Økonomistyring av byggeprosjekt Del2 Målet med forelesningen u Gi en kort innføring i oppfølging av økonomi og fremdrift på prosjekt u Få mer fokus på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Oppfølging av økonomi og fremdrift i prosjekt
BraWeb Bestilling.
Timeregistrering og Fakturering
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Administrasjon og dokumentstyring på byggeplass
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Kontraktsoppfølging mv.
Transaksjonskostnader
Høringsmøte med Bokføringsstandardstyret 25. februar 2008.
Økonomistyring - Kalkulasjon Del1
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Oppfølging! Å lykkes med prosjekter handler om fokus på tre forhold..
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
NESOs formannsskole – klasse 18
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Intelle Service Kontrakt
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet -Praktisk arbeid.
Forstandere i trossamfunn
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
Personlig planlegging
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Annen styringsinformasjon
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Hvorfor et godt regnskap?
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Regnskapsprogrammet Praktisk arbeid Arbeidsgangen Bilagene konteres og registreres i vinduet for bilagsregistrering. Inn og utbetalinger til kunder og.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Organisering med oppgave- og ansvarsfordeling på prosjekt
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Oppfølging og kvalitetssikring
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Søknad om tilskudd/ prosjektmidler Skriv søknad og be om at evt. tildelte midler overføres bankkonto Kopi til regnskap sammen med bilagsblankett.
Gode råd om regnskapsførsel
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Alt henger sammen med alt
Forventninger til økonomen
KomRev Trøndelag IKS Dokumentasjon av balansen Bokføringsloven §11, forskriftens kapitel 6 Ved utarbeidelse av årsregnskap skal det foreligge dokumentasjon.
Økonomistyring av byggeprosjekt Del 2 Målet med forelesningen u Gi en kort innføring i oppfølging av økonomi og fremdrift på prosjekt u Få mer fokus.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Østfold Bygdekvinnelag Styrekurs 2015 Kasserer. Kassereren Morstongveien Mysen sentralbord mobil e-post:
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Regnskap © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Regnskap og regnskapsrutiner
Kvalitet, risiko og avvik
Driftsbudsjett og regnskap
First Level Controller
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
Læringsmål Når du har studert dette kapitlet, skal du kunne
Attestasjon og anvisning
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Utskrift av presentasjonen:

Økonomistyring av byggeprosjekt Del2

Målet med forelesningen u Gi en kort innføring i oppfølging av økonomi og fremdrift på prosjekt u Få mer fokus på økonomistyring og oppfølging av økonomi på prosjekt u Gi innføring i rutiner og system for planlegging og oppfølging av økonomi på prosjekt

Hvorfor oppfølging? u Uten oppfølging - ingen styring! – Planen viser hvordan man tror prosjektet vil forløpe – Rapportene underveis forteller hvordan det faktisk gikk – Oppfølgingen korrigerer kursen ved avvik

Oppfølging Innebærer å søke etter årsaker, og gjøre noe med dem. u Oppfølging består i å: – Måle/registrere status, informasjon om fremdrift, kostnader, resultater og prosjektets situasjon generelt – Identifisere avvik fra mål og planer, og forklare årsakene – Definere og iverksette korrigerende tiltak u Lag ikke mer rutiner enn du trenger – Hva er det minste jeg trenger av informasjon for å ha kontroll med situasjonen?

Hva følger vi opp? u Fremdrift u Økonomi u Kvalitet og HMS Tid Fremdrift Kvalitet HMS Økonomi

Hovedtyper av tiltak u Oppfølging gir tre hovedtyper av tiltak: – Utførelsen endres – Planene endres – Målene endres

To typer oppfølging u Formell oppfølging: – Prosjektmøter – Fast timeplan – Tidsregistrering – Registrering av materialforbruk – Registrering av utført arbeid – Inngående og utgående fakturaer – Anslag av gjenstående arbeid – Svært viktig for å få korrekt fremdrift – Statusrapporter – Korte og konsise u Uformell oppfølging – Daglig kontakt med medarbeidere – Samtaler – ”Ta pulsen”

