En plastgjenvinningsbedrift midt i Norge. Tverrfjellet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

John R. Isaksen/10. oktober 2006 © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Kan fiskeflåtens atferd harmoniseres med fiskeindustriens.
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Eiet av familien Cappelen. Etablert i 1729
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
12 Jeg er gründer.
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Fredagsforum Februar Forretningsmuligheter i sentral- og øst Europa Møte med: Eksportsatsing Trøndelag, Næringsforeningen i Trondheim og Innovasjon Norge.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
PolymerTrade AS • Litt om PolymerTrade AS • Avfallsbesitterens behov • Innsamlerens behov • Gjenvinnerens behov • Sluttbrukerens behov • Traderens dilemma.
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Plastfolie i kretsløp.
Valdres Destinasjon AS
Kap 4 Investment-consumption decision model
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Innovasjonssenter Gløshaugen
Oppland Metall AS, Postboks 46, 2801 Gjøvik. TLF: FAX:
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Vi realiserer mulighetene i nord NHO Finnmarks årskonferanse, 8/ Jan-Frode Janson Konsernsjef.
KLIMANYTTE AV GJENVINNING
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
ETABLERING AV 4 NYE REGIONALE/DISTRIKTSRETTEDE
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
16. juli Nye bankfordeler for medlemmer mellom 18 – 34 år!
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Nymoen: Velstelt og veldrevet inne som ute
Kapittel 12 – Noen begreper
Nedbrytbar plast i gjenvunnet materiale – hva vet vi ?
En del av kretsløpet 1.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Arve Solheim CruSiN AS.
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
FORNY – FORUM 2-3. nov 2004: LEN’s rolle i FORNY Midt-Norge Vært aktiv i programmet siden starten 1995 Total-leverandør inkl stimulering fram til ’01 FOKUS.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
Thorsen AS Bodil Loftheim Historikk Opprinnelig leverandør til veterinærer Utvidet med fotterapiutstyr i Veterinæravdelingen ble solgt.
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
En innføring i produksjon og bruksområder
Vesterålen Marine Olje AS
Industriell veiing ?kg ?kg ?kg ?kg
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Prosjektoppgavens helhetsbilde
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Når bør inntektene registreres?
Hva skjer med avfallet ditt?
Utskrift av presentasjonen:

En plastgjenvinningsbedrift midt i Norge

Tverrfjellet

•Forretningsidé Samle inn plastavfall og gjenvinne det til nytt råstoff, som maksimerer verdier og minimerer kostnader for våre kunder.

Historie og bakgrunn •FOLLDAL 1993 –Slutt på 240 års gruvedrift –130 ansatte uten arbeid •Stortinget støttet etablering av plastgjenvinningsbedrift i Folldal –Fabrikkbygning skulle ”gjenvinnes” av bestående bygninger på Tverrfjellet –En del av de arbeidsledige skulle ”gjenvinnes” til dette arbeidet… –…for senere å ”gjenvinne” plastfolie

Aksjonærer/eiere •Norfolier AS •BACA Plastindustri •Sandvik Produksjon AS 85% 5% 10% ____ 100%

Hva gjør vi? •Tar mot plastfolie fra hele landet •Plastfolie (PELD) fra næring, handel og industri •Produksjonslinjen delt i tre hovedtrinn: –Kverning –Vasking –Regranulering •33 ansatte

Hva gjør vi? •Produksjonen går døgnkontinuerlig hele året •Ferdig granulat lagres på siloer med kapasitet på til sammen 700 m 3 med tappesystem direkte til bulkbiler •Våre salgsprodukter er ca t PELD granulat –Transparent –Hvit –Blandfarge (farget, f.eks. til renovasjonssekker) •Produktene selges over hele Europa

Gjenvinning er en kontinuerlig prosess

Utvikling solgt volum

Utmerkelser •1995 –Fyrtårnprisen, gitt av Arbeidstilsynet i Hedmark og Oppland •1998 –Årets bedrift i Folldal, gitt av Sparebanken Hedmark •2002 –Arbeidsmiljøprisen, gitt av styret i if skadeforsikring