Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Matematikk for yrkesfag
Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Automatisering av tester
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
- Hovedrolle eller birolle
Nettbasert flervalgseksamen i sykepleierutdanning
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Eksamenstips.
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Kreativ bruk av testverktøy
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
Nyttige triks og erfaringer med
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Erfaringer med og uten bruk av
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Java sertifisering - testern tester test
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
O-trenerrollen I diskusjons/gruppeoppgaver Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med mannlige utøvere alderen a)16-20 b)21-25.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
100 lure ord å lære.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Forum for studentaktive læringsformer
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Kapittel 15 På litteraturgruppe
1 VervDb Web-basert system utviklet med PHP og MySQL, vervdatabase for Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag

Erfaring innen evaluering •Fjernundervisning –grundig oppdaterte fag •Visual Basic.NET –nyutviklede fag •Webprogr. med PHP –alle fag hvert semester etter første runde •FoU (e-læring) –bruk av LMS –flervalgstester •Campus –nye ped. opplegg •Informatikk 1, 30 sp, 5-i-1 •aksjonslæring –operativsystemer •3 ulike opplegg, 1 fag •Forfatterskap – –2.utgave

Utgangspunkt høst ”Visual Basic” har 11 helt nye leksjoner, øvinger og løsninger i høst grunnet.NET og omstrukturering, fokus på å delvis erstatte dårlig lærebok, 130 påmeldte 2.Nytt fag: ”PHP” har aldri blitt kjørt før, 60 påmeldte 3.”Internett og Sikkerhet”, 70 påmeldte, fagfelt endres stadig 4.”Kontorautomasjon”, på tide med omfattende oppdatering, færre enn 30 studenter Eksempel

Undersøkelse •Webbasert, egenutviklet •Enkel, rask, men fleksibel (lov å utdype alternativene) •Spørsmål om kvalitet og omfang •Strategi for høy deltakelse –lenke til fagstoffet går via undersøkelse –tillater blank grunnet gyldighet •E-post => lett å skrive ut/samle data •Burde også lagt inn resultater i database for enklere oppsummering (unngå manuell jobb) Eksempel

Tidkrevende? •Mer enn 8 timer: 19 •Ca 8 timer: 12 •Mindre enn 8 timer: 13 PHP (webprogrammering) •Utgangspunkt –Leksjoner er sider –For lange øvinger, sa noen –Ville skrive egen lærebok  –Ville få bekreftet at jeg hadde gjort bra arbeid (nyansatt... ;-) Lengde: •Passe: 39 •For lange: 4 •For korte: 2 Fornøyd? •Ja: 34 •Nei: 2 •Lover godt: 9 Kjøpe norsk bok? •Ja: 12 •Kanskje: 7 •Nei: 25 Eksempel

Vær kritisk til spørsmålene •Vris ting i din favør? –Fornøyd? •Ja •Nei •Lover godt •Skala –odde/like alternativer –granularitet –hva kommer først/sist –tall/tekst •Tallfesting forenkler analysearbeidet –På en skala fra 1 til 6, hvor fornøyd er du med... ? •Hva vil du få svar på? –Hvor mye tid bruker du på lærestoffet? •mindre enn 8 timer •mer enn 8 timer •Fritekst-spørsmål

Ting å evaluere •Undervisning •Øvingsopplegg •Faglig nivå •Relevans •Litteratur •Nye ting som er prøvd •Administrative ting •Informasjonsformidling •Studententes innsats –forberedelse –etterarbeid –arbeidsvaner... •Bruk av studiestøtte- system (LMS) •Lærerens vitser

Hvorfor evaluere i undervisning? •Pedagogisk styringsredskap –identifiser svakheter, sett inn ressursene på riktig sted –bevisstgjøre studenter •Lodde stemning for noe (2 spørsmål kan være nok!) •Viktig del av kvalitetsarbeid –mange nivåer: studieprogram, fag, relaterte fag,... –kan bli klar over nye fag som bør utvikles –studenter føler de blir tatt seriøst •Bedre grunnlag for å dokumentere arbeid –konferanser, papers, internrapporter –se utviklingen av et fag/opplegg over tid –bli kjent med nye sider av faget/opplegget •Markedsføringseffekt

Hvem – Hva – Hvor •Hvor ofte –kontinuerlig –underveis –kursslutt –før/etter eksamen •Medium –LMS –papir –egenutviklet •Hvem? –alle studenter –gruppe/enkeltpersoner •tilfeldig utvalg •fast gruppe •frivillige –anonymitet –hvordan sikre et mest mulig korrekt bilde? •Form –avkrysning –fritekst –matrise

Etterbehandling •Tung jobb, kan fort bli krevende •En graf sier mer enn tusen ord •Gjennomtenkt evaluering  spare arbeid •Eksport til Excel/SPSS mulig?

Aksjonslæring – interessant pedagogisk vri •Studenter angir grad av forståelse ved ulike stadium i semesteret –blir bevisst på egen kunnskap (egenevaluering) –lærer får tilbakemelding, kommunikasjon øker –forkunnskaper –hvor sliter flertallet –hvilke konsept er ikke forstått? •Høsten 2004 og høsten 2005 –5 fag x 4 skjema x N studenter = mye data –papirbasert –mye manuell plotting (Operasjon Dagsverk) –Gulrot: 3 minnepenner á 500 kroner Eksempel