Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Methodology for Assessing Procurement Systems (MAPS)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Methodology for Assessing Procurement Systems (MAPS)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Methodology for Assessing Procurement Systems (MAPS)

2 Hensikt: Identifisere områder som kan forbedres i det norske anskaffelsessystemet.
Milepæler: Datainnsamling: samle informasjon om det norske systemet i forkant av intervjuene. Intervjuer med interessenter: intervjuer med alle relevante aktører for å diskutere det norske systemet To rapporter: En med resultatene av vurderingen for Norge og landets innkjøpssystem som kan brukes som innspill til kommende Stortingsmelding. En annen rapport som viser hvordan MAPS verktøyet kan forbedres. Methodology for Assessing Procurement Systems Ambitious, universal tool for all countries to evaluate how well their public procurement systems work Used in the past 10 years in developing countries Revision process in place since April 2015, linked to international standards, e.g. OECD Public Procurement Recommendation also aligned with the UN Sustainable Development Goals

3 Assessment team Team leader Mr. Paulo Magina OECD
Head of the Public Procurement Unit  Operational coordinator, in charge of the testing report  Ms. Lena Diesing  Policy Analyst, Public Procurement Unit  Consulting expert for drafting the MAPS report  Prof. Biancamaria Raganelli  The University of Rome Tor Vergata  Public Procurement Expert, Professor and attorney  Peer reviewer to the testing assessment and to the quality assurance mechanism  Ms. Nadine Stiller  GIZ – Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit  Advisor for public finance and member of the Stakeholder Group on the Revision of the MAPS  11/19/2018

4 The MAPS Analytical Framework
Pillar I Legal, Regulatory and Policy Framework 3 indicators, 18 sub-indicators Pillar II Institutional Framework and Management Capacity 5 indicators, 14 sub-indicators Pillar III Procurement Operations and Market Practices 2 indicators, 6 sub-indicators Pillar IV Accountability, Integrity and Transparency 4 indicators, 17 sub-indicators Analysis of Country Context Supplementary Modules Glossary User's Guide Pilar 1: lover, forskrifter, policy rammeverk Pilar 2: Institusjonelle rammeverket og administrasjon/ forvaltningsevne og kapasitet Pilar 3: Anskaffelses- og markedspraksis Pilar 4: Ansvarlighet, integritet og åpenhet Walk through slide / to provide an overview of the new structure of the MAPS – going into detail in the next slides Core assessment tool: Section I – User’s Guide Section II – Analysis of Country Context Section III- Assessment of Public Procurement Systems: 4 Pillars, 14 indicators, 55 sub-indicators; indicators are expressed in qualitative and/or quantitative terms (assessment criteria) Supplementary Modules: Will be developed to complement core assessment tool; will focus on specific policy areas and can be used by countries depending on their particular needs, e.g.: SPP, Electronic Procurement, Professionalization, PPP, Agency Assessments, Sector Market Analysis

5 Hovedfunn forbedringsområder
Arbeide videre med digitalisering av hele anskaffelsesprosessen. Investere i datainnsamling og utvikle et rammeverk for analyse og overvåkning av tilstand og prestasjonsevne. Bygge videre på det gode potensialet i det norske systemet for effektiv bruk av strategiske offentlige anskaffelser for å løse samfunnsmessige utfordringer. Overvåke effektene av Statens innkjøpssenter - Equip the electronic procurement system with functionalities for the entire public procurement cycle, and promote their use across all levels. - Invest in data gathering and performance monitoring: beyond increased functionality to management public procurement processes electronically, systematically gather and analyse the data that is created by the electronic systems by developing a performance monitoring framework. - Build on the good potential of the Norwegian system for effective use of strategic public procurement to address societal challenges and take additional measures to ensure that the fullest potential is achieved across the board, in all contracting authorities across all governmental levels, including state-owned enterprises and municipalities. - Monitor the performance of the central purchasing unit (Statens innkjopssenter) and consider more independent institutional arrangements. Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

6 Hovedfunn forbedringsområder
Overvåke konsekvensene ved endringene i lov og forskrift om offentlige anskaffelser og særlig virkningen av den økte terskelverdien for små og mellomstore bedrifter. Øke Difis tilbud på kompetanseheving og profesjonalisering av offentlige oppdragsgivere, med særlig vekt på strategisk bruk av anskaffelser. Øke KOFAs kapasitet og autoritet. Utvikle varslingssystemer. Fremme ytelsesbaserte revisjoner. - Monitor the implications of the recent public procurement legal reform, especially the effects of the increased thresholds for SMEs. For doing so, advanced data collection and increased use of electronic procurement will be instrumental. - Increase the offer of professionalization activities by Difi for use by contracting authorities, with a particular emphasis on strategic use. Providing the offer could encourage entities to work towards improving the capacity of their public procurement workforce. - Fine-tune the appeals and audit framework: equip KOFA with increased capacity and authority, and promote performance-based audits. Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

7


Laste ned ppt "Methodology for Assessing Procurement Systems (MAPS)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google