Research Department N ORDISKE STUDENTER I UTLANDET R ESULTATER FRA DEN NORDISKE RAPPORT Nordiske studiestøttekonferanse 1.6.2010 Island.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Advertisements

Studier i Tyskland.
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Resultater fra Norge Jannecke Wiers-Jenssen NIFU.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Noen utfordringer for skolene
Lån og stipend til utdanning i utlandet
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
ANSA Association of Norwegian Students Abroad Organisasjonen for norske studenter i utlandet u Nesten 9000 medlemmer i 64 land u Informasjon om studier.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Omsorg for barn og permisjon
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Star Tour Ferievaner September 2009
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
Student Exchange Programme
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Kapittel 14 Simulering.
Alkoholbruk og skader på tredjeperson
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
Study Abroad at University of California, Berkeley (UCB) - Extension Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Hvordan reise på utveksling fra UMB? 1.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
NORSKKURS GRUPPE A.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Ungdomsarbeidsløshet og frafall fra videregående skole. En nordisk sammenlikning Erling Barth, Institutt for samfunnsforskning Samarbeid med Karsten Albæk,
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Hvordan påvirkes forskerne av excellence-virkemidler?
Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi
Fattigdommens sosiale kostnader
Student Exchange to Japan
Solveig Aas, seniorrådgiver Avd. for fagstøtte, Universitetet i Oslo
Klassereiser og utdanningens betydning
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Utskrift av presentasjonen:

Research Department N ORDISKE STUDENTER I UTLANDET R ESULTATER FRA DEN NORDISKE RAPPORT Nordiske studiestøttekonferanse Island

Research Department P ROSJEKTETS FASER Fase 1 : En nordisk utredning av studiestøtte for studier i utlandet Publikasjon: Studiestöd för att studera i utlandet. En nordisk model? Red. Wreber H. & Björk P. Kela, Helsingfors Fase 2: Spørreskjemaundersøkelser i Finland, Færøyene, Island og Norge. Hvert land har publisert egne rapporter Fase 3: En samnordisk rapport på engelsk (Danmark, Finland, Færøyene, Island og Norge) Publikasjon: Nordic students abroad – Student mobility patterns, student support systems and labour market outcomes. Ed. Saarikallio-Torp M. & Wiers-Jenssen J. Kela, Helsinki

Research Department O M DEN N ORDISKE RAPPORTEN En sammenligning mellom de nordiske landene o Hoved resultatene fra undersøkelsene i de enkelte land o Sammenlinging mellom de land som deltok i syveyen o To kapitler fra Danmark (basert på registerutredning fra SU och surveydata fra CIRIUS) Har gått gjennom en referee process/fagfellevurdering (Tre fagpersoner utenfor Kela har lest og kommentert rapporten) Kommer ut i Kela's 'Studies in social security and health' publication series i August/September

Research Department B IDRAGSYTERE TIL RAPPORTEN FORFATTERE Miia Saarikallio-Torp, Kela Jannecke Wiers-Jenssen, NIFU STEP Katri Hellsten, Kela Jacob Mouritz Olsen, Stuðulsstovnurin Edda Kristjánsdóttir, LIN Anette Bjørsted, SU Stig Garsdal, Ditte Amskov, CIRIUS UTVIDET REDAKSJONSRÅD Terji á Lakjuni, Stuðulsstovnurin Erling Moe; Lånekassen Ingrid Våge, Lånekassen Margrete Søvik, SIU

Research Department R APPORTENS K APITLER 1.Introduction 2.The Nordic Graduate Survey (NGS) 2007 – comparative perspectives 3.Finland: Transition from higher education to work among Finns who graduated abroad 4.Norway: Mobile degree students vs. exchange students – what are the differences? 5.Iceland: Student mobility from Iceland 6.The Faroe Islands : Studying abroad: Welcome exposure or brain drain? 7.Denmark: Danish degree students abroad: what can register data tell us? 8.Denmark: Danish exchange students – who, why and why not? 9.Closing discussion

Research Department T EMA FOR RESULTATPRESENTASJONEN Nøkkelinformasjon om surveyen Hvem er de nordiske mobile studentene? Hvorfor reiser de ut for å studere Finansiering av studiene Tilpasning til arbeidsmarkedet Reiser studentene tilbake til hjemlandet Internasjonale aspekter ved arbeidet Utbytte i forhold til forvetninger Oppsummering

Research Department N ØKKELINFORMASJON OM SURVEYEN

Research Department H VEM ER DE NORDISKE MOBILE STUDENTENE STUDENTENE ?

Research Department S TUDENTENES BAKGRUNN Sammenlignet med de som har studert i hjemlandet har mobile studenter.... oftere foreldre med høyere utdanning, sammenlignet med ikke-mobile studenter oftere foreldre som har bodd i utlandet oftere bodd i utlandet selv større sannsynlighet for å fullføre studiene (SU-data)

Research Department A NDEL KANDIDATER SOM HAR FORELDRE MED HØYERE UTDANNING Iceland: Figures correspond to both parents (mother or father).

Research Department A NDEL MED FORELDRE SOM OM HAR BODD I UTLANDET TIDLIGERE, ELLER SOM SELV HAR BODD I UTLANDET

Research Department STUDIELAND, % FinlandNorwayIcelandFaroe Islands Nordic countries * UK & Ireland Rest of Europe (excl. Nordic countries, UK & Ireland) Oceania (Australia, New Zealand) 233n.a.0 North America (USA & Canada) Other countries/unknown 26n.a * Including Denmark (n=278)

Research Department H VORFOR REISER DE UT FOR Å STUDERE ?

