Oslo School of Management/ Markedshøyskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Advertisements

Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
Hjerneslag -epidemiologi
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Markeder med asymmetrisk informasjon
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 11. august Norges Bank 2 Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts ) Kina, Hong Kong, Sør-Korea,
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
”Tilgjengelighet for alle”
Attføringsmessa 18. januar 2012
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
Om skole og næringslivssamarbeid
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. mai Norges Bank 2 BNP-vekst blant handelspartnerne Volumvekst i prosent fra året før. Faktisk og anslag 1) Kilde:
Klimaendringer og havforsurning
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Demografisk utvikling generelt
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Strategisk Kompetanse
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Forskning som endrer fremtidsbildet Helge Drange
Hav og klima Helge Drange
årsak, symptom, følger og handlingsvegring
Klima – status og mulig fremtid
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Kick-off Sør Afrika Næringslivets bistandskonferanse 10. februar 2010
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimaforhandlingstemperatur Helge Drange (en øvelse i å tenke globalt og.
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimautviklingen med og uten utslippsreduserende tiltak Helge Drange
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Hva sier tallene oss?.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
innovasjon i Infrastruktur
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
Energisystemet 2050 Klima  Global oppvarming -> ekstremvær  Kulde i nordområdene Demografi -økonomi  Befolkningsvekst mot 7 mill  Sentralisering og.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Klima i endring Hvor sårbart er Norge? Og hva med landbruket på Oppdal?
Klima i endring Hvor sårbart er Norge? Og hva med Oppdal som vintersportssted?
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Aksjemarkedet ved et vendepunkt? Handelshøyskolen BI 14. Mars 2007.
Margrethe Helgebostad
Utskrift av presentasjonen:

Oslo School of Management/ Markedshøyskolen Trender SNOWBALL KONFERANSEN 31 januar 2013 - Hafjell Arvid Flagestad PhD Associate Professor Oslo School of Management/ Markedshøyskolen

Noen utvalgte trender Demografi Klima/global oppvarming Innovasjon: “Den dårligste og beste I klassen” Helse/sunnhet Konkurrentene og Nye markeder / Russland/Kina? Et nordisk scenario

Vi blir relativt flere 60 – åringer og TREND Demografi 1999 - - 2050 1999 2050 Kilde: SSB Økonomisk analyser 1/2000 Vi blir relativt flere 60 – åringer og færre 20 - åringer

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Klima en trussel og mulighet? Schweizer jahrbuch 2010: Globale oppvarming frem mot 2100 : +1.8 til +4 grader -----geografisk ulike lokale utslag – aktiv forskning på mikronivå. Går på naturressursene: snø og landskapsbilde Alpeområdet er sårbart Adaptsjonsstrategi /initiativ: ingen ser nødvendigheten for fremiden nå! Forskning viser: ved snefattige vintre synker destinasjonsloyalitet, skiene brukes mindre, mange slutter ski. I CH tas klimautviklingen inn I Bergbaneutvikling - I mindre grad I Østerrike Forskning I A (Østerrike) viser at antall destinasjoner med 100 dagers drift reduseres fra 100% idag til 80-90% I 2030, til 40-60% I 2050 helt ned til 5-32% I 2080. Økning I snøproduksjon 15-30% I 2030årene, 50-100% I 2050 årene, og 100-200% I 2080. Finansielle problemer, konkurser må vil komme. Tilpasningen reiser sosiale problemer, kompetansemessige utfordringer, Pga varme vil sommeretterspørselen rette seg mot høyereliggende områder, nærhet til hovedmarkeder vil være en fordel. Status: Klima temaet slår lite ut I handlingsplaner Trentino (AIEST proceeding 2009 . Managing Change) naturlig snøsikkkerhet idag 1500 moh – 32 heisselskaper (+1 grad = + 150 høydemeter for å nå snøsikkerhet) mot slutten av century 2080 går opp + 4 grader og 7 heisselskaper er igjen. All-year-tourism vil være den eneste sikre diversifiseringsstrategi når snesikkerhet forsvinner

Endring årstemperatur fremover mot 2080 +3 +4

Endring antall dager med snødekke fremover mot 2080 ?

