Hva er risikosonene? Missiologisk Forum 21. november 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TØR DU FORTSETTE? Ulovlig samarbeid og lempning. Ulovlig samarbeid og lempning 1. Ulovlig samarbeid kan gi fengselsstraff 2. Lempningsordningen – en mulighet.
Advertisements

Fremtiden begynner hos BackerSkeie
BARENTSSAMARBEIDET.  Befolkning ca. 6 mill  Størrelse 3X Frankrike  Største by Murmansk ca BARENTSSAMARBEIDET.
OSLO COMPLIANCE FORUM 2013 Onsdag 6. mars.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Styrearbeid i Norwegian
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Kampfiksing – et problem for volleyball? Andreas Selliaas Organisasjonsløftet, Norges Volleyballforbund, 20. januar 2013.
Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Skandinavisk næringsliv og CSR
NHOs Afrikanettverk 20. mars 2012
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Etikk i kommunesektoren
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
14 Samarbeid over grenser
1 Det internasjonale helsereglemetet Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Signe Louise Berthelsen
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
AAS4900 EAS4900 JOUR4900 Masterstudenter på program for asiatiske og afrikanske studier, Europeiske og amerikanske områdestudier, Medievitenskap, Journalistikk,
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Korrupsjon og habilitet
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
IPv6 in the Norwegian public sector
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Meta-analyser og systematiske oversikter
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Anti-korrupsjon.
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Forvaltningsrevisjon
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Dag Wiese Schartum, AFIN
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er risikosonene? Missiologisk Forum 21. november 2013 Transparency International Norge Spesialrådgiver Gro Skaaren-Fystro www.transparency.no 1

Transparency International Transparency International er den globale sivilsamfunnsorganisasjonen som står i spissen for kampen mot korrupsjon. Gjennom nesten 100 avdelinger over hele verden og et internasjonalt sekretariat i Berlin, sprer TI kunnskap om skadevirkningene av korrupsjon og samarbeider med myndigheter, næringsliv og sivilsamfunn om å utvikle og iverksette effektive tiltak for å bekjempe korrupsjon

myndigheter og offentlig sektor TIs tilnærming TI bekjemper korrupsjon gjennom bevisstgjøring og forebyggende arbeid TI foretar undersøkelser og analyserer TI driver ikke med etterforskning TI er nøytral partipolitisk TI kombinerer lokal forankring med internasjonal ekspertise TI lager koalisjoner mot korrupsjon INTEGRITET NATIONAL DIMENSION myndigheter og offentlig sektor sivilsamfunnet privat sektor INTERNATIONAL 3

Hva er korrupsjon? Å kreve, motta eller akseptere et tilbud om en utilbørlig fordel i anledning av stilling verv eller oppdrag, eller Å gi eller tilby noen en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag (straffeloven, para. 276, a og b) Storstilet korrupsjon Korrupsjon i offentlig og privat sektor Korrupsjon innad i privat sektor Korrupsjon versus annen økonomisk kriminalitet TI’s vision is of a different type of world TI’s core values will guide its work: Transparency Accountability Integrity Solidarity Courage Justice Democracy TI's definition of corruption is a wide one, embracing the private as well as the public sector, and explicitly focused on the exercise of power. 4

”Utilbørlige fordelsoverføringer” Gaver Fri bruk av leilighet, hytte etc Fremtidige forretninger eller ansettelse Reiser, innkvartering og arrangementer Seksuelle tjenester Betaling av private utgifter Lån fra leverandør Dekning av familieutgifter Betaling av deltakelse på sportsarrangementer ++ Må klargjøres best mulig/”Veileder”

Faktorer som bidrar til korrupsjon Grådighet Uvitenhet om lover og regler Man gjør slik man alltid har gjort, og slik alle andre gjør. Lite åpenhet og innsyn Liten risiko for å bli oppdaget Sosialt akseptabelt Hard konkurranse, vilje til å ta risiko Vide fullmakter, skjønnsmessige regler Omtrentlig etterlevelse av reglene Uklare ansvarsforhold

Glidende overganger Korrekt, habilt, etisk Straffbar korrupsjon Korrupsjonssklie Straffbar korrupsjon

Utsatte virksomheter i Norge Korrupsjon kan forekomme i alle sektorer og på alle nivåer, men det er noen sektorer som har vist seg spesielt sårbare: Olje- og gass industrien Norsk næringsliv i utlandet Bistand til fattige land Norske kommuner

Sårbare virksomheter internasjonalt Byggebransjen Våpen og forsvarsindustrien Olje og gass Eiendom Telekommunikasjon Kraftindustrien Gruveindustien Kilde: TI Bribe Payers Index

Bribe Payers Index ”Motstykket” til CPI, kartlegger hvor stor tilbøyeligheten er i ledende eksportland til at store selskaper betaler bestikkelser i importland Sist gjennomført i 2011. 28 land rangert i forhold til bestikkelser i næringslivet Selskaper i Russland, Kina og Mexico er svært tilbøyelige til å bruke bestikkelser i utviklingsland. Stor sannsynlighet for å bestikke i utlandet er India, Italia, Hong Kong og Brazil.

