Noen utfordringer for skolene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Samarbeid mellom skole og hjem
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Vurdering for læring på Linderud skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå
Læringsmiljø Bunntekst.
Landsorganisasjonen i Norge
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Noen utfordringer for skolene Noen utfordringer for skolene. Kan lærende nettverk gjennom satsing på grunnleggende ferdigheter ved bruk av IKT, være en løsning? 22.10.08

Bruk av IKT i opplæringa: Variasjon mellom en tilrettelegging for bruk i klasserom…

… tradisjonelle datarom,…

…. og fleksible løsninger.

Kan bli bedre: Praktisk pedagogisk bruk der IKT ikke gjør at opplæringen blir mindre effektiv..

Bruk av IKT – noen prinsipper Må bruke IKT på en naturlig måte i læringsarbeidet – legitimitet IKT i seg selv gir ikke god eller dårlig læring Må konsentrere seg om mulighetene i det enkelte fag (Grunnleggende ferdigheter)

Høye ambisjoner…. ”I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant de fremste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring”. Hvor? ”Alle elever som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv” (St.meld. Nr. 31)

Skoleeiere, rektorer og lærere som jobber systematisk, entusiastisk og langsiktig for å sikre et godt læringsmiljø. Stolthet! Engasjement! Høy kompetanse i å sikre en god og inkluderende skole, med blikk for den enkelte elev. (Solidaritet, samarbeid, demokratiforståelse, kreativitet,…….)

Viktige verdier Ein trygg stad å vera – ein trygg stad å læra”. ”Rom for alle – blikk for den enkelte”. ”Barna skal ha det trygt og godt og læra noko”. ”Vekst og utvikling for alle i et inkluderende miljø”. ”…..skulen skal vera ein trygg stad, der alle trivst og blir godtekne og respekterte.” ”Skulen skal stimulere til engasjement i arbeid med natur og kultur.”

Eksempel på ”nye” mål: Elevene skal forbedre sine grunnleggende ferdigheter Elevene skal forbedre sine prestasjoner i basisfagene Elevene skal møte større utfordringer Læringstrykket skal økes Rektor er ansvarlig for læringsresultatene ved egen skole Verktøy som dokumenterer, måler og vurderer skolens resultater skal videreutvikles

Behov for kartlegging……. I sin rapport om likeverd i norsk utdanning peker OECD på at skolene mangler strategier for å følge opp elever når man ser at de henger etter. OECD setter dette i sammenheng med en utbredt mangel på informasjon om elevenes progresjon, utydelige og lite operative beskrivelser av hva som kan forventes av elevene på de ulike trinn, og at man heller ikke har utviklet kartleggingsverktøy for å identifisere elever som trenger mer hjelp. Denne mangelen på informasjon og strategier finner OECD-teamet igjen på alle nivåer i det norske utdanningssystemet.

PIRLS og PISA Ikke en måling av kvalitet på norsk skole, men en måling i visse ferdigheter på et gitt alderstrinn. Noen funn: Utviklingen fra 2000 er negativ for Norge. Ikke bare relative forskjeller, men også reelle forskjeller. Nedgang for alle områdene fra 2000. Finland ligger ca. to år over i læring Spredning internt på skolene større enn mellom skoler Svak på informasjonsinnhentning

Andel elever med enkeltvedtak om spesialundervisning skoleåret 2007- 2008. Per årstrinn. 0,0 2,0 4,0 6,0 8,0 10,0 12,0 14,0 Hele landet   Oppland Nord-Gudbrandsdal 1. årstrinn 2. årstrinn 3. årstrinn 4. årstrinn 5. årstrinn 6. årstrinn 7. årstrinn 8. årstrinn 9. årstrinn 10. årstrinn Prosent

Hva gir god opplæring - 1 Ha en bevisst holdning til den ”brede” og den ”smale vei” – hva gir størst læringsutbytte? ”Et hån mot elever dersom man ikke gjør noe med svake resultater” ”Frie” arbeidsmåter fungerer dårlig for grupper av elever. Gutter kommer dårlig ut. Må bruke arbeidsmåter som gir utbytte – støtte seg mer til forskningsbasert kunnskap. (Vet hva som virker i lese- og skriveopplæringen) Utvikle gode relasjoner mellom lærer og elev (den mest undervurderte faktor …) Vurdere hvordan spesialundervisning gis og for hvem – tidlig intervenering?

Hva gir god opplæring - 2 Sikre opplæring gjennom den sammensatte gruppe – stor betydning for sosialisering og læring (2/3 av tiden bør brukes i basisgruppa/klassen) Sikre god klasseledelse – tydelighet, struktur, forventninger om arbeidsinnsats. (Må være presis til timer) Gi ros (5-1) Repetisjon må relanseres som metode Avgjørende å gi tilbakemelding til elevene på arbeid som er gjort/levert

Hva gir god opplæring - 3 Må ha et kritisk blikk på systemet – opprettholdende faktorer. Må jobbe systematisk og over tid for å få til en implementering av ny praksis – det vi gjør må gjøres skikkelig (Dyrke gode eksempler) Hjem – skole Foreldre betyr mer for barns læring fram til 13-14 år 50% av konferansetimene bør være uten elever Må styrke samarbeidet for å hindre drop out fra vdg opplæring Dyrke fram gode samarbeidskulturer Må jobbe med endring på form for å få endring i innhold

Hva gir effekt i læringsresultater? Tre forhold er avgjørende: Lærernes evne til å være tydelige klasseledere Relasjon mellom lærer og elev Lærernes fagdidaktiske kompetanse (Rapport fra dansk forskning basert på 63 store internasjonale studier).