Tilsynsorgan for offentlige anskaffelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

LDOs tilsynsansvar med CRPD
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Ledelsesinformasjonsystem
Håp 17. September 2012 Steinar Juel sjeføkonom «Muddling through»
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Lydlogg Jakten på lydloggen fra: Politi Brann Sjukehus Avinor Private kilder. Nødtelefoner Private Telenor Kystradio som har nnødsamtaler.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
SOSIAL KAPITAL.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Den nasjonale IPR- policyen i en internasjonal kontekst Tromsø, 9. november 2009 Yngve Foss.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Produkeierrollen i Scrum
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Europeisk kontraktsrett Våren 2010 Kåre Lilleholt.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Europeisk kontraktsrett Våren 2009 Kåre Lilleholt.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Hvordan oppfylle lovkrav om menneskerettigheter i leverandørkjeden
IPv6 in the Norwegian public sector
Find Fraud B4 it Finds You!
@eftasurv “En introduksjon til EU/EØS-rett og ESAs rolle” EFTA Surveillance Authority Håvard Ormberg Charlotte Flood 8. Ferbruar 2016.
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Utredning av personvernkonsekvenser
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Europeisk kontraktsrett
Europeisk kontraktsrett
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Hvordan skape tillit hos huseierne?
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
CSM-RA Sikkerhetsvurderingsrapport
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Skipskontroll og klassifikasjon
Methodology for Assessing Procurement Systems (MAPS)
SS-generasjonen HL-senteret,
SRPP Guidance in Norway
Skadedata og risikoanalyser
Trends in the norwegian energy sector:
Forvaltningsrevisjon
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Peter Ørebech Rådsmedlem & leder fiskeripolitisk utvalg Tromsø
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Tilsynsorgan for offentlige anskaffelser - hvilken effekt gir dette? NHO/DIFI 8. juni 2012 Thomas Nordby

Tilsynsorganer St.meld. nr. 12 (2002-2003) om statlige tilsyn 40 statlige organer fører tilsyn med at private og offentlige aktører i Norge holder seg innenfor regler fastsatt i lover og forskrifter Alt fra produktkvalitet og arbeidsmiljø til transportsikkerhet, mediemangfold og konkurranse «Tilsynenes rolle som korrektiv og kvalitetsgarantist i et samfunn med økt vekt på desentralisering og styring via markeder»

Offentlige anskaffelser «Offentlig sektor kjøper inn varer og tjenester for nesten 400 milliarder årlig. Regelverket for offentlige anskaffelser skal sikre at disse midlene utnyttes best mulig gjennom kostnadseffektive og samfunnstjenlige innkjøp, og at offentlige sektor gjennom sine innkjøp bidrar til å utvikle et konkurransedyktig næringsliv», jf. FADs hjemmeside. Ikke eget tilsynsorgan Kontroll i hovedsak gjennom (1) klageordning til KOFA gjennom tilbyderne selv (2) Riksrevisjonens økende fokus på håndtering av anskaffelser Ulemper: Unngår å ta opp kritikkverdige forhold av frykt for å få et dårlig forhold til oppdragsgiver Skjevhet i hvilke forhold og sektorer som søkelyset rettes mot

Ingen ny tanke Nedstemt dok 8-forslag fra Høyre 2008: «Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning for offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.» NHO flere ganger uttrykt ønske om et tilsynsorgan (med kompetanse under Konkurransetilsynet)

Prop 12 L (2011–2012) Håndheving Drøfter kort etablering av et tilsyn og at (for eksempel) Konkurransetilsynet får denne kompetansen Etterlyses av enkelte høringsinstanser FAD: Tilsyn med overvåkingskompetanse og mulighet til å ta ut søksmål kan avhjelpe situasjonen der private parter har begrensede incitamenter til å klage eller terskelen for å reise sak ved domstolene oppleves som høy Likevel: Opprettelse av tilsynsorgan reiser en rekke spørsmål, både av prinsipiell og praktisk art Ikke grunnlag nå