Eksempel på praktisk prosjektoppfølging

Verktøy for fremdrifts- og økonomioppfølging u Fremdrift i Gantt-diagram m/ fremdriftsfront u Fremdriftskurve (S-kurve) u Startprognose (Budsjett) u Fakturagrunnlag utført arbeid u Prosjektregnskap u Korrigert prosjektregnskap / prosjektprognose (intreimskorreksjoner) u Sluttprognose

Disposisjon for statusrapport / prosjektrapport u Generell vurdering – Hvordan går det generelt sett? u Avvik og tiltak – Hvilke avvik (kvalitet, fremdrift, økonomi) har vi i forhold til aktuelle milepæler? – Hva er årsaken? – Hvilke tiltak foreslår vi? u Spesielle utfordringer i fortsettelsen – Hvordan møter vi disse? u Revidert plan for videreføringen – Med spesiell vekt på økonomiske konsekvenser.

Startprognose (Budsjett) u Anleggsleder / ptosjektleder utarbeider startprognose før oppstart på prosjektet. u Startprognosen utarbeides med bakgrunn i opprinnelig kalkyle, egne vurderinger, markedsforhold, tilgjengelig kapasitet, etc.

Forutsetninger u Alle prosjekt må ha egen organisasjon med ansvarlig leder u ”Forenklet” og fastsatt kontoplan for prosjektregnskap u Prosjektrutiner for behandling av inntekts – og kostnadselementer

Regnskapsloven § Dokumentasjon av timer u Bokføring etter §8-1-1 skal føre timelister etter §8-4-1 §8-1-3 Krav om prosjektregnskap u Bokføringen skal innrettes slik at det kan utarbeides egne spesifikasjoner (prosjektregnskap) for prosjekter der anbudspris eller anslått omsetningsverdi overstiger eksklusive merverdiavgift.

Regnskapsloven u Prosjektregnskap skal inneholde følgende opplysninger: a. oppdragivers navn og adresse, eventuelt organisasjonsnummer b. oppdragets art c. oppdragets oppstart d. oppdragets opphør e. alle direkte kostnader f. alle inntekter u Spesifikasjon av kostnader og inntekter skal tilpasses oppdragets art. kostnader skal minst spesifiseres på lønnskostnader, materialkostnader, kostnader til underentreprenører og andre direkte kostnader. §8-1-4 Prosjektregnskapets innhold

Regnskapsloven §8-1-5 Oppbevaringsplikt u Prosjektregnskap, byggekontrakter med anbud/kalkyle, tegninger, kontrakt med underentreprenører, timeliste, ordrelister og inngående pakksedler skal oppbevares i 10 år. I tillegg skal originale timelister på papir oppbevares i 3 år og 6 måneder etter regnskapsårets slutt. Dette gjelder selv om timelistene blir overført til andre media for oppbevaring i hele 10-årsperioden.

Formål med u Flytte styring og beslutninger ut fra kontorene og ut på prosjektene. u Anleggsledelsen motiveres til å tenke mer på bedriftens lønnsomhet. u Anleggsledelsen får totaloversikt over sine prosjekter og eierskap også til den økonomiske siden i prosjektene. u Kunne gjøre tiltak på prosjekt som har negativ utvikling. Prosjektregnskap-/prosjektprognoser

Forsiktighetsprinsippet Ved beregning av et prosjekts resultat skal forsiktighetsprinsippet legges til grunn.

Forsiktighetsprinsippet u Alle kjente avvik i forhold til innkjøp, produksjon, fremdrift, etc., skal ivaretas ved vurderingen. u Forventet tap på gjenværende arbeider skal tas med en gang u Rapportert resultat i perioden skal aldri være %-vis høyere enn forventet sluttresultat. u Det skal avsettes (2%) av produksjonsinntektene i perioden for uforutsette kostnader (garantikostnader ) u Krav/tvister/uavklarte forhold rundt inntektene skal ikke inntektsføres. Forsiktighetsprinsippet innebærer følgende:

Avstemme løpende bokføring Inntekter u Er alle utstedte utgående faktura med i rapporten? u Er eventuelle kreditnota med i rapporten? u Er faktura bokført på rett konti?

