- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Endringer i samlivet når partneren rammes av demens
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Cochleaklubben sommertreff
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Hverdagsrehabilitering
Helse og sykdomsbegrepet
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Trygge foreldre – trygge barn
AKB-Pårørende en ressurs
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Det er trist å bli gammel
RME Nasjonal Konferanse
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Velkommen til dåpskurs!
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Å leve med ADHD i familien
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Samtale 2.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
HelART i Ulåsen barnehage
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Livsstilsending - uke 5 -
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Familie. Familien Trygg base Felleskap Glede Konflikter Sorg Hardt arbeid !
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livsstilsendring Uke 6.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Psykisk helse.
Livsstilsendring Uke 6.
Livsstilsendring Uke 6.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Livsstilsendring Uke 6.
Utskrift av presentasjonen:

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Mestring av hverdagen etter utskriving: • egne reaksjoner på det å komme heim • omgivelsenes måter å reagere på • miljøets ressurser og begrensninger • samliv • Egne reaksjoner på det å komme heim • Omgivelsenes måter å reagere på • Miljøets ressurser og begrensninger • Samliv

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n venner jeg

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Hjemmearena •Hjem (enebolig, leilighet, institusjon, omsorgsbolig) •Familie/venner (ektefelle /samboer, foreldre, barn, søsken, naboer) •Arbeid/aktivitet (jobb, dagtilbud, organisasjonarbeid) •Fritid (hobby, interesser, medlemskap i lag og foreninger) •Nettverket

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Hva skjer i heimen: •Nødvendige forandringer / tilrettelegginger? •Nye / andre oppgaver? •Er det greit å tilpasse seg evt. nye rutiner? •Gamle oppgaver som kan videreføres? •Rolleforandring? Samliv? •Hvordan takler jeg og min familie å få ”fremmede” hjelpere inn i vårt hjem?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Arbeid: • Hvor viktig er arbeidet /aktiviteten for meg? • Hva skal til for at jeg skal fortsette i jobben? • Kan min arbeidsplass tilpasse seg mine behov? • Hvordan stiller jeg meg til forandringene? • Hvor mye krefter er jeg villig til å bruke på arbeid/aktivitet? / Energiøkonomisering? • Vil det få økonomiske konsekvenser?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Familie/venner: • Har jeg endret atferd? • Krav/forventninger til meg selv, til omgivelsene? • Må jeg finne nye måter å tilpasse samlivet på? • Hvordan takles tilbud om hjelp? Med avvisning, med fornærmelse eller blir lei/føler det blir for mye omsorg. Eller oppleves omsorg som positivt? • Bortforklaringer for å dekke over funksjonsforandringer / skjule problem etter sykdom/skade. • Hvordan forholde seg til usynlige begrensninger / endringer?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Fritid og aktivitet: • Hvor viktig er det for meg å være aktiv? • Passer det meg å få slippe? • Kan jeg fortsette som før? • Er det andre aktiviteter jeg kan utføre? • Må noe tilrettelegges? • Hva kan jeg gjøre for å komme i gang igjen eller starte på nye?

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n (Vurder om siste bilde skal brukes)

- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Hvordan takle omgivelsenes ulike måter å reagere på: • Positive følelser: Glede, stolthet, kjærlighet. • Negative følelser: Sinne, frykt, skyld, skam, tristhet, misunnelse, sjalusi, isolasjon, stigmatisering, mistenkeliggjøring. • Tvetydige følelser: Medfølelse (ha en positiv følelse med en eller føle ens sinne/tristhet). • Hvordan takle omgivelsenes negative reaksjoner (sinne, tristhet, frykt, skyld, skam, misunnelse eller sjalusi)? • Hvordan takle isolasjon? • Hvordan takle stigmatisering? • Hvordan takle mistenkeliggjøring?