Journalistisk skriving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

For å sitte og ikke gjøre noen ting
I.

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Av: Kjetil Johnsen 3 venner.
Rett på sak.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Å skrive en sakpreget tekst
Sett inn riktig tid/form av verbet
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
En måte å lese Bibelen på
Dagsaktuell undervisning
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
- Bak enhver tekst er det arbeid
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Om å skrive om litterære tekster
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Bokpresentasjon Bergen
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
PRONOMEN.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
En voksen viste frem bilder av de 5 ulike øvelsene vi
10 regler for å skrive for web
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Utskrift av presentasjonen:

Journalistisk skriving Prosess og modeller Basert på foredrag av Knut Håvard Anderson Bearbeidet og tilrettelagt av Sture Johnsen 1

Den alminnelige stilskriver ... Mottar oppgaven Trekker ut tiden Finner litt stoff Skriver innledning Går i stå Skriver mer innledning Spiser junk-food Sliter ned tre sider Ser TV (for lenge!) Slutter ved å stoppe Avleverer Mottar rettet oppgave Blir sur på lærer Blir sur på seg selv Mister litt selvtillit 2

Formidling ! Er skoleskriving slik ? Læreren oppfattes sjelden som en autentisk mottager,- altså som en interessert leser av teksten, men ofte som en dommer. Eleven er heller ikke en autentisk avsender med noe på hjertet. 3

Ingen skriver til ingen om ingenting …! Alle kan lære å skrive bedre Nøkkelordene er: Prosessbevissthet Samarbeid 4

Prosessbevissthet Idéfase Innsamlingsfase Organiseringsfase Skrivefase Revideringsfase 5

6

Idéfasen Emne Hva vil jeg fortelle? Hvorfor vil jeg fortelle det ? 7

Veier til ideene ! Hurtigskriving Idémyldring Tankekart Delerunde Dramatisering Notisblokk Lese 8

9

Innsamlingsfasen Finne ut hva en helt sikkert vet Finne ut hva en må vite mer om Finne ut hvor en kan få opplysningene Finne stoff til innledning og avslutning 10

Kilder: Det en kan se og legge merke til i omgivelsene Det andre mennesker vet Det som er lagret i film, bøker, lydbånd, bilder og data m.m. Det en kan finne ut gjennom forsøk Det en har inne i seg Skriv ALLTID ut fra overskudd på stoff 11

12

Organiseringsfasen Plan Hva vil jeg si ? Hvorfor vil jeg si det ? Sjanger -skrivemodell Vinkling Tittel 13

14

Skrivefasen Teksten skal skrives så raskt og uavbrutt som mulig ! Ikke rett undervegs ! Å skrive er som å tråkke på gasspedalen, - å rette er som å trå på bremsen ! 15

Skrivefasen Hvis det stopper opp, ligger feilen alltid i en av fasene foran ! Skriv så mye som mulig,- det er bedre å stryke noe enn å pine frem nye ideer ! Vent med innledning og avslutning! 16

Revideringsfasen Skrive innledning, avslutning og tittel Rette, stryke, skrive om.. Don’t tell it,- show it !! Les teksten høyt ! Bruk hverandre ! 17

Avis som ressurs i prosjektarbeidet Inspirator i idéfasen Læremiddel og kunnskapskilde Element i presentasjonen tema- klasse- skoleavis stoff til lokal avisen Å lage avis er selve prosjektet Avis i skolen 18

De gode hjelperne Hva ? Hvem ? Hvor ? Hvordan ? Når ? Og videre ? 19

Aviskort Avis: ___________________ Tittel: ___________________ Dato: ___________ Hjelperne 20

Skoleavis Tekst Bilde Presentasjon 22

Skoleavis Avisuttrykk Tittel Mellomtittel Ingress Brødtekst Bilde Billedtekst Byline Billboard Mansjett 23

Skoleavis/ Journalistikk Definisjon: ”Journalistikk er å samle inn opplysninger og meninger, og vurdere begivenheter, med vidt perspektiv og klokskap, og så publisere dette i en form som engasjerer og tilfredsstiller publikum.” 24

Journalistiske sjangere Annonse Anmeldelse Bilde Enquete Feature Intervju Kronikk Leder Leserbrev Notis Nyhetsartikkel Petit Referat Reportasje Tegneserie 25

26

Nyhetsartikkelen ”Omvendt pyramide” - Fallende viktighet Tittel Ingress Brødtekst ”Omvendt pyramide” - Fallende viktighet 27

Nyhetsartikkelen ”Champagneglass” Tittel Ingress Brødtekst Mellomtitler ”Champagneglass” 28

Hey ! You ! See ! So ! Nyhetsartikkel Slik kan en skrivemodell eller måte å bygge opp en artikkel se ut: 29

Nyhetsartikkel Eller slik: Person Perspektiv Problem Handling 30

Organiseringsfasen Analyse av en nyhetsartikkel Hva handler saken om ? Hvordan er saken vinklet ? Er tittelen dekkende? Hvilke momenter består brødteksten av ? Har journalisten fulgt en skrivemodell ? Hvilken ? Sett opp journalistens skriveplan. Ville du ha organisert stoffet på samme måte ? Begrunn. Er artikkelen informativ og spennende nok, emnet tatt i betraktning? 31

