinjer Observer, ikke treng deg på Praktisk bistand Kontakt når det er naturlig Vær forberedt på ulike reaksjoner Snakk rolig, sakte og enkelt Lytt, ikke diagnostiser Gi ros for egeninnsats Informasjon, gjenta, tilpasset, Reduser angst

Kjernetiltak Kontakt og engasjement Trygghet og omsorg Stabilisering Informasjonshenting Praktisk bistand Forbindelse til støttenettverk Informasjon om mestring Kobling til samarbeidende tjenester

Manualen skal være Anvendbar og praktisk Tilpasset ulike aldersgrupper Kultursensitiv og fleksibel

Teknikker for psykologisk rehabilitering Hvor mange ganger På tomannshånd eller i gruppe Foreldres samtykke Egner teknikkene seg for personen

Kjerneteknikker Innsamling av informasjon og prioritering av hjelpen Problemløsning Tilrettelegging for positiv aktivitet Reaksjonshåndtering Hjelpsomme tanker Gjenoppbygge et godt sosialt støttenettverk

Tilrettelegging for positiv aktivitet Øvelse: En skal være kriseteams arbeider og en overlevende etter en ulykke Les «tilrettelegging for positive aktiviteter» sammen Gjennomfør økta utfra malen (tosidig ark)

Oppfølging av etterlatte etter selvmord

Forekomst av selvmord I Norge 2010: 548 selvmord 384 menn og 164 kvinner På verdensbasis ca. 1 mill. WHO definerer det som en av verdens største helseutfordringer. Man regner med ca. 10 ganger så mange forsøk som s.m. Innleggelser på sykehus pr år: 4000-6000 i Norge. De fleste forsøk kommer ikke på sykehus. I Storbritannia er selvskading en av de vanligste grunnene til sykehusinnleggelser. Øverland

Ift trafikk har tallene gått drastisk ned. På 60-70-tallet over 700 Ift trafikk har tallene gått drastisk ned. På 60-70-tallet over 700. Massive tiltak, kraftig reduksjon. Dobbelt så mange selvmord, få tiltak. Mørketall, transport, forgiftning kan være kamuflerte selvmord. 10-25%. I tillegg kommer alle forsøkene. Gjennomsnittlig land i Europa, noe lavere i sør, mye høyere i øst.

Aust Agder er ca på landsgjennomsnittet Aust Agder er ca på landsgjennomsnittet. For hver person som dør i selvmord er det mange pårørende/berørte. Varierer selvsagt, men ca.10 har vært vanlig å regne.

Hvem er de etterlatte? Familie, venner, kolleger, klassekamerater, fotballtrener, lærer, terapeut, nabo, barnevernsarbeider, Begrepet er utvidet Barn som pårørende er ekstra utsatt Egen opplevelse av nærhet.

«Ta kontakt hvis det er noe» Oppfølging er noe annet og mer enn tilgjengelighet Oppfølging er proaktiv, målrettet og ledet (og dermed også ledende)

Hovedutfordringer Hvordan sikre at alle får tilbud om hjelp? Hvordan sikre at de får den hjelpen de trenger? Hvordan samordne tiltakene? 80-90% AV ETTERLATTE VED SELVMORD TRENGER PROFESJONELL HJELP!

Ulike aktører…. • Politi • Begravelsesbyrå • Prest • Kommunehelsetjeneste 2. linjetjenesten? • Helsestasjons- skolehelsetjeneste • Barnehage / skole • Familievern • Psykisk helsevern • Støtteorganisasjoner • Sosiale nettverk • Arbeidsplass Hvem koordinerer?

Vanlige etterreaksjoner Sjokk Kroppslige symptomer Savn, lengsel, gråt Søker svar (Selv)bebreidelse Gjenopplevelse Søvnproblemer Angst Konsentrasjonsproblemer Irritasjon Sosial tilbaketrekning NB! 1 av 5 opplever ikke symptomer som er nevnt her - Grad av nærhet til avdøde er av spesiell betydning for symptomutvikling. -

Sorgen etter et selvmord Det tematiske innholdet Den sosiale situasjonen Effekten på familiesystemet HVORFOR?

