Regjeringen mener • God rekruttering, et høyt kunnskapsnivå og videreutvikling av kunnskapssystemene er av avgjørende betydning for at landbruks- og matsektoren skal nå de landbrukspolitiske målene. Regjeringen vil • Arbeide for å styrke kompetansen og rekrutteringen til landbruksyrkene og til industri som baserer seg på landbrukets ressurser. • Evaluere struktur og innhold i landbruks- og gartnerutdanningen på videregående nivå, kartlegge fagskoletilbudet og samfunnets behov for landbruks- og matfaglig utdanning i fagskolene. • Tiltak for å stimulere til økt søking til høyere landbruksfaglig utdanning vil bli vurdert.
Skog Energi og miljø Maskiner Bygninger, tekniske installasjoner Regnskap Økonomisk planlegging Næringsutvikling Politikk og rammebetingelser Marked Planter Jord Dyr
Landbruket trenger lyse hoder! Derfor er det viktig med riktig informasjon til ungdom som skal velge utdanning Flere må kjenne til mulighetene innen naturbruk Flere skal få kunnskap om arbeid og karriere innen landbruket
• Naturressurser • Folkehelse • Klima • Matsikkerhet • Bærekraftig produksjon • Økonomisk og sosial utvikling • Energisikkerhet • Dyrevelferd
• Hver tiende bedrift i Norge er en landbruksbedrift • Landbruks- og matindustrien sysselsetter mennesker • Matindustrien er landets største industrisektor • I tillegg til å produsere mat leverer landbruket både miljøvennlig energi, landskapspleie, helse- sosial- og utdanningstjenester, aktiviteter og tilbud om overnatting og servering
• Landbruk er kompetansekrevende. Bonden trenger god agronomisk grunnkompetanse fra videregående skole samt målrettet etter- og videreutdanning. • Utdanningsprogram naturbruk i videregående skole gir en god grunnutdanning: – For den praktiske yrkesutøveren innen jordbruk, skogbruk og gartnernæring – For den som skal videre på høyere utdanning innen landbruksområdet. Hvis du synes kompetanse er dyrt – prøv inkompetanse!
Selv om det er viktig at alle bønder er agronomer, er det ikke alle agronomer som blir bønder! Det er behov for arbeidskraft innen landbruket: • Avløsere og fagarbeidere i husdyrproduksjon • Maskinførere • Fagarbeidere innen salg, produksjon og service • Instruktører og aktivitetsledere på besøksgårder • Skoleassistenter på naturbruksskoler • Forsøksteknikere • Skjøtsel av skog og kulturlandskap • Div. innen stell av planter, dyr, natur og teknologi
• Lokalt • Regionalt • Nasjonalt • Globalt
Landbruket vil spille en sentral rolle i å løse framtidas utfordringer på mange viktige felt. Eksempler offentlige på arbeidsplasser: Landbruks- og matdepartementet Miljøverndepartementet Olje- og energidepartementet Kommuner og fylkeskommuner Har du en politiker i magen? Flere ministre i forskjellige departement har hatt landbruksutdanning
Rådgivere med landbrukskompetanse er etterspurt av både offentlige etater og private bedrifter ”Miljøfagene kan komme til å spille en like stor rolle for norsk næringsliv i årene framover som teknologifagene. I utlandet er naturvitere allerede de mest etterspurte” (BI- professor Torger Reve) Norsk Landbruksrådgivning Banker og forsikringsselskap Bioforsk Norges vassdrags- og energidirektorat NORAD - og veldig mange andre!
Norsk Landbruksrådgivning: • Av NLRs 270 medarbeidere vil 70 gå av med pensjon fram til • NLR har de siste årene ansatt ca 20 nye per år. Totalt vil det bli nyrekrutteringer fram til • Det trengs basiskompetanse innenfor jordbruk hvis vi fortsatt skal drive matproduksjon her i landet. • NRL rekrutterer i hovedsak folk med mastergrad innenfor jordbruk, hagebruk, landbruksbygg, maskinteknikk, økonomi m.m. • NLR sliter med å få tak i fagfolk på flere områder, og ansetter stadig flere utlendinger
• I Norge skifter ca 800 landbrukseiendommer eier hvert år • Det utdannes årlig under 400 agronomer • Dette gir et agronomunderskudd på 400 hvert eneste år! • Manglende agronomisk kompetanse kan bli en trussel mot dyrevelferd, helse, miljø, matsikkerhet og mangfold
• For å møte framtidas utfordringer på miljø- og ressurssida, er dette nødvendig: Doble antall elever som velger naturbruk At langt flere av naturbrukselevene velger yrkesutdanning innen landbruk, skogbruk og gartnernæring At de som tar studieforberedende innen naturbruk har høyere landbruksutdanning som førsteprioritet At flere fra studiespesialiserende utdanningsprogram også velger høyere landbruksutdanning
Antall studenter innen primærnæringsfag inkludert fiske og havbruk fra 1995 til 2008 (Landbrukets utredningskontor 2009)
Midler tildelt i jordbruksavtalen 2010 Prosjektleder fra 1.mai.2011 3-årig prosjekt Tre prosjekteiere: Landbruks- og matdepartementet Norsk Bonde- og Småbrukarlag Norges Bondelag Prosjektleder ansatt i Norges Bondelag
Øke rekruttering til landbruksutdanning på alle nivå og øke kunnskapen om yrker og utdanninger innen landbruk Etablere tettere kontakt/nettverk og mer samarbeid mellom næring og utdanningsinstitusjoner, og mellom utdanningsinstitusjonene Utvikle modeller for framtidig organisering av rekrutteringstiltak, samt utvikle verktøy til bruk i arbeidet med å rekruttere ungdom til landbruksutdanning. Prosjektet ses i sammenheng med øvrige midler til rekruttering og kompetanse i landbruket