Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Advertisements

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Alkohol | SVØMMING.
ALKOHOL | IDRETT ALKOHOL|RYTTERSPORT Foto: Hesteguiden.com.
ALKOHOL|IDRETT.
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
KITING SOM EN DEL AV NSF. BÅT OG SAMFUNN: NSF arbeider mot myndighetene for å sikre områder/vannspeil å seile i. På lik linje vil vi kunne jobbe for områdene.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Deltaking, inkludering og velferd
BASISHALL som grunnlag for rekruttering v/Paal-Mogens Furuseth
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Varhaug Idrettslag Alltid best sammen
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Idrettspolitisk dokument
Asker Skiklubb – tilbudskonferanse Føykaområdet 13. januar 2005
Ungdomsrepresentanter. Hva skal vi med det?
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
Rogaland idrettskrets. Rogaland idrettskrets: NIF representant i Rogaland Fylkets tverrfaglige og idrettspolitiske organ.
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Sentrale markedselementer
Idrett for alle! Anne-Britt Nilsen 16. april 2008 NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE OG PARALYMPISKE KOMITÉ.
Den norske idrettsmodellen
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Hva tenker du på ?.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
”Fredrikstad-idretten mot 2010” Hovedmålsetting Fredrikstad-idretten har som mål å opprettholde og styrke et allsidig og mangfoldig tilbud gjennom idrettslagene,
Idrett for funksjonshemmede
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Frivillige organisasjoner
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
KAMPKUNST V.S. TOPPIDRETT Avstand mellom liv og lære???
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Mulighet for Sponsorer -Klubben med Miljø- Reistad IL trenger inntekter for å ha et best mulig tilbud til dine barn. Hallreklame reduserer behovet for.
Strategisk dokument for åra 2008 – 2012 Kva er viktig for idretten i Bømlo? Ein open og inkluderande idrett.
Norges idrettsforbund
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
Økonomi som barriere Idrettsglede for alle! - eller dem som har råd?
Økonomi som barriere Trondheim 31. mai Idrett for alle! - eller dem som har råd?
Stjørdal, 17. april Hvilke råd vil vi ha? Børre Rognlien, Idrettspresident.
Svømmeforbundet God barne- og ungdomsidrett - Fundamentet i den norske idrettsmodellen Mads Andreassen Leder seksjon for aktivitetsutvikling.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Grüner idrettslag Grüner er 90 år i år Fire ulike idretter.
Løvenstad Fotballklubb. Hvem er vi? Sted: Sandbekkbanen Startet: 1972 Leder: Terje Rustad Antall medlemmer: ca. 500 Løvenstad Fotballklubb -Lagånd -Fotballglede.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Scenarier Bryting, Judo og Kampsport
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Hvordan står det til med…
Målsetting Etablere en ny inntektsmodell som bidrar til nye inntekter til mediehuset VG, samtidig som idretten øker sine kommersielle inntekter pga samarbeidet.
Idrett er vinnere – og mye mer Deltakelse og samarbeid Bringer mennesker sammen, uavhengig av bakgrunn Å vinne, og å delta. Best i toppen, flest i.
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Stortings- og idrettsvalget 2017
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
Forslag til endring i antall år med aktivitet i ABI
Strategi Vedtatt av årsmøtet 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Barneidrett og kommersialisering - på godt og vondt Per Tøien idrettspolitisk rådgiver

Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet 1,8 millioner medlemskap 1,3 millioner enkeltmedlemmer 698 000 frivillige Ca 70% av alle barn mellom 8-11 år er medlemmer i ett eller flere idrettslag 98% av norsk idrett leser du aldri om i VG

Idrettens ”omsetning” i penger og dugnad: Totalt ca 15 mrd kroner Ca 300 mill fra spillemidler til drift Ca 85 mill fra spillemidler direkte til klubb Ca 400 mill fra spillemidler til anlegg Ca 500 millioner fra kommuner og fylker Ca 500 millioner fra sponsorer 6,5 mrd i frivillig virksomhet (24300 årsverk) 6 mrd i intern finansiering (lotterier, kontingenter)

Norsk idrett kan ikke distansere seg fra det samfunnet det er en del av (på godt og vondt)

Posisjonen i samfunnet fører med seg et stort ansvar: Bidragsyter til gode oppvekstvilkår Voksne som bryr seg ”Fristed” for kjøpepress og kommersialisering Etikk, holdninger og verdiarbeid Ansvar for fysisk aktivitet – ikke bare idrett Ansvar for barnet – ikke bare prestasjonen

… men samtidig en erkjennelse av at idretten er en attraktiv arena for kommersielle interesser – også rettet mot barn

Norsk næringsliv identifiserer seg med bredden i vår aktivitet

Hvorfor er barneidrett interessant? Mange barn på samme arena Kjøpegruppe i fremtiden Indirekte kunder – påvirke foreldre ”Umettelig” behov for penger i idretten Lett påvirkelig kjøpegruppe Uoversiktlig struktur og vanskelig med enhetlig politikk (lang avstand fra NIF til idrettslaget)

Det kan være vanskelig….. At Kongsberggruppen sponser IL Bergkameratene At Forsvaret sponser Bærums Verk IF At Statoil gir draktsett til barneidretten At Oslo Kristne Senter sponser landslaget på skøyter

Norsk idretts hovedsponsor = mor og far

Barneidrettsbestemmelsene: Regulerer innholdet Lek, variasjon, allsidighet, snø/is/skog/sal Dempe tidlig spesialisering Regulerer konkurransene Ingen internasjonal deltakelse Ingen konkurranser utenfor nærmiljø eller idrettslag før 10 år Ingen rangerte resultatlister

Alle har reservasjonsrett mot reklame

Påstand: Barn identifiserer seg lite med reklamen de eventuelt bærer på brystet

Påstand: Barn er utsatt for betydelig større reklamepress utenfor idretten enn innenfor

Kanskje er det idrettens viktigste oppgave å holde barna borte fra andre, og mye mer reklametunge arenaer ”På trening blir ingen pådyttet noe som helst”

Må skille mellom reklame som henvender seg til voksne og reklame som henvender seg til barn

”Etiske dilemmaer” På skalaen fra ”Cupido” og ”Nintendo” til ”drikk vann” og ”spis frukt og grønt” er det en gråsone ett eller annet sted som krever bevisste verdivalg i idretten/idrettslaget

Vår politikk bør kanskje være: OK: Finansiering av tilbudet til barn ”Pappas arbeidsplass” Lokal bedrift Spis grønnsaker! Les bøker! IKKE OK: Barn som målgruppe ”Barbie” ”Bama” ”Harry Potter” produkter

Utfordringer: Vi skal være bevisst konservative i forhold til reklame og barn Vi skal aktivt motarbeide kommersielle idrettstilbud til barn Inntekter skal tilfalle formålet – ikke personer Internasjonal toppidrett – ”kjøp” av barn Etisk gode forbilder Idretten kan aldri gå lenger enn det som er allment akseptert i samfunnet

Kommersialisering av idrett: Reduserer foreldrebetalingen Utjevner sosiale ulikheter Lar frivilligheten rette seg mer mot aktivitet og mindre mot å skaffe penger Utvider tilbudene i idrettslagene Utvider fellestilbud (turneringer, leire, stevner osv)