MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Jobbsøking.
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Slik bruker du vår nettbutikk!
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Litterære virkemidler
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Salgsteknikker & Sosial media
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Å skrive en god innledning
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Synlige i media.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Utskrift av presentasjonen:

MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo

LITT OM MIN BAKGRUNN

•Radio Sotra

LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente

LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen

LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen

LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen

LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen •Nå: Kanalsjef for GD’s radiovirksomhet

7 MÅTER Å KOMME I MEDIA PÅ • Annonser • Det skjer-spalter • Leserbrev • Nettdebatter • Medieutspill/pressemeldinger • En journalist ringer • En journalist kommer på besøk

ANNONSER

•Politisk •Arrangement •Generelt IOGT •Hva kanal skal man velge? •Avis •Radio •Tv

DET SKJER •Gratis •Når mange •Kort og konsist •Sjekk også lokalradioen Dans Seniordans på Menighetssenteret i Molev fredag klokken – 13.00

LESERBREV

•Tittel

LESERBREV •Tittel •Første setning

LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen

LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig

LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser

LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint

LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint •Skriv godt

LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom

LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom •Budskapet er viktig

NETTDEBATTER

•Mye skrik og lite ull •Her er det få mennesker å overbevise.

MEDIEUTSPILL

•Telefonkontakt •Pressemeldinger

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt –Velg journalist med omhu •Pressemeldinger

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info »Sitat

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt tegn

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt tegn –Kontaktinformasjon

MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt tegn –Kontaktinformasjon –Bilde

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen Hvem er det vi prøver å overbevise ?

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK •Ikke være for ekstreme •Innse at alkohol er noe som har kommet for å bli i samfunnet •Unngå å skape et “vi” som ikke drikker og “de” som drikker. •Prøve å spille på lag med folk flest

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 4 punkter

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV

MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV •Og husk: Byline betyr noe

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1. Vær vennlig og imøtekommende

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk? Har du noe fornuftig å si? Hvis ikke: -Takk for at du ringte, men vi ønsker ikke uttale oss i denne saken -Ingen kommentar

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT

Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk?

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader

– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader

- Jeg har aldri hørt maken, sier Jan Tore Evensen. Han er organisasjonssekretær i IOGT Norge, som er en av de største avholdsorganisasjonene i landet. Evensen har aldri tidligere hørt om andre som har måttet betale en høyere pris for selskapslokalene fordi man ønsket at selskapet skal være alkoholfritt. Også han mener dette er klar diskriminering.

1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser

1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk

NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk – alltid!

EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK

•Besøk krever også forberedelse

EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på

EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der

EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig

EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig •Vær oppmerksom på journalistens kroppsspråk

LYKKE TIL