Research Department MOTIVER FOR Å STUDERE I UTLANDET De viktigste motivene for å studere i utlandet var:  Ønsket å studere i et utenlandsk miljø  Interesse for å oppleve en annen kultur  Eventyrlyst  Ønske om å lære språk  Forbedre mulighetene for en internasjonal karriere Det er forskjeller mellom studenter fra ulike land. Eksempelvis legger de færøyske (og i noen grad de islandske) studentene noe mindre vekt enn andre på motivene nevnt ovenfor, og mer vekt på at utdanningen de ønsket ikke fantes i hjemlandet De finske studentene legger i større grad enn andre vekt på at de ikke kom inn på det studiet de ønsket i Finland De norske og færøyske studentene legger mer vekt på god studiefinansiering enn andre

Research Department F INANSIERING AV STUDIENE

Research Department KILDER FOR FINANSIERING AV STUDIER, MOBILE STUDENTER, % FinlandNorwayIceland * Faroe Islands Grant from public student support institution 35,527n.a.50,8 Loan from public student support institution 16, ,7 Financial support from parents15,4685,6 Income from work14,95918,8 Own savings7,78106,6 Scholarship from other sources5,9281,0 Loan from a private bank2,5152,4 Scholarship from mobility programme0,9030,1 Other0,6211, * Both mobile and non-mobile students included.

Research Department T ILBPASNING TIL ARBEIDSMARKEDET

Research Department ARBEIDSMARKEDSSITUASJON PÅ UNDERSØKELSESTIDSPUNKTET, % FinlandNorwayIcelandFaroe Islands MobileNon- mobile MobileNon- mobile MobileNon- mobile MobileNon- mobile Employed76,978,390,792,488,886,276,387,7 Student4,64,4 3,0488,14,9 Domestic work7,06,90,80,24,31,712 Military0,10,2n.a. 00,1n.a. Unemployed5,33,22200,93,62 Other6,26,92,12,52,83113,

Research Department OVERUTDANNING, % Iceland: Shares for Iceland refer to all respondents.

Research Department BRUK AV KOMPETANSE I ARBEIDET

Research Department T ILFREDSHET MED ARBEIDET

Research Department K ANDIDATENES OPPFATNING HVORDAN ARBEIDSGIVERE I HJEMLANDET SER PÅ UTDANNING FRA UTLANDET

Research Department K OMMER STUDENTENE TILBAKE ?

Research Department A NDEL SOM HAR ARBEIDET I UTLANDET ETTER AVSLUTTET UTDANNING Iceland: Shares for Iceland refer to all respondents.

Research Department A NDEL SOM ARBEIDER I UTLANDET PÅ SURVEYTIDSPUNKTET

Research Department A NDEL SOM H AR PLANER OM Å BO I UTLANDET 5 ÅR FRAM I TID

Research Department I NTERNASJONALE A SPEKTER VED ARBEIDET

Research Department A NDEL MOBILE OG IKKE MOBILE STUDENTER SOM ARBEIDER I EN BEDRIFT MED HOVEDKVARTER I UTLANDET ETTER BOSTEDSLAND

Research Department A NDEL SOM BRUKER FREMMEDSPRÅK I ARBEIDET I HJEMLANDET PÅ UKENTLIG BASIS

Research Department U TBYTTE I FORHOLD TIL FORVENTNINGER Flertallet ville gjort det samme valget om igjen (fag, studieland universitet) Det er langt flere som mener at utbyttet av utenlandsoppholdet er mer positivt enn forventet, enn som mener det er mer negativt en forventet Forhold der særlig mange mener at utbytte har overgått forventningene  Mulighet for å bruke kompetanse opparbeidet i utlandet i arbeidet  Lære om andre kulturer og samfunn  Lære et fremmedspråk Det er nokså store forskjeller i vurderingen av utbytte mellom kandidater fra ulike land. Dette kan dere lese mer om i rapporten

Research Department O PPSUMMERING Selektivitet. Utenlandsstudentene i alle land skiller seg fra de som har studert i hjemlandet når det gjelder familiebakgrunn og internasjonal eksponering. De har oftere foreldre med høy utdanning, oftere familie med internasjonal erfaring, og oftere egen erfaring med å bo i utlandet tidligere. Motiver for utenlandsstudier er ofte knytte til muligheter – for nye opplevelser og ny læring. Men færøyske og islandske studenter er også preget av mangel på relevante utdanningstilbud i hjemlandet. Studiestøtten er den viktigste finansieringskilden for mobile studenter. Men hvor stor betydning den har, varierer med land. De norske studentene dekker mesteparten av utgiftene med studiestøtte, mens de finnene i større grad har benyttet private kilder (støtte fra foreldre, egne arbeidsinntekter)

Research Department O PPSUMMERING ( FORTS ) Arbeidsmarkedstilpasning. Det er tegn som tyder på at de mobile studentene har noe vanskeligere for å komme seg inn på arbeidsmarkedet, men forskjellene er ikke dramatiske og finnes ikke i alle land. Internasjonale jobber. Blant de som arbeider i hjemlandet, har utenlandstudentene mer internasjonale jobber enn de som arbeider i hjemlandet. Brain drain. Finland og Færøyene har høye andeler som forblir i utlandet, mens ”brain drain” har vært et lite problem for Norge og Island. Utbytte i forhold til forventinger. Flertallet har en svært positiv vurdering av utenlandsoppholdet, og ville valgt å gjøre det igjen