MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo
LITT OM MIN BAKGRUNN
•Radio Sotra
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen •Nå: Kanalsjef for GD’s radiovirksomhet
7 MÅTER Å KOMME I MEDIA PÅ • Annonser • Det skjer-spalter • Leserbrev • Nettdebatter • Medieutspill/pressemeldinger • En journalist ringer • En journalist kommer på besøk
ANNONSER
•Politisk •Arrangement •Generelt IOGT •Hva kanal skal man velge? •Avis •Radio •Tv
DET SKJER •Gratis •Når mange •Kort og konsist •Sjekk også lokalradioen Dans Seniordans på Menighetssenteret i Molev fredag klokken – 13.00
LESERBREV
•Tittel
LESERBREV •Tittel •Første setning
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint •Skriv godt
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – – tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom •Budskapet er viktig
NETTDEBATTER
•Mye skrik og lite ull •Her er det få mennesker å overbevise.
MEDIEUTSPILL
•Telefonkontakt •Pressemeldinger
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt –Velg journalist med omhu •Pressemeldinger
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info »Sitat
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt tegn
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt tegn –Kontaktinformasjon
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt tegn –Kontaktinformasjon –Bilde
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen Hvem er det vi prøver å overbevise ?
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK •Ikke være for ekstreme •Innse at alkohol er noe som har kommet for å bli i samfunnet •Unngå å skape et “vi” som ikke drikker og “de” som drikker. •Prøve å spille på lag med folk flest
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 4 punkter
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV •Og husk: Byline betyr noe
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1. Vær vennlig og imøtekommende
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk? Har du noe fornuftig å si? Hvis ikke: -Takk for at du ringte, men vi ønsker ikke uttale oss i denne saken -Ingen kommentar
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT
Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk?
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader
- Jeg har aldri hørt maken, sier Jan Tore Evensen. Han er organisasjonssekretær i IOGT Norge, som er en av de største avholdsorganisasjonene i landet. Evensen har aldri tidligere hørt om andre som har måttet betale en høyere pris for selskapslokalene fordi man ønsket at selskapet skal være alkoholfritt. Også han mener dette er klar diskriminering.
1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser
1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk – alltid!
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK
•Besøk krever også forberedelse
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig •Vær oppmerksom på journalistens kroppsspråk
LYKKE TIL