Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan oppfylle lovkrav om menneskerettigheter i leverandørkjeden

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan oppfylle lovkrav om menneskerettigheter i leverandørkjeden"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan oppfylle lovkrav om menneskerettigheter i leverandørkjeden
Hvordan oppfylle lovkrav om menneskerettigheter i leverandørkjeden? Hvordan bevise at det er gjort, og hva er godt nok? Siri Engesæth, daglig leder NHOs anskaffelseskonferanse,

2 Men hva er nå dette med samfunnsansvar?
(Animasjon fra link)

3

4 Kravet Egnede rutiner for å fremme grunnleggende menneskerettigheter ved risiko for brudd Danmark: Brud på menneskerettigheder er obligatorisk udelukkelsesgrund

5 I EU – anskaffelser del av 20/20/20
Directive 2014/24/EU of the European Parliament and of the Council of 26 February 2014 on public procurement and repealing Directive 2004/18/EC Text with EEA relevance Vedtatt , gyldig fra 2016, påkrevd innen 2017 - confirming that the principle of equal treatment applies to national procurement procedures and public contracts. By Article 18 the new Directive requires for the first time that: Member States shall take appropriate measures to ensure that in the performance of public contracts economic operators comply with applicable obligations in the fields of environmental, social and labour law established by Union law, national law, collective agreements or by the international environmental, social and labour law provisions listed in Annex X.

6 Egnede rutiner Todelt krav for den offentlige innkjøper:
1. Krav om overordnede planer, anskaffelsesstrategier og lignende 2. Disse må reflekteres i den enkelte anskaffelse Rutinen må inneholde: Rutine for å identifisere risikoanskaffelser Rutine for gjennomføring av anskaffelser (for eksempel egnede kontraktskrav, kvalifikasjonskrav eller tildelingskriterier) Rutine for oppfølgning av krav som er stilt Det innebærer plikt til å ivareta samfunnsmessige hensyn, mulighet til å stille egnede krav og at det er mer detaljerte krav I forskrift og særlige regler. Mulighetsrommet I FOA 2016 Klargjøring, bekreftelse og til dels utvidelse av muligheter til å stille miljøkrav og etiske krav fastslått i rettspraksis Bekrefter at miljøkrav og sosiale krav kan inkorporeres i alle faser av anskaffelsesprosessen og i alle typer krav som stilles i konkurransegrunnlaget Kravet om tilknytning til kontraktsgjenstanden er ikke til hinder for krav som ikke gjelder konkrete egenskaper ved produktet. Men husk: Alle krav som stilles skal være relevante for kontrakten, ikke-diskriminerende og forholdsmessige!

7 Egnede rutiner Leverandør: 1. Må gjøre risikovurdering av leveransen og leverandørkjeden sin 2. Etablere etiske og miljømessige retningslinjer som minst dekker krav i de relevante konvensjoner 3. Formidler kravene og følger opp at de overholdes gjennom kjeden 4. Kan dokumentere rutinene og ivaretakelse av dem Det innebærer plikt til å ivareta samfunnsmessige hensyn, mulighet til å stille egnede krav og at det er mer detaljerte krav I forskrift og særlige regler. Mulighetsrommet I FOA 2016 Klargjøring, bekreftelse og til dels utvidelse av muligheter til å stille miljøkrav og etiske krav fastslått i rettspraksis Bekrefter at miljøkrav og sosiale krav kan inkorporeres i alle faser av anskaffelsesprosessen og i alle typer krav som stilles i konkurransegrunnlaget Kravet om tilknytning til kontraktsgjenstanden er ikke til hinder for krav som ikke gjelder konkrete egenskaper ved produktet. Men husk: Alle krav som stilles skal være relevante for kontrakten, ikke-diskriminerende og forholdsmessige!

8 Hvor strengt er kravet? Fra Prop. 51 L (2015 – 2016), avsnitt : «Hva som er hensiktsmessige tiltak, vil blant annet kunne være avhengig av hva oppdragsgiver skal anskaffe, kontraktens størrelse og varighet og hvilke potensielle menneskerettighetsbrudd risikoen relaterer seg til. Siden ulike oppdragsgivere har ulike forutsetninger, må det dessuten aksepteres at ambisjonsnivået varierer. Departementet forventer særlig at store, profesjonelle innkjøpere som foretar et stort antall anskaffelser i risikogruppen, tar et særlig ansvar. Like omfattende tiltak kan ikke forventes fra mindre oppdragsgivere.»