Ulike opplevelser av selvmordet (Bille-Brahe, Danmark) Etablert sorgprosess - Ikke uventet Involvert i å hjelpe, framtidshåp -selvmordet et symbol på mislykket innsats Lyn fra klar himmel -sjokk, skyld, benektelse

Etterlattes reaksjoner kan kompliseres av Avdødes alder Grad av dramatikk Å være den som finner avdøde Relasjonen mellom den etterlatte og avdøde Tidligere/nåværende livsbelastninger hos etterlatte

Barn som etterlatte Barn trenger: Alderstilpasset informasjon Direkte tale Sannhet og åpenhet, ikke hemmeligheter 73% av yngre søsken og 39% av eldre søsken utviklet alvorlige posttraumatiske reaksjoner etter at søsken tok sitt liv

Når ungdom dør i selvmord Drive ”smitte”-relatert selvmordsforebyggende arbeid ved å rette tiltak mot sosiale arenaer avdøde har tilhørt, f. eks. skole og arbeidsplass Smittefaren er reel. Ved glorifisering, sensasjon, dramatisere, lage helgenbilde, idyllisering.

To-spors-modellen Forholder seg til tapet og sorgen Forholder seg til dagliglivet Ikke faser eller nivåer en beveger seg gjennom skritt for skritt. Det er to parallelle løp en går samtidig

Hvilken hjelp ønsker etterlatte ved selvmord Hvilken hjelp ønsker etterlatte ved selvmord? («Dyregrov, Suicidologi, 2004) Omsorgsprosjektet 1998-99 -128 foreldre og 70 søsken som hadde mistet person < 30 år i selvmord Profesjonell hjelp, nettverksstøtte, likemannsstøtte «Ja takk!» Fakta om prosjektet. Krisepsykologi i bergen Kriser.no <et prinsipp å gi hjelp på lavest mulig nivå. Mye kan skje på likemannsnivå i nettverk som allerede eksisterer: venner, skole, kolleger, naboer. Profesjonell hjelp når det er nødvendig.

Råd fra etterlatte til profesjonelle hjelpere (Omsorgsprosjektet, Dyregrov, Suicidologi 2004) Ta kontakt – tilby hjelp, ikke overlat initiativet til oss • Organiser dere og lag rutiner, ikke la hjelp bli tilfeldig • Fordel dere, ikke kom alle på en gang i starten • Vær der også når hverdagen kommer • Vær fleksible, lytt til oss, og ta over når det trengs • Hjelp oss til å ta farvel på en best mulig måte

Råd fra etterlatte til profesjonelle hjelpere (Omsorgsprosjektet,Dyrgrov Suicidologi 2004) Informer om: hvordan dødsfallet skjedde, hva som skal skje videre, hvor og av hvem vi kan få hjelp, sorg- og krisereaksjoner og hvordan menn/kvinner og barn reagerer forskjellig Hjelp oss til kontakt med psykolog/andre faggrupper Hjelp barna våre, og/eller hjelp oss til å hjelpe dem Ikke glem andre utenfor nærmeste familie Hjelp oss til kontakt med andre som har opplevd lignende Gjenta tilbudet og vær der så lenge vi trenger dere (28)

Hovedprinsipper for hjelpearbeid Overordnet kommunal plan Automatisk og gjentatt tilbud Krisehjelp i vid forstand Individuelt tilpasset i innhold, bredde og lengde Bruk sosiale nettverk når de fungerer LEVE Spesiell hjelp til den som finner den døde Oppsummering av hovedprinsipper

Kilder dokumenter: «Etter selvmordet», veileder helsedirektoratet, (kommer snart!) «Veileder for psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer» Selvmordsforebyggende plan, Arendal kommune «Til deg som har mistet noen i selvmord.» Brosjyre, LEVE m fl www.Selvmord.no www.Kriser.no www.RVTS.no/sor, «traumenett»