Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Arbeidsplassbasertutdanning– en ny studiemodell ? Kompetansegivende kurs for assistenter Abf-utdanning , HiOA Plan for rekruttering av førskolelærere ,KD 2007-2011 Prosjekt: Abf-klasse i Buskerud v/HiT 2009-2013, Øvre Eiker er vertskommune Abf-klasse i Buskerud v/HiT 2012-2016, Drammen
Arbeidsplassen som læringsarena Kunnskap skapes med utgangspunkt i erfaringer Kunnskap er handlinger, ferdigheter, holdninger, filosofiske og teoretiske perspektiver Kobling og sammenheng mellom teori og praksis Det dreier seg om å skape meningsfull forståelse og sammenheng mellom barnehagens praksis og ulike teoretiske perspektiver.
Assistenten og studenten Erfaringsbasert kunnskap Teoribasert kunnskap Praksis og teori utgjør jevnbyrdige og gjensidig berikende perspektiver i studentens faglige utvikling Individets deltakelse i sosiale praksiser og individets konstruksjon av kunnskap gjennom samhandling i en kulturell kontekst er sentralt.
En lærende organisasjon -å være en Ablu barnehage- Studentens og assistentens oppgaver og roller Barnehagens planer Styrer/dagligleder som støttespiller og veileder Innstillingen til medarbeidere
Studiemodellen –Ablu v/HiT! Samlings- og nettbasert studie, over fire år Studenter må ha minimum 20 % stilling i barnehage To dagers samlinger i like uker på Notodden, 2013/2014 mandag og tirsdag Ulike uker studiedag mandag og undervisning på nett tirsdag Mandagene brukes til oppgaver , forberedelser ,gruppearbeid Undervisning på nett er; veiledning, undervisning i sanntid, gruppearbeid på nett
Praksis 1.Studieår 3 uker høst- og 3 uker vårsemesteret 2.Studieår 4 uker høst- og 2 -1 uke vårsemesteret 3.Studieår 5 uker høst- og 2 uker vårsemesteret 4.Studieår feltarbeid, innhenting av empiri til BA oppgave i praksisfeltet
Kunnskapsområdene i utdanningen 1.studieår Bull -Barns utvikling, lek og læring(20 stp.) Srle -Samfunn, religion, livssyn og etikk( 20 stp.) 2.studieår Bull -Barns utvikling , lek og læring (10 stp.) Kkk 1- Kunst, kultur og kreativitet (20 stp.) Stm -Språk, tekst og matematikk (20 stp.)
3. Studieår Nhb - Natur, helse og bevegelse (20 stp 3.Studieår Nhb - Natur, helse og bevegelse (20 stp.) Lsu-Ledelse, samarbeid og utvikling(15 stp.) Forsterkningsområde enten Kkk2 (10 stp.) eller Nhb2(10 stp.) 4.Studieår Ba emne (15 stp.) Valgt fordypningsemne/fag(30stp.)
Fordypningsfag En fremtidsrettet barnehage; ledelse, innovasjon og veiledning Material og digital utforskning - erfaring og kunnskap i barns formingsprosesser Småbarn og estetikk Flerkulturelt banehagearbeid Mer ute!- barnehagens uterom som leik og læringslandsskap- Iscenesettelse og kommunikasjon – bildebok og muntlig fortelling.
Økonomi Studieavgift ca. 600 kr. pr. semester Litteraturkostnader Ablu er et 75% studie og får tilsvarende støtte fra lånekassa Men husk du får studentrabatter Se www.lanekassen.no
Høgskolen i Telemark Vi ønsker oss engasjerte barnehagefolk som ønsker mer kunnskaper om barnehagefaglig arbeid! Vi ønsker aktive studenter som tar utfordringen det er å kritisk og konstruktivt utvikle sin praksis i arbeidet med barn! Vi ønsker søkere som ser betydning av en kvalitativ faglig god barnehage hvor fokus er til barns beste! Benytt anledningen nå til å ta utdanning ved den oppdaterte og nytenkende barnehagelærerutdanningen ved HiT! Søknadsfristen er 15.mai!
Generell studiekompetanse: Opptakskrav Generell studiekompetanse: Fullført og bestått videregående opplæring eller fagopplæring med fag-/svennebrev eller 5-års yrkespraksis og/eller utdanning (23/5 regelen) OG Følgende obligatoriske studiekompetansefag Norsk hovedmål, sidemål og muntlig - 393 årstimer (14 uketimer) Engelsk – 140 årstimer (5 uketimer) Samfunnsfag – 84 årstimer (2 uketimer samfunnslære)
Historie – 140 årstimer (4 uketimer nyere historie) Matematikk – 224 årstimer (5 uketimer) Naturfag – 140 årstimer (5 uketimer)
Realkompetanse: Minimumskrav for opptak på realkompetanse Minimumskravene - for å være kvalifisert - er: Søker må fylle minst 25 år i løpet av opptaksåret. Fullført og bestått 4 uketimer norsk (alternativt 112 enkelttimer) på videregående skoles nivå (eller tilsvarende) Fullført og bestått 3 uketimer matematikk (alternativt 84 enkelttimer) på videregående skoles nivå (eller tilsvarende) 3 års relevant praksis (omregnet til heltid), se omtale i neste avsnitt.