Erstatninger – skade/manko

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internrevisjon
Advertisements

Nordiske logistikkløsninger
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Transaksjonskostnader
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Hva er Fretex ?.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Mestring og forebygging av depresjon
Erfaringer fra containerkontroll
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Veileder for transport av farlig avfall
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Malverk intern produktopplæring
Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Tollpost Globe avdeling Bergen
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
…når resultater betyr noe
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Arbeidsmiljøet for ansatte
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Kvalitet, risiko og avvik
Sett inn video fra Vimeo:
Erfaringer fra Oslo kommune – slik gjør vi det i Gerica Erfaringskonferanse i Kristiansand12. oktober Camilla R. Holm, Oslo kommune.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Utskrift av presentasjonen:

Erstatninger – skade/manko Kunde og transportør – felles interesse Kostnader Konsekvenser utover selve erstatningen Belastning på kundeforhold

Hva må gjøres? Holdninger Ledelse Opplæring Oppfølging

Tiltaksplan: Reduksjon av erstatninger Bakgrunn: I de siste årene har det vært en sterk økning i erstatningsutbetalinger. Det er derfor utarbeidet en omfattende gjennomgang av hele prosessen. Erstatningskrav skade / manko i 2007 = 46 mill. kr Utbetalt erstatning = 24 mill. kr Mål: Redusere antall skade / manko saker Redusere erstatningsutbetalinger med 20 % Denne planen gjennomføres i samråd med kvalitetsavdelingen

Tiltaksplan forts. Egen fagsjef skade Jobbe selvstendig med forebyggende i hele organisasjonen Rapportere til Dir. Kundeservice Bistå salg sentralt og lokalt Bistå og instruere lokale avdelinger Bistå kunder med emballering og lastpresentasjon Foreslå nødvendige omlegginger

Tiltak avdelinger Inntakskontroll avsenderavdeling på de mest skade / manko utsatte kunder Konsekvent regresshåndtering Bileiere og skader forårsaket av trucker Besiktigelse Forholdsordre Periodiske stikkprøver

Tiltak Salg Sentralt salg: Se på spesielle kunder Vurdere fortsatt samarbeid Gjennomgang av kunder med utvidet erstatningsansvar Lokalt salg: Gjennomgang av og med de skadeutsatte kundene Emballasje, lastpresentasjon og varestrøm Uegnet gods for samlast Tett dialog med drift før avtalen inngåes Uegnet gods. Ref: Brødr. Midthaug, Molde

Hvem kan transportere gods med Tollpost Globe Tollpost Globe mottar gods til transport: Fra næringslivet til andre næringsdrivende, eller fra næringsdrivende til privatpersoner Gods fra privatpersoner mottas kun til transport dersom godset er en retursending til en avsender som er næringsdrivende, og sendingen er levert av Tollpost Globe Gods fra private til private mottas ikke til transport.

Gods som ikke mottas til transport God fra private til private Flyttegods / utleiecontainere Levende planter Levende dyr Uemballerte maskiner, snøskutere, motorsykler og lignende Glass som ikke har transportemballasje Brukte varer som motorsykler, snøscootere, bildeler etc Biler og båter Se også Lov om vegfraktavtaler §29,hvor det fremkommer forhold som fritar fraktfører for ansvar Kan også nevnes at det ikke mottas farlig gods som eksplosive stoffer og gjenstander. giftige gasser, desensiterte eksplosiver av klasse 3 og 4.1,giftige stoffer med emballasjegruppe1 og infeksjonsfremmede stoffer i kategori A, samt radioaktivt materiale. Se Transporthåndboka: farlig gods

Tiltak Organisasjonen Endring av rutiner – regelverk Belastningskriterier Synliggjøre og plassere ansvar Presisere godstyper vi ikke tar til befordring Vurdere / utbedre informasjon på hjemmesidene våre Intern arbeidsfordeling Opplæring – avsenderkunder Kriterier for kulanse Eget prosjekt for manko på spesielle kunder

Hva med dere? Vi tar kontakt med de vi tror har et potensiale Vi går igjennom felles utfordringer Vi blir enige om tiltak

Emballasje ! Skiftleder avgjør hva som skal gjøre: Emballasje er for å beskytte varen mot normal transportpåkjenning. Mottas gods med dårlig emballasje eller er uemballert: Kontakt skiftleder Skiftleder avgjør hva som skal gjøre: Container fra andre avdelinger Container fra kunde Kunde som leverer på terminal Utdyp forskjellen mellom emballasje og salgsemballasje. Skal emballasjen brukes som huskeliste for våre meldinger ( NEI ) Selskapsfelles rutiner har prosedyrer for å melde avvik. De skal benyttes om vi vil at eks. salgsavd. Skal ta opp ”dårlig emballasje” med avsender osv. Vis gjerne avviksskjema og del det event. ut.

