Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Studieforberedende utdanningsprogram
Studie forberedende formgivingsfag
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
Velkommen til kontaktmøte Vg
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Porsgrunn videregående skole - Sammen om mestring, mangfold og miljø.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
Fagvalgorientering Vg2 ST oktober 2013
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Opptak 1.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Valg av programområde og fag til Vg2
Opptak til høyere utdanning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Forkurs, TRES og Y-veien
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Informasjon om fagvalg til Vg2
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Studiespesialisering
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Tone Milde Seniorrådgiver
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu

Arbeidsplassbasertutdanning– en ny studiemodell ? Kompetansegivende kurs for assistenter Abf-utdanning , HiOA Plan for rekruttering av førskolelærere ,KD 2007-2011 Prosjekt: Abf-klasse i Buskerud v/HiT 2009-2013, Øvre Eiker er vertskommune Abf-klasse i Buskerud v/HiT 2012-2016, Drammen

Arbeidsplassen som læringsarena Kunnskap skapes med utgangspunkt i erfaringer Kunnskap er handlinger, ferdigheter, holdninger, filosofiske og teoretiske perspektiver Kobling og sammenheng mellom teori og praksis Det dreier seg om å skape meningsfull forståelse og sammenheng mellom barnehagens praksis og ulike teoretiske perspektiver.

Assistenten og studenten Erfaringsbasert kunnskap Teoribasert kunnskap Praksis og teori utgjør jevnbyrdige og gjensidig berikende perspektiver i studentens faglige utvikling Individets deltakelse i sosiale praksiser og individets konstruksjon av kunnskap gjennom samhandling i en kulturell kontekst er sentralt.

En lærende organisasjon -å være en Ablu barnehage- Studentens og assistentens oppgaver og roller Barnehagens planer Styrer/dagligleder som støttespiller og veileder Innstillingen til medarbeidere

Studiemodellen –Ablu v/HiT! Samlings- og nettbasert studie, over fire år Studenter må ha minimum 20 % stilling i barnehage To dagers samlinger i like uker på Notodden, 2013/2014 mandag og tirsdag Ulike uker studiedag mandag og undervisning på nett tirsdag Mandagene brukes til oppgaver , forberedelser ,gruppearbeid Undervisning på nett er; veiledning, undervisning i sanntid, gruppearbeid på nett

Praksis 1.Studieår 3 uker høst- og 3 uker vårsemesteret 2.Studieår 4 uker høst- og 2 -1 uke vårsemesteret 3.Studieår 5 uker høst- og 2 uker vårsemesteret 4.Studieår feltarbeid, innhenting av empiri til BA oppgave i praksisfeltet

Kunnskapsområdene i utdanningen 1.studieår Bull -Barns utvikling, lek og læring(20 stp.) Srle -Samfunn, religion, livssyn og etikk( 20 stp.) 2.studieår Bull -Barns utvikling , lek og læring (10 stp.) Kkk 1- Kunst, kultur og kreativitet (20 stp.) Stm -Språk, tekst og matematikk (20 stp.)

3. Studieår Nhb - Natur, helse og bevegelse (20 stp 3.Studieår Nhb - Natur, helse og bevegelse (20 stp.) Lsu-Ledelse, samarbeid og utvikling(15 stp.) Forsterkningsområde enten Kkk2 (10 stp.) eller Nhb2(10 stp.) 4.Studieår Ba emne (15 stp.) Valgt fordypningsemne/fag(30stp.)

Fordypningsfag En fremtidsrettet barnehage; ledelse, innovasjon og veiledning Material og digital utforskning - erfaring og kunnskap i barns formingsprosesser Småbarn og estetikk Flerkulturelt banehagearbeid Mer ute!- barnehagens uterom som leik og læringslandsskap- Iscenesettelse og kommunikasjon – bildebok og muntlig fortelling.

Økonomi Studieavgift ca. 600 kr. pr. semester Litteraturkostnader Ablu er et 75% studie og får tilsvarende støtte fra lånekassa Men husk du får studentrabatter Se www.lanekassen.no

Høgskolen i Telemark Vi ønsker oss engasjerte barnehagefolk som ønsker mer kunnskaper om barnehagefaglig arbeid! Vi ønsker aktive studenter som tar utfordringen det er å kritisk og konstruktivt utvikle sin praksis i arbeidet med barn! Vi ønsker søkere som ser betydning av en kvalitativ faglig god barnehage hvor fokus er til barns beste! Benytt anledningen nå til å ta utdanning ved den oppdaterte og nytenkende barnehagelærerutdanningen ved HiT! Søknadsfristen er 15.mai!

Generell studiekompetanse: Opptakskrav Generell studiekompetanse: Fullført og bestått videregående opplæring eller fagopplæring med fag-/svennebrev eller 5-års yrkespraksis og/eller utdanning (23/5 regelen) OG  Følgende obligatoriske studiekompetansefag Norsk hovedmål, sidemål og muntlig - 393 årstimer (14 uketimer) Engelsk – 140 årstimer (5 uketimer) Samfunnsfag – 84 årstimer (2 uketimer samfunnslære)

Historie – 140 årstimer (4 uketimer nyere historie) Matematikk – 224 årstimer (5 uketimer) Naturfag – 140 årstimer (5 uketimer)

Realkompetanse: Minimumskrav for opptak på realkompetanse Minimumskravene - for å være kvalifisert - er: Søker må fylle minst 25 år i løpet av opptaksåret. Fullført og bestått 4 uketimer norsk (alternativt 112 enkelttimer) på videregående skoles nivå (eller tilsvarende) Fullført og bestått 3 uketimer matematikk (alternativt 84 enkelttimer) på videregående skoles nivå (eller tilsvarende) 3 års relevant praksis (omregnet til heltid), se omtale i neste avsnitt.