Lærerkurs NM for ungdomsbedrifter Energi og entreprenørskap v/Anne Elisabeth Scheen, Naturfagsenteret og Mie Abelgaard, Enova SF
Om Enova Læreplan ift entreprenørskap og energi Et samfunn i endring Bedriftsvirksomhet og energieffektivisering Energi i ungdomsbedriften Energidesign Energidesignprisen Eksempler/diskusjon
Enovas ansvar Fremme miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon som skal bidra til å styrke forsyningssikkerheten for energi og redusere utslipp av klimagasser. Energiomleggingen er en langsiktig satsing på utviklingen av markedet for effektive og miljøvennlige energiløsninger
Vår visjon Drivkraften for fremtidsrettede energiløsninger Våre verdier •Tydelig •Ansvarlig •Inspirerende •Markedsnær Ca 55 ansatte Etablert 2001
Våre resultatmål Innen utgangen av 2011: 18 TWh • mer effektiv energibruk • økt produksjon av ny fornybar energi Innen utgangen av 2020: 40 TWh Enova er et statsforetak og våre mål fastsettes av Olje- og energidepartementet. Budsjettramme 2010: 3,152 MRD
Blant våre tilbud - Enova svarer Enova støtter - Enova nettprat - Enova anbefaler
Barn og ungdom Egen satsing på barn og unge: Ønsker å bidra til at neste generasjon tar smarte og effektive energivalg Enova Regnmakerne og samarbeid Ungt Entreprenørskap
Jfr. Læreplan i entreprenørskap og bedriftsutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling skal øke kompetansen om hvordan en virksomhet etableres, drives og utvikles Videre skal faget øke forståelsen for etiske og miljømessige konsekvenser av næringsvirksomhet
Et samfunn i endring Forsyningssikkerhet, klimaendring, økte kostnader => Framtidige generasjoner tvinges til å fokusere på energi og energibruk på en annen måte Energi må utnyttes mer effektivt; stiller krav til produkter og tjenester
Scenario Energi blir mangelvare på globalt nivå før reelt? - konsekvenser - forebyggende tiltak
Energiperspektiv i bedriften All energi har miljøbelastning All virksomhet krever energi Energibevissthet Den mest miljøvennlige kilowattimen er den vi ikke bruker!
Bakgrunn – energi i alle ledd Økodesigndirektivet: produkter med lavest mulig miljøbelastning gjennom produktets livssyklus CE-merket: minimumskrav til energieffektivitet for alle energirelaterte produkter (må være tilstede allerede i designfasen) Energimerking av bygg Energimerking hvitevarer Etc., etc., etc…
Fordeler bedriftsmessig Energieffektivisering er lønnsomt Energieffektiviseringstiltak viser samfunnsansvar og gir bedre omdømme => kan gi konkurransefortrinn Lokale handlinger gir globale resultat Ikke minst; påbudene/kravene fra regulerende myndigheter øker – greit å være føre var
Energibruk og energieffektivisering i Ungdomsbedriften • Ungdomsbedriftens delårsrapport: skal omtale bedriftens energibruk og ha en bevisst holdning til energi- og klimaspørsmål i forhold til produksjon av varer og tjenester • Energiledelse: ledelsen tar ansvar for at bedriften har effektiv energibruk. Styringssystem på linje med personalledelse, økonomiledelse. - Sette konkrete energimål - Gjennomfører tiltak i samarbeid med ansatte
Forts. energibruk og energieffektivisering i ungdomsbedriften • Rapportering av energibruk: oversikt over energibruken for de lokalene som skal benyttes (ofte skolen) - Gj.snittlig energibruk i kWh/m2? - Energikilde oppvarming – sjekke med vaktmester • Alle ungdomsbedrifters delårsrapport skal ha bevissthet rundt, og en plan, for energibruken (gjelder utvikling og drift)
Energidesign •Utvikling/designprosess der designeren tar hensyn til energibruk på lik linje med kvalitet, teknologi, estetikk, ergonomi, etc. •Finne alternative energiløsninger slik at produktet forårsaker lavere energibruk totalt sett
Forts. Energidesign • Gjelder drift, produksjon, tjenester • Ungdomsbedrifter som har energidesign i/som forretningsidé kan delta i konkurransen Energidesignprisen
Energidesignprisen Ungdomsbedrifter som har energidesign som forretningsidé/ønsker å utvikle energiinnovasjon: • Har et produkt som reduserer energiforbruket • Tar i bruk/fremmer/utvikler fornybar energi • Fremmer holdningsskapende arbeid + Bedriften må drive energioppfølging og ha en energi- og klimaprofil
Energibevisshet i NM UB •De fleste deltakerne i NM UB 2011 kan fokusere på redusert energiforbruk ift produktet/tjenesten som tilbys • Måling av energiforbruk i lokalet som brukes • Sjekke varmekilde • Fokus på kortreiste produkter/tjenester • Valg av klimavennlige materialer, produksjonsmetoder og verktøy
Eksempler • Kampanje a la informasjonsplakat på alle hotellrom om at håndklær som henges opp ikke sendes til vask • Lampe som også brukes som tørkestativ • Rådgivning/nettverksetablering (web?) mot håndverkere ift å bygge passivhus • Ulike timere • Ulike målere => Produkter som innebærer energieffektivisering og som gjør at det er gøy å spare energi
Case 1 Mat- produksjon og salg: - Kald mat i stedet for varm - Sjekke energibehov i lokale - Kortreiste råvarer - Spareprogram oppvaskemaskin - Råvarens energibehov / klimagassutslipp
Case 2. Salg av diverse produkter - Materiale - Produksjonssted – transportbehov - Produksjonsmetode - Sjekke energibehov i lokale - Energibehov knyttet til salg og levering
Case 3. Rådgivningsfirma / energidesignprodukter /kampanjer - Synliggjøring av hva kunden kan spare i energibruk - Sjekke energibehov i eget lokale - Energibehov knyttet til drift - Synliggjøring av energinytten av produktet/tjenesten
Diskusjon/spørsmål…