GRENSESNITTET MELLOM KOMERSIALISEING OG SIKKERHET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Advertisements

Bygg møter Terreng Kjetil Gjesdal 3. September 2008.
Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Luftfartstilsynets.
Forum for miljøteknologi
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
Fhl Vestnorsk 0311 Kjell Bjordal EWOS-GRUPPEN
Dataflyt og forventninger
Operasjonsanalyse – ØABED2200
Varehandelsrapporten 2013 Haugesund Agenda •Overordnet utvikling •Varehandelsutvikling på Haugalandet •Handelsbalanse.
Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i
En Utradisjonell Forretnings Modell En fantastisk mulighet for den ”lille mann i gata” til å sikre seg en meget god økonomi og unngå tidsklemma!
Betydning av prosjektkompetanse
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Høgskolen i Oslo og Akershus – våren 2013 Dosent Ivar Bredesen
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
1 Retningslinjer for validering av automatiserte systemer i blodbankvirksomhet Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa R. Knutsen,
electronic information
Velkommen!.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Utviklingen i regelverket
Miniseminar om etter- og videreutdanning
Social Shaping of Technology. Historiografisk kontekst Bruland: Industrial conflict Når ble artikkelen publisert? Hvilken faglig diskurs går den inn i?
Refleksjoner fra havbruksnæringen
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Japansk i landet der…. øst møter vest gammelt møter nytt.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center KDI prosjektet Knut Holmqvist Norsk regnesentral.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Northern Maritime Corridor – The Motorway of the Northern Seas Trafikdage Aalborg - August 2006 Olav Hauge, Project Manager for NMC.
Hybrid - SharePoint. v Hybrid SharePoint. Hva? Business and Technology Consulting  Integrasjon mellom Online og OnPremise tjenester.
Gruppeøving 8.mars Agenda Presentasjon av hjemmeoppgaver Endelig gruppeinndeling Elevator pitch Neste hjemmeoppgave.
Operational Insights. Hva er Operational Insights? Del av Azure Portalen Software as a service (SaaS) Bruker kraften i Azure HDInsight (Big data processing.
Copyright bMenu Private company confidential information. bMenu.
The Rotary Foundation of Rotary International T HE R OTARY F OUNDATION T HE R OTARY F OUNDATION of Rotary International Distriktssamlingen 20. mars 2010.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
VÅRT GRØNNE GULL Konferanse om mulighetene for norsk treforedlingsindustri Gunn Ovesen.
1 Budsjett 2009 Samferdsel, Jon Tørset
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
NTY Stripemaster 2 Color. Why Night Time Yellow (NTY) US history In 1971, yellow center lines were mandated as the standard color of center lines nationwide.
Task 12: “PV-environmental health and safety (EH&S) activities”
Brønnkontrollhendelse Troll G-4 BY1H
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Strategisk plan Meteorologisk institutt
Norway Tendering Strategy
Forskningsleder Sindre Langaas, NIVA
Står kolonialen igjen på perrongen?
HYTREC ASSESSMENT AND EVALUATION OF 3RD PARTY RISK FOR PLANNED HYDROGEN DEMONSTRATION FACILITY Paper by Haugom, G.P., Holmefjord, K.O. and Skogseth, L.O.,
Hvordan klimaet virker Hva skjer, hvorfor, og hva vi kan gjøre
Verden i dag. Spennende sektorer og selskaper Mads Johannesen Investeringsøkonom Nordnet.
Informasjonsmøte om utveksling for ESST-studenter
The future of Unik Property Management software
Kunnskapsbasert vekst: globale trender – lokale markeder
Utveksling for ESST-studenter våren 2016
New noise regulation for OSL
A review of exploration activity and results on the NCS
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

GRENSESNITTET MELLOM KOMERSIALISEING OG SIKKERHET Solakonferansen 2013 Cpt. Morten Ydalus

Flysikkerhet 2012 var det beste året for flysikkerhet siden 1945 (IATA) 2013 kan bli enda bedre

The første ultra sikre industrielle system Fragile system (1920’s -1970’s) Individual risk management & intensive training Accident investigation Safe system (1970’s – mid 1990’s) Technology and regulations Incident investigation Ultra-safe system (mid 1990’s onwards) Business management approach to safety (SMS) Routine collection and analysis of operational data Less than one catastrophic breakdown per million production cycles 10-3 10-5 10-7 Vi har et ultrasikkert system i dag, men hva trenger vi å gjøre for å opprettholde dette nivået i fremtiden? Det å bare følge myndighetenes krav og retningslinjer er ikke nok. Operatørene må faktisk gjøre mer og investere aktivt i flysikkerhet for å kunne opprettholde dagens nivå.