Avstemme løpende bokføring Kostnader u Hvilke faktura er mottatt(under behandling), men ikke bokført? u Er alle konterte – attesterte faktura bokført? u Er faktura bokført på rett konti? u Er lønnsbelastning rett og à jour? u Er det bokført kostnader i perioden som ikke tilhører prosjektet?

Definere avvik i perioden u Ved periodeslutt er målet å finne prosjektets riktige regnskapsmessige og faktiske resultat. u Dette gjøres ved å tidsavgrense inntekter og kostnader pr. en angitt dato-/periode..

Inntekter u Er faktiske utførte inntekter større eller mindre enn det som er fakturert og bokført i perioden. u Kontraktsarbeider, utført, ikke fakturert/bokført i perioden. u Kontraktsarbeider, fakturert/bokført, ikke utført.

Inntekter u Tilleggs-/regningsarbeid ikke fakturert/bokført i perioden. u Betalingsplan => kontra faktisk utført. u Over/underfakturering riggpost. (diff. mellom budsjettert uttak av riggposter og fakturert) u Utført og fakturert, men ikke godkjent av byggherre.

Kostnader u Er faktiske bokførte kostnader større eller mindre enn forbrukte kostnader sett i forhold til produksjon? u Hvilke faktura er mottatt, men ikke bokført i perioden? u Hvilke varer er mottatt/forbrukt, men ikke faktura på (pakkseddel)?

Kostnader u Utført arbeid av underentreprenør, ikke fakturert i perioden? u Underentreprenør fakturert, men ikke utført? u Lønns-/prisstigning påløpt, ikke fakturert/bokført? u Avsetning for akkord/bonus?

Beholdning u Hvor stor verdi av ubrukt materialer finnes på lager? u Restverdi av utstyr/hjelpemateriell? Hvilke verdier finnes på prosjektet som ikke direkte inngår i bygget?

Uforutsette kostnader u Sikre tilstrekkelig avsetninger for uforutsette kostnader i produksjonstiden. u Sikre tilstrekkelig dekning av kostnader til etterarbeid etter ferdigbefaring og overlevering. u Sikre tilstrekkelig dekning av kostnader i kontraktsfestet garantiperiode. Avsetning for uforutsette kostnader skal dekke følgende forhold; I produksjonstiden frem til overlevering bør denne posten utgjøre 2 % av akk. produksjonsvolum.

Sluttprognose u Det skal utarbeides en sluttprognose på prosjektet samtidig med den periodevise rapporteringen. u Prognosen skal innholde forventet produksjon og anleggsbidrag. u Ved oppstart vil budsjett (startprognose) og sluttprognose være lik.

Noen tips om prosjektoppfølging: u Det skal aldri føles OK å melde avvik i forhold til plan. u Hva er viktig å holde oversikt over i ditt prosjekt? Vær kreativ, lag egne hjelpemidler med utgangspunkt i dette! u Planlegg og iverksett rutiner fra 1. dag – Timeregistrering – Prosjektmappe – Fremdriftsvurdering/vurdering av gjenstående tid – Rutiner for materialbestilling/varemottak – Avviksregistrering/endringsmeldinger – HMS-rutiner/vernerunder

Prosjektavslutning Forespørsel KalkyleTilbud ProsjektoppstartProduksjonsfaseEtterkalkyle Kalkulering! Denne må ivaretas!!! Planlegging!

Prosjektavslutning u Evaluering av prosjektprosessen – Teknisk evaluering – Arbeidsmetoder – Tidsforbruk – osv u HUSK FOR ALL DEL AVSLUTNINGSFESTEN!!!