Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt

2 OM I dag: – Prosjektleder Vekst i Stordal – Styreleder Destinasjon Geirangerfjord – Eget firma: Møreaksen, Storfjordsambandet, Møbelkraft, foredrag etc Tidligere: – Daglig leder Sykkylven Næringsutvikling – Rådgiver for en rekke kommuner og regioner i hele landet gjennom TIBE Samfunn AS – Master i sosial- og samfunnspsykologi

3 Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt

4

5

6

7

8 Utvikling Nærings- grunnlag

9 Alltid starte med å forstå grunnlaget! Nærings- grunnlag

10 Kartlegge eksisterende grunnlag Bedrifter Kapital Eierskap Kompetanse Fasiliteter Kapasitet Nettverk utad Lokalhistorie Infrastruktur Naturressurser Beliggenhet/geografi Annet

11 Utviklings- muligheter basert på grunnlaget vårt Marked og samfunn

12 Eksempel

13 Nokre produkt produsert i Stordal: Fiskereiskap, mjølkesilar, bærplukkarar, brynestokkar, vaskestampar, mjølkespann, vasstanker, penneskaft, dørmatter, strikkevarer, saft, dressar, puffar, såpe, stålull, hermetikk, bløtkaketiner, smykkeskrin, soveromsmøblar, pølser, lysekroner, lampettar, møblar, trefat, kjelver, trelester, vindu, dører, trapper, ljåer, steinhakker, rokker, smørøskjer, kle, råkostkvern m.m.

14 Næringsmiddelindustri i MR Trøndelag FoU

15 Nyetableringer

16 Næringsutvikling oppsummert: Lokalt grunnlag + utviklingsmuligheter = Strategi som viser gründeren at her bør jeg satse!

17 Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt

18 Hei! Det er Steve Jobs som ringer. Kan vi ta et møte om en forretningsidé? Er vi beredt?

19

20 Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt

21 Mobilisering Mobilisere volum (flest mulig) Mobilisere det beste ved de beste

22

23 Mobilisere volum – oppsøke

24 Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt

25 INDUSTRI!!!

26

27 Framtids- bilde Stordal

28

29

30 Oppsummering Grunnlag + utviklingsmuligheter = tiltrekkende strategi Mobilisere volum: Oppsøkende aktivitet Mobilisere det beste ved de beste: Selge oss inn Distrikt: Mye boltreplass for fremtidsbilder

31 Takk for oppmerksomheten !


Laste ned ppt "Næringsutvikling og gründermobilisering i distrikt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google