Aktuelt: Nytt anskaffelsesdirektiv Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on public procurement 2011/0438 (COD) Modernisering av anskaffelsesreglene – gjennomføres i EU innen 30. juni 2014 Forslag til krav om nasjonal “oversight body” artikkel 84 “1. Member States shall appoint a single independent body responsible for the oversight and coordination of implementation activities (...) All contracting authorities shall be subject to such oversight. 2. The competent authorities involved in the implementation activities shall be organised in such a manner that conflicts of interests are avoided. The system of public oversight shall be transparent. For this purpose, all guidance and opinion documents and an annual report illustrating the implementation and application of rules laid down in this Directive shall be published.»

Bakgrunn – fortalen “(...) not all Member States are consistently and systematically monitoring the implementation and functioning of the public procurement rules. This compromises the efficient and uniform application of European Union law. (...) “Only a single body with overarching tasks will ensure an overview of main implementation difficulties and will be able to suggest appropriate remedies to more structural problems. It will be in the position to provide immediate feedback on the functioning of the policy and the potential weaknesses in national legislation and practice, Thus contributing to the quick identification of solutions and the improvement of the procurement procedures.”

“(...) Several Member States have appointed a national central body dealing with public procurement issues, but the tasks entrusted to such bodies vary considerably across Member States. Clearer, more consistent and authoritative monitoring and control mechanisms would increase knowledge of the functioning of procurement rules, improve legal certainty for businesses and contracting authorities, and contribute to establishing a level playing field. There is in particular a strong need to coordinate these mechanisms to ensure consistent application, control and monitoring of public procurement policy, as well as systematic assessment of the outcomes of procurement policy across the Union.” Fortalen premiss 49

“Member States should designate a single national authority in charge of monitoring, implementation and control of public procurement. “(...) should have first-hand and timely information “(...) should be able to provide immediate feedback on the functioning of the policy and the potential weaknesses in national legislation and practice and contribute to the quick identification of solutions. In view of efficiently fighting corruption and fraud, (...) should also have the possibility to inspect the texts of concluded contracts. High-value contracts should hence be transmitted to the oversight body (...)”. Fortalen premiss 50  

Oppgaver for tilsynsorganet Overvåke anvendelsen av regelverket – bidra til ensartethet Hindre korrupsjon/nepotisme – avtalegjennomgang av store kontrakter Gi generell veiledning om regelverket DIFI Gi juridiske råd i konkrete saker (FAD) Ta stilling til klager KOFA, domstolene En rekke rapporteringsoppgaver Riksrevisjonen

Gjennomføring i EU/EØS Direktivforslaget til behandling hos Parlamentet og i Rådet Draft report (Tarabella) 3. mai 2012 med enkelte endringsforslag: Legge kompetanse til eksisterende organ: «In those Member States where an oversight body already exists, the Member States shall confer to it the performance of the responsibilities described in this Article” Konkurransetilsynet?

Norges holdning Norges synspunkt: Kritisk til forslaget EØS-notat 25. april 2012: «Forslaget til nye forvaltningsbestemmelser på anskaffelsesområdet støttes ikke, primært fordi det følge av subsidiaritetsprinsippet at medlemslandene bør ha frihet til å organisere slik virksomhet. Dessuten kan det å samle alle disse oppgavene i ett organ skape interessekonflikter»

Effekten av et tilsynsorgan? Prinsipiell tilnærming til overvåking av anskaffelser? KOFA og domstolenes vurdering konkret og detaljert Løfter hovedansvaret vekk fra den enkelte bedrift Uavhengighet fra tilbydere og skader ikke forholdet mellom partene Særlig viktig for SMB? Må trolig baseres på klager – forutsetter full konfidensialitet Vil håndhevelsen av regelverket endres ved eget tilsynsorgan? Legge det til Konkurransetilsynet Skjæringspunktet mellom offentlige anskaffelser og konkurranseloven