%-vis endring I snødekke fremover mot 2080 20% 30% 40% ?

Sannsynlig konklusjon: Kortere og mildere vintre Klimaendring prognose Perioden 1980/2000 - 2030/2050 Østlandet Temperatur vinter + 1,3 C Nedbør vinter + 13 % Lokale forskjeller - usikre tall I alle landsdeler er temperaturøkningen størst om vinteren, minst om sommeren Sannsynlig konklusjon: Kortere og mildere vintre

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

thomas-foster.com . Snøen I Les Arcs Les Arcs: Reduksjon I naturlig snøfall på 60% siden slutten på 1980 Innovasjon: jevne løyper på hardt alpegress istedenfor ujevnt sten/jord underlag krever bare 5 cm snø.

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

                    .                     . Alpesnø Alpene oppvarmes 3x mere enn det globale gjennomsnitt Slutt på 2/3 av alle skiområder I Alpene, alt under 1500 moh vil bli borte I løpet av en 50 års periode

Climatic change – Global warming in the Alpine mountains No more snow Critical size investment Langental Tirol

                 .                     .                     k                     GOOD BYE!

Helseturisme dreier seg om forebyggende helse + velvære TRENDER

Health Tourism is merging Medical Tourism vs Wellness Tourism

Helseturisme – noen tall (1) Vekst: Mellom 5% og 15% årlig – økende Fordobling av helseturisme segmentet ’Wellness’ 2004 – 2010 I Østerrike har antall hoteller som tilbyr profesjonelle velværeopphold blitt 10-doblet de siste ti år.

Hvorfor er helseturisme interessant? Kunnskapsbasert turisme – viktig for et høykostland God kunde – 60% høyere forbruk en gj.sn. gjest Stor ledig hotelkapasistet – mer enn 20 000 norske hotelrom er ledig hver dag. Noen kan gå inn i helsemarkedet deler av året. 100 000 sykmeldte hver dag! Litt av et marked? Helårs marked

Helseturisme Antatte suksess faktorer ligger innenfor: Tilgjengelighet Helsefokus/fysisk velvære Relevante natur og kultur ressurser Kunnskap; utdannelse og opplæring for ’kjerneproduktet’ Infrastruktur, anlegg for fysisk aktivitet, medisinsk behandling og kontroll. Sosial infrastruktur (institusjoner) ’Seamless service’ Nært samarbeid i markedsføring og tjenestelevering Kvalitetskontroll Merkebyggingsaspektet – Legitimering av ’Nordic’

Targetsegments 50+ for wellness tourism (Wiesner 2007) 1 Upper level Avantgarde Vital intell-ektuals Demanding enjoyers ”Seniors” Conservativese 50+ 2 Midlevel Wellness orienterted people ”Old Kids” Resigned elderly 3 Lower level Consumption materialists B Modernity Status, selfrealisation, individualism C New orientation Social group A Traditionnell Conservativ Grunnleggende orientering

basisinnovasjonen ”Psykososial sunnhet” og Den 6. Kondratieff konkunktursyklus drevet av markedsbehov ”Sunnhet, Vitalitet og Wellness” skaper basisinnovasjonen ”Psykososial sunnhet” og Vil påvirke den økonomiske utvikling de nærmeste 40 -60 år 1780-1800 1830 - 50 1870 - 80 1920 - 35 1950 - 80 2000 - 50 1 2 3 4 5 6 Basis Innovasjon Sektor Damp maskin- Tekstilind Elektro- teknikk Kjemi Bil Petrokjemi Jernbane Stål Psykososiale sunnhet IKT Sunnhet Vitalitet Wellness Markeds behov Klær Tran sport Masse- konsum Individuell mobilitet Globalisering Kommunikasjon Etter Kondratieff og Nefiodow (1997)