LASTING / STUING ”10 BUD” Bør lamineres og sette opp ved portene Store tunge kollo som rør, paller og kasser plasseres på gulvet, mens lette kolli stues som topplast. Lett gods skal ikke brukes til avstempling av tungt gods. Gods med skarpe kanter eller som ”stikker ut”, plasseres slik at det ikke skader annet gods eller seg selv. Ha respekt for godsmerking og symboler som ”Piler opp” - ”Glass” - ”Paraply” - ADR faresedler, osv. Spann – maks 3 i høyden. Batterier rett side opp, Maks 3 i høyden. Gassflasker/beholdere legges og ventilen sikres for støt. Lossingen forenkles om alle kolli i en sending er samlet. Tungt gods må sikres. Det er store krefter i sving som påvirket godset ved oppbremsing / skifting / unnamanøvrering. Vektfordeling i transportenheten. Unngå ”skjevlasting” ved ikke å plassere tungt gods samlet og lett gods samlet. Dersom det er unngåelig, last på venstre side av bilen. Godset plasseres slik at det ikke presser mot containerens / enhetens dører Hvis container ikke er fullastet må gods stues ned / sikres for å unngå ras når container er i bevegelse. Bør lamineres og sette opp ved portene

Tiltak Opplæring Det er utarbeidet 2 kurs a 1 time Kurset: Hvordan forebygge skade ved godsbehandling. Målgruppe: Terminalarbeidere Kurset: Informasjonsbehandling skadet gods Målgruppe: Ledere drift Skadekurs\Forebygging av skadet gods.ppt Skadekurs\Behandling av skadet gods.ppt Kurs forebygging skal skiftledere kjøre mot sine gutter på team møte / kurs tid 1 time(vi skal gå igjennom dette) Kurs behandling skal vi kjøre mot avdelingssjef / skiftledere (dette er det dere skal kunne)

Opplæring i 4 trinn Trinn 1: Utdanne forelesere for gjennomføring i de 13 største avdelinger Forelesere: Boye, Harold, Jan Frode, Arne Mostue, Yngvar Gulliksen Trinn 2: Gjennomføring 13 største avdelinger 1 dags kurs for avdelingssjef – Driftsledere – Skiftledere Påmeldingsfrist: Innen 04.april 08 Plan gjennomføring kurs skade Øst.xls Ansvarlig for koordinere, planlegge gjennomføre er HR avdelingen ved Boye / Jan Frode Trinn 3: Alle avdelinger utarbeider gjennomføringsplan ( start – slutt ) Drift ,- skiftledere gjennomfører opplæring i egen avdeling Registrerer kursdeltakere (original egen avdeling – kopi HR ) Registreringsskjema gjennomført kurs .doc Trinn 4: Oppfølging – måling – tilbakemelding resultat

Suksessfaktorer Ansvar og eierskap på alle avdelingens ledernivåer Arbeide etter handlingsplan ( realistisk og tidsbegrenset) Hvilke ressursbruk må til ( tid – kostnader) Oppfølging i praksis ( tilbakemeldinger) En til en (støtte ,følge opp, trene) En til mange (avdelingsmøter, driftsmøter, teammøter etc) Kontroll og dokumentasjon gjennom målinger ( faktabaserte tall ) Hente tall avdelingens skadeutbetaling, reklamasjon etc Måle leveringssikkerhet i % Selskapsmål ( 99,7% Avdelingens mål (ved start) Avdelingens faktiske resultat (prosess ferdig)

Kurs under utvikling Grunnkurs for alle / nyansatte ( 1 time) Kvalitet i Tollpost Globe Kriterier for seierspallen Hva betyr begrepene Konsekvenser Modulkurs terminal for alle / nyansatte (1 time pr. kurs) Godsbehandling lossing / inntakskontroll Godsbehandling lasting Terminalbehandling Grunnkurs i lasteteknikk for Solar.ppt

Kunnskap + trening = kompetanse Kompetanse = endring av atferd CONFUCIUS VISDOMSORD Jeg hører og glemmer Jeg ser og erindrer Jeg handler og forstår Kunnskap + trening = kompetanse Kompetanse = endring av atferd En kinesisk filosof som levde mange hundre år siden. Passer godt som avslutning. Viktig moment er at dette kurset så vil 5 % av innholdet bli husket. Derfor må aktivitetene trenes på og følges opp. Da blir det varig endring av kompetanse