Flysikkerhet? Hvordan er balansen mellom kravet til effektivitet og flysikkerhet? Er flysikkerhet fremdeles no.1? Eller er det for “CMA”?

Effektivitet Kravet til effektivitet øker for alle verden’s flyselskaper. Mer med mindre Lavprismodellen får stadig større og større innpass og aksept hos brukerne Nettverksselskapene blir utfordret ikke bare på kortdistanse men også på langdistanse. Alle operatører må tilpasse seg markedet Nye forretnings modeller utvikles for å kunne tilfredstille ovennevnte krav

Managements utfordringer Management levels Protection Production Resources <icao smm v.2

Managements utfordringer Management levels Protection Production Catastrophe Resources <icao smm v.2

Managements utfordringer Protection Production Management levels Bankruptcy Resources

Flysikkerhets området Safety space Bankruptcy Catastrophe Production Protection <icao smm v.2

Sikkerhets tenking Reactive Past oriented Proactive Present oriented Predictive Future oriented 1

Tidligere og nåværende sikkerhetskultur CRASH FLY FIX Fig 8. It is worth saying that In the days before and then following WW II, while there were many innovations that advanced the science, most safety improvements tended to rely on accident investigation – identifying the cause of the problem, fixing it and using the knowledge and experience gained to prevent the same thing happening again. This technique, which has become a science in its own right, was the primary means by which the accident rate was reduced to the very low level that we enjoy today. 12

For å kunne møte fremtidige utfordringer må vi utvikle en ny type sikkerhetskultur! Can’t drive by just looking at the rear view mirror…… Vi kan ikke fortsette å kun være reaktive, vi må bli proaktive og predektive I vårt sikkerhetsarbeid.

Flysikkerhet Systemet er ultra sikkert, men hva må vi gjøre for å opprettholde dagens nivå? Vet operatører / myndigheter hva som er “sikkert nok” (ALOS acceptable level of safety)? Har operatører og myndigheter systemer som kan måle effektivitet mot ALOS? Har vi gode nok samarbeidsmodeller mellom myndigheter og operatører som som tilfredstiller morgendagens krav til effektivitet (mer m mindre)?

Safety management – Er det svaret på utfordringene? Se litt på ICAO’s definisjon av sikkerhet, vil dette hjelpe oss videre? <icao smm v.2

ICAO definition of SMS Forsto du hva dette betyr? ..litt vanskelig! Safety Management System (SMS): a systematic approach to managing safety, including the necessary organizational structures, accountabilities, policies and procedures It provides a systematic way to identify hazards and control risks while maintaining assurance that these risk controls are effective. Forsto du hva dette betyr? ..litt vanskelig! La oss prøve en annen variant…. A safety management system is woven into the fabric of an organization. It becomes part of the culture, the way people do their jobs. An effective SMS should: • Define how the organization is set up to manage risk. • Identify workplace risk and implement suitable controls. • Implement effective communications across all levels of the organization. • Implement a process to identify and correct non-conformities. • Implement a continual improvement process. Applicability to all States and organisations providing: Training services Operations of aircraft Maintenance of aircraft design and manufacturing of aircraft Air navigation services Aerodromes Accident and incident investigation boards

SMS gjort enkelt SAFETY POLICY AND OBJECTIVES SAFETY RISK MANAGEMENT Management commitment and responsibility Safety accountabilities of managers Appointment of key safety personnel SMS implementation plan Coordination of emergency response training Documentation SAFETY RISK MANAGEMENT Hazard identification prosess Risk assessment and mitigation prosess SAFETY ASSURANCE Safety performance monitoring and measurement The management of change Continous improvement of the SMS SAFETY PROMOTION Training and education Safety communication

SMS gjort riktig Ved innføring av SMS må selskapene gjøre mer enn bare å tilfredstille myndighetenes krav. SMS må ikke bli en “tick box” øvelse SMS må være en integrert del av selskapets forretningsplan Organisasjonen må være tilpasset SMS Større krav til opplæring og kompetanse Større krav til analyse av relevante data Større krav til hensiktsmessig systemstøtte i realtid

Kommende utfordringer Stadig høyere krav til effektivitet (mer m mindre) Boeing rapport aug 2013 Behov for 500.000 nye flygere innen 2032 Behov for 556.000 nye teknikere innen 2032 Stadig nye “Black Swan” ulykker Ikke tilpasset trening til denne typen ulykker (Liten sansynlighet, men høy eller katastrofal konsekvens) Fungerer SOP alltid, eller må vi tenke alternativt? Har opratørene (og myndighetene) kjennskap til egen risikoeksponering i realtid? Fungerer samarbeidet mellom myndigheter og operatørene godt nok for å tilfredstille kommende utfordringer?

Over til Pernilla!