Source: Transparency International Global Corruption Barometer

Det nasjonale integritetssystemet… …består av 12 ”søyler ” de institusjoner/sektorer i et land som er viktige i kampen mot korrupsjon Robuste og velfungerende => lav korrupsjonsrisiko Svake og ikke-fungerende => høy korrupsjonsrisiko Korrupsjonsrisiko og sårbarhet – ikke faktisk korrupsjon Slik Transparency International definerer det, består et lands nasjonale integritetssystem av de institusjonene i et land som er viktige for kampen mot korrupsjon. Når disse institusjonene er velfungerende utgjør de et sunt og robust nasjonalt integritetssystem – et system som er effektivt i kampen mot korrupsjon som en del av den større kampen mot maktmisbruk og annen korrumperende atferd mer generelt. På den annen side, når disse institusjonene er preget av mangelfull regulering og manglende ansvarliggjøring, er det grunn til å tro at risikoen for korrupsjon og annen korrumperende atferd øker

National Integrity Study (NIS)

SUSTAIN-ABLE DEVELOP-MENT A Dysfunctional NIS PRIVATE S O C I E T Y’ S V A L U E S P U B L I C A W A R E N E S S QUALITY LIFE OF RULE LAW AUDITOR GENERAL OMBUDSMAN WATCHDOG AGENCIES PUBLIC SERVICE LEGISLATURE EXECUTIVE JUDICIARY N A T I O N A L I N T E G R I T Y CIVIL SECTOR SOCIETY INTERNATION L ACTORS MEDIA SUSTAIN-ABLE DEVELOP-MENT It collapses. 16

Anbefalinger   1. Obligatorisk registrering av folkevalgtes verv og økonomiske interesser 2. Styrke gjennomsiktigheten hos offentlige myndigheter og forvaltning a. å fjerne unntaksbestemmelsen for offentlige selskaper uten ansatte, og b. bedre praktisering av forvaltnings- og offentleglova 3. Habilitetsregler og lobbyregister for stortingsrepresentantene må innføres 4. Domstolenes uavhengighet – bruk av midlertidig tilsatte dommere bør begrenses 5. Styrke ressursprioriteringen av økonomisk kriminalitet 6. Bedre harmoni mellom foretaksstraff og anbudsnektelse i det offentlige 7. Ytterligere styrking av varslerinstituttet 8. Økt bevissthet om rapporteringen av mistenkelige transaksjoner til Økokrim 9. Bedre rapportering om selskapers utenlandsvirksomhet (LLR)

Bistand og korrupsjon To utfordringer å bruke bistand og bistandssamarbeid for å begrense og bekjempe korrupsjon og bidra til styresettreformer i mottakerlandene å sørge for at det ikke er korrupsjon i norsk bistand og bistandsprosjekter.

Aktuelt tema? JA

Riksrevisjonens vurdering av norsk bistand og korrupsjon Styrke: UD/Norad har satt i gang en rekke tiltak i løpet av de senere årene for å motvirke korrupsjon i bistanden, MEN det er ikke nok Svakhetene som trekkes fram: For lite kapasitet på ambassadene til å avdekke korrupsjon Korupsjonsrisiko blir ikke tilstrekkelig vektlagt i planleggingen av utviklingsprosjekter Den multilaterale bistanden blir ikke tilstrekkelig fulgt opp i forhold til anti-korrrupsjon

Prosjektstøtte: Risikoområde Valg av prosjekt Prosjektutforming Innkjøp Iverksetting Økonomisk styring Evaluering

Budsjettstøtte: tiltak for større åpenhet: Unngå aktiviteter utenfor budsjettet Sunne styringssystemer for budsjett- og regnskap Gjøre informasjonen tilgjengelig Bygge regnskapskompetanse Bygge kompetanse hos parlamentarikere Sporing av offentlig forbruk (Public Expenditure Tracking Surveys – PETS) Sterke uavhengige revisjonsinstitusjoner

PREVENTING CORRUPTION IN HUMANITARIAN OPERATIONS TI HANDBOOK OF GOOD PRACTICES Norwegian Refugee Council 25 May, 2011 Transparency International

KEY RECOMMENDATIONS Address corruption as a strategic issue-- part of quality assurance, accountability and good management Integrate corruption risk analysis into emergency preparedness and disaster risk reduction work. Build into staff training programs Ensure separation of duties and group decision- making; ensure diversity in work units to avoid bias Intensify on-site monitoring, essential to deterring and detecting corruption, including by independent CSOs Humanitarian agencies have a number of policies and practices in place that deal with corruption, but the issue is not addressed systematically or in a strategic manner. Addressing corruption risks is not a purely financial issue to be handled only by auditors, but should be viewed as a strategic issue, as an integral part of quality assurance, accountability and good management strategies. Disaster risk reduction should not focus only on technical risks. Integrating analysis of corruption risks and the political environment into emergency preparedness is vital to anticipating and preventing corruption. It should be built into inductions and training for all staff. On-site monitoring deters and detects corruption, but is often starved of human or financial resources. Independent monitoring by civil society organisations is one avenue for detecting and deterring corruption.

KEY RECOMMENDATIONS (cont) Provide greater information transparency to beneficiaries, affected country governments and local CSOs Empower recipient communities through beneficiary accountability programs, which require safe, appropriate complaint mechanisms Little open discussion of corruption within or among agencies, inhibiting transparent reporting and complaints. Break the taboo about corruption risks and share information for joint responses Greater transparency in the information made available to local governments, recipient communities and civil society organisations is important for effective monitoring and genuine accountability. Recent initiatives to increase accountability to aid recipients (beneficiary or “downward” accountability) can empower beneficiaries to report corruption, but local power structures and cultural inhibitions may hamper this. It is important to provide confidential and culturally appropriate complaint handling systems, so staff and beneficiaries can report corruption freely. Corruption remains a taboo topic among many humanitarian actors, which inhibits the effectiveness of measures such as whistle-blowing mechanisms or analysis of the effectiveness of current control systems. Discussion of corruption needs to be brought into the open, with a clear view that addressing it is not the same as condoning it or implying an government’s or agency’s particular vulnerability to it. Rather, open discussion is the best way to establish robust prevention policies. The taboo about discussing corruption openly needs to be broken so that the humanitarian community can share information on these practices systematically and address this problem jointly.