9 Men gjelder det oss?

10 Definerte høyrisikoprodukter

11 Ved kontraktsbrudd plikter leverandøren å rette bruddet …
… dokumenteres skriftlig … Vesentlig mislighold … grunnlag for heving selv om leverandør retter forholdene. … kreve at leverandøren skifter ut underleverandøren. … uten kostnad for oppdragsgiver. Det bekreftes at leverandøren har lest og forstått kontraktsvilkårene som gjelder for denne kontrakt, og forplikter seg til å innlevere egenrapportering innen en måned etter kontraktsinngåelse.

12 NAV stiller krav Alle bedrifter som skal levere til det offentlige må dokumentere sin leverandørkjede – helt ut! Ny lov om offentlige anskaffelser fra 1. jan. 2017 EU-direktiv er også absolutte (egen slide) Factlines’ verktøy har ingen geografiske hinder Kunder over hele verden kan benytte samme versjon av verktøyet og den service som tilbys rundt implementering og oppfølging Må ha egnede rutiner og oppfølging. Fra bør til skal. Det er selskapet som har ansvaret for å følge opp dette. Vi har løsningen for å følge opp dette ansvaret. Selv om de har gode systemer på konsernnivå Konsekvensen av ikke å ha innsikt og kontroll på etiske forhold hos underleverandører kan være dramatisk tapt omdømme tap av inngåtte kontrakter erstatningskrav fra kunden utelukkelse fra kommende anbudskonkurranser

13 Oslo kommune stiller krav
”For å bli kvalifisert til konkurransen kreves det at leverandøren har et kvalitetssikringssystem som muliggjør systematisk oppfølging av arbeidet med å verifisere etterlevelse av etiske krav i hele leverandørkjeden og kan dokumentere sporbarhet for varene i kontrakten.” Alle bedrifter som skal levere til det offentlige må dokumentere sin leverandørkjede – helt ut! Ny lov om offentlige anskaffelser fra 1. jan. 2017 EU-direktiv er også absolutte (egen slide) Factlines’ verktøy har ingen geografiske hinder Kunder over hele verden kan benytte samme versjon av verktøyet og den service som tilbys rundt implementering og oppfølging Må ha egnede rutiner og oppfølging. Fra bør til skal. Det er selskapet som har ansvaret for å følge opp dette. Vi har løsningen for å følge opp dette ansvaret. Selv om de har gode systemer på konsernnivå Konsekvensen av ikke å ha innsikt og kontroll på etiske forhold hos underleverandører kan være dramatisk tapt omdømme tap av inngåtte kontrakter erstatningskrav fra kunden utelukkelse fra kommende anbudskonkurranser

14 Men hvordan skal jeg gjøre det?

15 The Metrics Målet for innkjøper / leverandør:
Redusere risikoen for å bryte ILO-konvensjoner og andre Å jobbe for like konkurranseforhold i global handel 55,000 suppliers 27,500 suppliers 5,500 suppliers 550 suppliers 9 CM’s Tier 0 Tier 1 Tier 2 Tier 3 Tier 4 Dermed er nær 90,000 virksomheter sjekker for menneskerettighetsovertredelser, bærekraftige Arbeidsforhold, miljøansvar og anti-korrupsjons arbeid.

16 Samvittighetsfull, men bakpå

17 Hvem har vi lært av og med?
Våre kunder har kjørt to års revisjon

18 Prosess, metode Leverandøroppfølging steg for steg
Fra Code of Conduct til SAQ Utvalg og kriterier Informasjonsinnhenting Hva forteller informasjonen? Hva kan vi gjøre med det? Sirkelen sluttet - klar for neste runde

19 Datagrunnlag og relasjoner bygges

20 Analyse, risiko og indekser
Rapporteksempel Score Risikokart - produktopprinnelse

21 Oppfølgingsprosjekt/CAP
interaktiv samhandling i kjeden Avtaler, utviklingsprogram, tiltak og revisjoner gjennomføres i samarbeid mellom involverte parter kartotekkort Knytt relatert informasjon sammen: firma, produkter, titltak, dokumenter prosjektstyring Felles handlingsplaner følges opp, rapportering, fremdrift, ansvarsforhold, hendelser arbeidsfordeling Roller/oppgaver/ansvar, tilgangskontroller, involver alle berørte parter i kjeden oppdatering Varsling, oppfølgingspunkter, kommentarer, audit trail

22 Dette er ikke det lureste….

23 Mens dette er en god start

24


Laste ned ppt "Hvordan oppfylle lovkrav om menneskerettigheter i leverandørkjeden"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google