Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE Bilskade, lakk og karosseri 2TPBLK
Gardermoen BK 22. April Hva er klubbutvikling? Klubbutvikling er alle tiltak i klubben som bidrar til å løfte klubben fra en nå-situasjon mot en.
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Knutepunktsimulering
Praktisk info til prosjektkunder
Statens helsetilsyn, ref.93/42/EØF om med. utstyr
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
- Utvikling siste 10 år.  Tall på dager/timer ferie og fritid er kraftig redusert ◦ utviklingen på tilskudd følger ikke kostnadsutviklingen.  Timeprisen.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS.
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
”Sikre bilskadereparasjoner”
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
Europeiske trender og utviklingstrekk
NY PKK Tor Simonsen.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
NFF FINNMARK.
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober 2014
Forebyggende tiltak for å redusere sykefravær:
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Håndteringsforskriften
golo kommer Norsk Verktøyteknikk AS
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
VA –teknikk. Samarbeid Organisering Av Samarbeid mellom HIN og VA - bransjen Årsmøte i Driftsassistanse Nordre Nordland Andenes 26 – 27 mars Ved Førstelektor.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
HMS-kort i Byggenæringen
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Presentasjon av ny teknologi innen kjøretøyfaget
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Utdanningsvalg Timene på skolen Aktiviteter Infoteam
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Styremøte 20. juni 2018.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Utskrift av presentasjonen:

Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;

Utdanning / kompetanseheving - Grunnutdanningen er ikke ”tung” nok. VG2 på 1 år gir for lite grunnutdanning. - Mer avansert utdanning via skolesystemet vil tvinge seg frem. -Opplæring i produsentenes reparasjonsmetoder og anvendelse av riktig utstyr blir et absolutt krav i fremtiden. -Det vil hvile et stort ansvar på importørleddet som må sørge for at de aktører som ønsker å være prekvalifisert i forhold til ”sikre bilskadereparasjoner” får tilbud om nødvendig opplæring. (Uavhengig om man har merketilknytning). D.v.s at importørene må legge til rette kurs for de aktører som ønsker dette. (Konkurranseloven vil kreve dette med hjemmel i direktiver fra EU).

Dokumentasjonskrav for sikre bilreparasjoner. •Bruk av riktig utstyr må dokumenteres. •Nødvendig kvalifikasjoner hos reparatør / ansvarshavende må dokumenteres. •Det må dokumenteres at reparasjonen er utført etter bilprodusentens retningslinjer.

Sikre bilskadereparasjoner vil frem- tvinge mer avanserte takstsystemer. Svakheter med dagens DBS; •Gjennomsnittsystem som ikke er i stand til å gi riktige relative tider på de ulike arbeidsoperasjonene. Dette gir feil grunnlag for de som utfører en jobb og for de som skal betale for tidsgrunnlaget. •Snittet i tidsstudiet for MYSBY5 er 2003 modeller.

Svakheter med dagens DBS (fortsettelse): •Ingen avanserte ”moduler” for reparasjon av bilens sikkerhetssystem. •Ikke mulig med prisdifferensiering av ”kostnadstunge” arbeidsoperasjoner. •Ikke prosessorientert system. •Lineær oppbygging som vanskeliggjør muligheten for å ta frem korrekte relative tider.

Krav til fremtidens takstsystemer •Krav til mer bruk av riktige relative tider og nedtoning av gjennomsnittstider. •Prosessorienterte systemer. •Moduler for reparasjon av bilens sikkerhetssystemer herunder også arkivering av relevant dokumentasjon i forhold til utført reparasjon.

Krav til fremtidens takstsystemer. (fortsettelse;) •Mulighet for prisdifferensiering av ”kostnadstunge” (”investeringstunge”) arbeidsoperasjoner. •Beregning av lakkmateriell ut i fra flate og ikke som funksjon av tid. (Dette er helt ulogisk i dagens system). •MYSBY system som bruker spesifikke data fra hver enkelt Biltype (Modell).

Hovedbudskap; •Sikre Bilskadereparasjoner er et prosjekt som vil kreve at Bilbransjen, BIL og Forsikring jobber tett sammen de neste årene. •Uten et felles engasjement vil vi ikke lykkes med å nå nødvendige mål for Sikre Bilskadereparasjoner og konsekvensene av om vi ikke lykkes med dette, vil bli bredt omtalt i media i form av katastrofale ulykker!!! DET MÅ IKKE SKJE!!!!!!!!!!