Prognose 2020 Bransjer (Tyskland) – sunnhetstjenester vokser sterkt 2.0% pa Syssel- setting IKT Sunnhetstjenester Sosialtjenester Reiseliv Logistikk Cafe Servering 0.0 Bank Forsikring Kjemisk Metall-bearbeiding Maskin industri Bygg Detaljhandel Ernæring Energi- forsyning Wiesner: Wellnessmanagement p 28 Sunnhetstjenester eller sunnhetsmarkedet , delmarkeder Wiesner p 26 Bioteknologi Miljøteknik Naturbevaring Naturvarer, naturkost Byggevarer textiler Farver, musikk, arkitektur estetik Alterntiv medidsin wellness, fitnes, sport Helseturisme Bedriftsinterne sunnhetstjenester Psykoterapi, psykokologi, psykiatri Religion, spiritualitet Landbruk - 2.0%pa 0.0 1.5 4.0%pa Verdiskaping

Trender: Innovasjon i ski-business Den dårligste i klassen – og Den beste i klassen

Turskiløping Dårligst i klassen? Hvor er nyskapingen?

Turskiløping er et helseprodukt?

Helseturisme ”NORDIC FITNESS” = THE NEW NORDIC SKI BRAND ?? Kontakt med mange vintersportssteder styrker troen på at Nordic Fitness representerer et aktivitetsområde som Tyskland, Østerrike og Nord Amerika (Nordic Ski Centers) har satt fokus på og driver en viss produktutvikling omkring. I Norden er det vel bare Finland som i noen grad – kanskje ubevisst- søker å dyrke temaet. I Norge har ingen bortsett fra i noen grad Norske Spor tenkt i de samme baner. Det meste av utviklingen vår vinterturisme er alpindrevet.   I en undersøkelse som ble gjort for tre-fire år siden kom det frem at Skandinavia eller Norden i overraskende liten grad har søkt å utvikle en klar profil – og annerledes profil – enn alpelandene for sitt vinterprodukt. Jfr www.etour.se der ligger en populærversjon av undersøkelsen. Det er et paradoks at et vinterferieprodukt med klare røtter i det nordiske primært utvikles av andre enn de nordiske land.

Helseturisme

Helse- turisme

Fjellopplevelse Nordisk Helseturisme?

German population: Winter activities (very often/often) in holidays 2008 – 2010: Alpine skiing 7.5% of the population 5.3 mill Cross country skiing 2.8% of the population 2.0 mill

Helseturisme: Turskiløping er mere enn løyper Professor Per Tesch: Karolinska Institutet University of Iowa Svensk/amerikansk forskningsprosjekt «Skiløping er en overlegen mosjonsform»

Norgesmester i Reiselivs Innovasjon?

Norgesmester i Innovasjon?

Telemark - Great Innovations in a global ski brand name

Vierli Telemark – Great Innovations in a global ski brand name

Vierli Telemark – SKATEHOTEL Great Innovations in a global ski brand name

Vierli Telemark – Great Innovations in a global ski brand name

Trender I Skidestinasjoner Det internasjonale bildet

Det globale bildet for alpinnæringen Stabil etterspørsel Synkende interesse? Nye markeder og tilbydere: Russland og Kina

Rather stable demand for winter holiday in the snow in the German market. At the same time slightly declining interest Basis: German population 14+ years

Skier visits 2002 – 2011 World wide

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Arvid Flagetad, Oslo School of Management

Austria

Switzerland

Canada

USA

China

Japan

Finland

Sweden

Norway

Et Nordisk Scenario

Skiheisomsetning 2000 – 2009 Toppår 2010 : - 2% 2011: - 7% 2012: - 3% Trysil 170 Hemsedal 115 110 80 Hafjell 65 Geilo 45 Oppdal 30 Hovden/ Beitostølen Skeikampen

En sterk TREND: CONVENIENCE Legendariske Thorvald Sverdrup: “Det skal være lett å være gjest I Sälen” Tirol/Margreiter/CH Jahrbuch 2010: Convenience er temaet nå. Ikke bare moderne og attraktivt men komfortabelt , bekvemt og lett tilgjengelig. Sälen

Nordens fremtidige dominante alpinområde Sälen/ Trysil/ Dalerna/ Jämtland/ LTD Nordens fremtidige dominante alpinområde ? Hvorfor? Priser Tilgjengelighet Reisetid fra markeder Convenience

? ? Nordens dominerende vinterturist-område i fremtiden? Sälen/Dalerna/Jämtland Trysil LTD - Convenience Kompetanse Tilgjengelighet (veier, dagsreise,++) - Pris Klima Kapital ? ?

THE END