LÆREPLAN I ENGELSK Formål med faget •Det engelske språket er i bruk overalt. I møte med mennesker fra andre land, hjemme eller på reiser, kommer vi ikke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markus Zusak.
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
SPRÅK: Digitale ressurser for lærere og elever RKUL kurs v/ Tone Østgård Teppen lektor ved Trysil ungdomsskole 20.mars 2014 Fremmedspråksenteret BBC.
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Bildet:
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Nettvett.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
SnarveierPC og nettSamarbeidMicrosoft Web- tjenester Word
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Duo- en liten innføring
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hva er Fronter.
Gå inn på denne internettadressen:
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Kjære forskere! Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig jobb.
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Blogging med Google Blogger
Mandag 8. November Powerpoint..
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Misjon – å krysse grenser
Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Oppfriskning av engelskferdigheter
Digital startpakke kurs 3
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Using nursery rhymes and songs
Hvordan forberede meg til tentamen?
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

LÆREPLAN I ENGELSK Formål med faget •Det engelske språket er i bruk overalt. I møte med mennesker fra andre land, hjemme eller på reiser, kommer vi ikke langt uten engelsk. Engelsk brukes i film, litteratur, sang, sport, handel, produkter, yrker og underholdning. •I tillegg til det at vi lærer språket, skal engelskfaget bidra til innsikt i våre egne og andres levemåter, livssyn, verdier og kulturer. Å lære om den engelsktalende verden vil gi et godt grunnlag for å forstå verden omkring oss og utviklingen av engelsk som et verdensspråk.

Reisen Før tok vi tog fra et sted til et annet og kunne lese avisen i fred og ro Nå kastes vi hit og dit, inn i en flimmerverden – uten ro og ettertanke Mens jeg venter på e- posten kan jeg jo sjekke bankkontoen, lurer forresten på hvordan det går i hopprennet.. Oops.. der poppa det opp en melding og mobilen ringer..kommer ikke e- posten snart!! Nei, nettet er nede!!

•Forutsigbar, trygg, rolig og avgrenset •Kjedelig? •Konstant endring, utfordrende, grenseløs • Spennende? Traust, forsiktig, disiplinert, instruksstyrt Endringsdyktig, analytisk, kildekritisk og kreativ?

Digitale ferdigheter •Digitale ferdigheter omfatter bruk av programvare og nettverk samt bruk av en rekke digitale hjelpemidler som video, foto, musikk. •Nye læreplaner forutsetter bruk av sammensatte tekster, samt innsamling av informasjon, bearbeiding og presentasjon av denne. Dette forutsetter –tilgang på Internett –datalaber med PowerPoint, Word ++ •Programvare –Word i.skriving/bearbeiding av tekster (coaching) ii.søkbart, lagres iii.fin design på elevarbeidene –PowerPoint i.understreker det du sier ii.punktvis og ryddig framstilling iii.tvinger brukerne til å tenke pedagogisk –Sideombrekkingsprogram, html verktøy??

Digitale ferdigheter •Word –Tekstformatering –Korrekturverktøy –Tabeller/lister –Bildehåndtering •Bruke søkemotorer –Nyanser i ord og ordkombinasjoner –+ og - –”...” •Klipp og lim inn –Notepad –Bilder –Tekst •Vurdere sider –Edu, com, gov, net –Kilder –Oppdatert –Agenda •Søke på nettsider –Ctrl + f •Pop ups and winners –Just say no!!!

Digitale ressurser •Ordbøker – – –dico.isc.cnrs.fr/dico/en/searchdico.isc.cnrs.fr/dico/en/search – – •Oppslagsverk/leksika – – –en.wikipedia.orgen.wikipedia.org – – •Nyhetssider – – –Egyptian newspaperEgyptian newspaper –Indian newspaperIndian newspaper –South China Morning PostSouth China Morning Post –US newspaperUS newspaper –Norwegian newspaperNorwegian newspaper

•Språksider Interaktive sider – – – – – –a4esl.org/q/h/a4esl.org/q/h/ – – •Kultur/historie – – – – •Blog/diskusjonssider (Sid) –privet skool is full of spoil brats and rich kids. ppl think u going to privet skool is so much better than public but dat anit true ppl in public skool have lots of fun and easy to make friends. whiles in da privet skool rich kids compare their house and stuff to othere ppl in da skool.like whos house is bigger whoes richer and ect.in public skool no 1 cares about that shit. –

•Søkemotorer (bilde, tekst) – (bilde, video, tekst) – •Fun/music/trivia – – – – – – – – – –

My Love Your skin glows like the orange, blossoms yellow as the rose in the purest hope of spring. My heart follows your flute voice and leaps like a lion at the whisper of your name. The evening floats in on a great eagle wing. I am comforted by your scarf that I carry into the twilight of letterbeams and hold next to my arm. I am filled with hope that I may dry your tears of water. As my hand falls from my blouse, it reminds me of your car. In the quiet, I listen for the last thunder of the day. My heated head leaps to my socks. I wait in the moonlight for your secret paper so that we may cry as one, head to head, in search of the magnificient red and mystical cloud of love.

Læringsplattformer •Classfronter/It’s Learning •Et verktøy for meldinger og innlevering av oppgaver •Et verktøy for evaluering og coaching •Et arkiv over innleverte oppgaver og karakter/vurdering •Et forum for utveksling av meninger/ideer •Et prøveverktøy •Fravær og karakterføring

Dette er startsiden. Her får du alle meldinger og avtaler fra rom du er med i.

Disse verktøyene følger deg uansett hvilket rom du er i. Disse verktøyene er knyttet til det rommet du er i nå....og rom velger du her Fronters mest brukte verktøy. Legg ut meldinger til gruppen her

Under arkiv legger du ut oppgaver, læreplan, prøveplan osv. Du kan laste opp et Word dokument eller skrive direkte i Fronter’n.

Nettverkspedagogikk •Klasserommet, lett å styre/oppstilt •Datalaben uoversiktlig •”Et hav av informasjon” men du trenger en dråpe •20% •Personlige tilknytningspunkter: musikk, film, sport, reiser •Webwise: søketeknikker, evaluering av sider •Spennende med grafikk og interaktivitet – oppdatert •Mange fallgruver – mye upålitelig informasjon •Korte oppgaver – lenker og tidsfrister •Skriv en artikkel/tekst om Martin Luther King - redigering •Hands on Helene Mitchell, sceptics, health south

Tell de sorte prikkene... Subjekter i en uoversiktlig verden i rask forandring.. Veien blir til..