Hva er Smart™.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvis vi var gjess... Ahh!.
Advertisements

*BEST Consulting Group
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Pedagogisk analyse.
Motivasjon.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Mestring og forebygging av depresjon
Del 1: Selvinnsikt.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
LÅNGTIDSFRISK MENING HELSEEFFEKTIVITET LØNNSOMHET LANGTIDSFRISK.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
En utbyggers perspektiv
Joachim Bjerkvik
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Generelle tiltak og forebygging
3 Jeg og mitt.
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Agenda Praktisk opplegg med WIE fra Bø vgs Praktisk opplegg med WIE fra Porsgrunn vgs Jobpics v/Guri Espedalen, Sauherad u-skole Erfaringer med kurset.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
SELVORGANISERT SELVHJELPSGRUPPER Tilbyr fortløpende etter behov
De 10 bud 10 måter å elske på.
INTRODUKSJON TIL SMART™
Smart™ Presentasjon av kvalitetssikringsverktøyet Smart™ for økonomi, helse og livskvalitet Markedsføres av Kongslys AS -
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
vil deltagerne lære blant annet:
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
HIV/AIDS Merk: Flere svar kan være riktige - En quiz om hiv og aids
Gruppe for seponering av B-preparater
Bokollektivet Målgruppe:
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Har du et problem – har du også kunnskap.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
SMIL – styrket mestring i livet
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Det er lydighet som er ansvarlig bak tett binding mellom eieren og hans hund. Uten lydighet, ville det ikke være lett å administrere ting. Lydighet trening.
Felles tema i mars: Selvkontroll
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er Smart™

Det mennesker ikke forstår frykter vi. Mens det vi forstår, er forbundet med positive muligheter…

Smart™ står for: SPARING MULIGGJØR EGET ANSVAR RASKT

Blir en anstrengt økonomi Smart™ ? Blir en anstrengt økonomi dårligere eller bedre, av økt kunnskap?

Det er vanskelig å mene noe kvalifisert om egen økonomi før en har oversikt over den!

Smart™ bygger på disse erkjennelsene: Vi må lære før vi behersker! Mine egne valg styrer mye av mitt liv. Anvendt praktisk kunnskap gir stor praktisk verdi! Å forandre (lære) er styrke (makt) Kunnskap er lett å bære, men er tung ballast!

For å være motivert til varig forandring må man først: Se at det er mulig Se at det er mulig for meg Se at det er lønnsomt Ha det morsomt (meningsfylt) mens man prøver ut nye ting

Smart™ - innlæringsmåte: En grunnleggende respekt for kursdeltakerne Vi skal bidra til å deltakerens egne erfaringer løftes opp til en ressurs Vi skal prøve å inspirere deltakeren til å se at egne erfaringer kan omdannes til personlige ressurser Og vi bruker LØFT som metode! D.v.s. at deltakeren selv har styringen og ansvaret!

Smart™ skal være et verktøy til: Å planlegge økonomien, ferier og livet Å planlegge og gjennomføre sparing og kjøp Å orden opp i mulige problemer før det har blitt et problem Å gripe fatt i eksisterende problemer Å gjeldsforhandle Å diskutere sin økonomi med virkelmiddelapparatet Å planlegge og samarbeide med familien

Målet med Smart™ Smart™ skal skape en følelse av personlig mestring for den enkelte kursdeltaker Smart™ skal virke forebyggende (fordi du har planlagt den økonomiske framtida di.) Smart™ skal forenkle samarbeidet med andre (både virkemiddelapparatet og privat)