Gutt badet nyttårsaften Da han våknet om morgenen nyttårsaften, tok en 14-åring fra Notodden et bad. Siden begge foreldrene hans var dratt på arbeidet, måtte gutten spise frokost alene. Etter å ha ryddet på rommet sitt, satte 14-åringen i gang med å forberede nyttårsaften. De var tre gutter som skulle være sammen denne dagen. Ved 20-tiden møttes de hjemme hos 14-åringen. De bestemte seg for å tenne på noen kinaputter utafor døra til fru Hansen i nr. 8. Den 14-årige gutten tente på flere kinaputter samtidig og klarte ikke å kaste dem fra seg før de gikk av. Han fikk store forbrenninger på hender og armer og ble sendt til sykehus. Senere ble han overført til brannskadeavdelingen ved Haukeland sykehus i Bergen 32

14-åring forbrent av kinaputter En 14-åring fra Notodden ble nyttårsaften kraftig forbrent på begge hender og armer da flere kinaputter eksploderte i hendene hans. Gutten rakk ikke å slippe kinaputtene fort nok da han og noen kamerater skulle lage et kjempesmell utenfor et hus i Høibøgata. Ambulanse kom raskt til stedet, og 14-åringen ble øyeblikkelig tatt under behandling ved Notodden sykehus. Her valgte legene senere å overføre ham til brannskadeavdelingen ved Haukeland sykehus i Bergen. Det er for tidlig å si om gutten kommer til å få varige mén av skadene han pådro seg. Bortsett fra 14-åringens alvorlige forbrenninger, hadde legene ved Notodden sykehus en stille nyttårsaften. 33

Nyhetsartikkel - skoleavis En velvoksen geitebukk tok i går livet av et troll. Dermed sørget han for at han selv og de to yngste søsknene hans kom seg velberget til seters. De tre dyra var på vei til sommerbeite da de ble overrasket av trollet. Det var den yngste av geitene som møtte trollet først. Trollet lå skjult under ei bru og hadde tydelig blitt provosert av geita. Geita stanget da ut øynene på trollet, slo i stykker marg og bein og stanget det utfor fossen. Trollet er ennå ikke funnet, men en regner med at det har omkommet. 34

Intervju-eksempler : Ikke slik: På torsdag var skoleavisa så heldig å få en prat med den nye lederen for kantina ved Grantoppen Ungdomsskole, Roar Strand. Vi traff ham på kjøkkenet, og fikk lov til å stille ham noen spørsmål. Men slik: -Mange av elevene ved skolen har vanligvis ikke med seg matpakke. Derfor er det så viktig å få kantinedriften i gang ! Dette sier Roar Strand, den nye lederen for kantina ved Grantoppen Ungdomsskole. 35

Show - don’t tell ! Make me see ! -blind amerikansk redaktør Det var en nydelig sommerkveld.. Hun var meget tilfreds.. Hun så fornærmet ut… Han ble svært irritert... Vis det! for,- …. 36

Show - don’t tell ! Make me see ! -blind amerikansk redaktør Du kan skrive: ”Han hoster kraftig…” i økende lydstyrke oppover mot adamseple og svelg, for så å detonere som en veritabel djevleutdrivelse så omkring- liggende notater, servietter og annet løsøre flagrer og klirrer. Han øh’er og hå’er, skyter rygg, øynene fylles, den atletiske kroppen ryster, og med en siste kraftanstrengelse karrer han tak i esken med Tenor. Eller som Gudleiv Forr i Dagbladet: -Den som har opplevd et hosteri fra Arthur Berg, har sett umåtelige krefter i sving. De svulmende skuldrene knytter seg under tweed- jakka. Knokene blir hvite om skrivebordskanten. Gurglelyder starter i de fjerne bronkiene, passerer 37

38

Samarbeid - Coaching Coach = skrivetrener Coaching er å legge samtalesekvenser inn i de ulike fasene i skriveprosessen ! Coaching skal bygge opp selvtillit hos skriveren. 39

En god skrivetrener må : Være positiv Få skriver til å fortelle Rose, men ikke skamrose Fokusere på hovedproblemer Gi seg god tid Hjelpe skriveren til å finne løsninger selv Ikke forveksle egen smak med sannhet Stille spørsmål 40

41

Skrivetreneren må ikke : Analysere og stille diagnoser Være bedrevitende og moralisere Kommandere og advare Komme med løsninger Erte Trøste Være for nysgjerrig Være sarkastisk 42

Den prosessbevisste skriver : Mottar oppgave Bruker notater, tankekart, hurtig-skrivinger etc. Snakker med coach Finner stoff, skriver spørsmål Leter etter innledning og avslutning Snakker med coach Ordner stoffet, lager plan Skriver teksten Reviderer teksten sammen med coach Skriver innledning og avslutning 43