Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Betong i bruk Av Ståle, Dat og Hans.
Advertisements

5 Brønnhendelser Bernt S. Aadnøy.
Forelesning i faget Materiallære
Naturpåkjenninger og konstruksjonssikkerhet
Litt mer om PRIMTALL.
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
Brannforebyggende tiltak
SPENNBETONG SPENNBETONG.
Flytende betongkonstruksjoner
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Produktsjef Spesialmørtel
26. juni LOfavør Kollektiv hjemforsikring Innboforsikring inkludert i medlemskapet.
Betong skader Av den super deilige Terje Fjellby Og
Fjernvarmedagene 2011 Termografering av rørnett
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Tørkeparti PM 5.
2009 – 2010 – BYG1271 Materiallære - 10 sp
Brann som grunnlag for design
Energieffektive bygg . Jeg vil i mitt foredrag dele av vår kunnskap og erfaring om det å bygge energiriktige bygg og da med fokus på byggets bygningskropp.
Uttesting av tynningsmetoder og planmetodikk egnet for Nord- Trønderske forhold Presentasjon på vårsamling Heia den 11. april 2013.
Konstruksjoners virkemåte - Bæresystem
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
BWC BWC Balkong/svalgang forbindelse 1
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Brotyper Bjelkebro Buebro Hengebro
Kap. 3 Reaksjonslikninger og beregninger
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A – noen erfaringer
Skogsvegbruene på Snåsa Skogsamling på Heia 12. april 2013 Per Gjellan, skogbrukssjef.
SHINGEL.
2010 – 2011 – BYG1271 Materiallære - 10 sp
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
Flomskred fra Flatbreen 8.mai 2004
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
Forstå fuktskaden Yttervegger mot terreng
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
– På lag med framtiden i 100 år!
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Bassengrengjøring Råsprengt tunnelbasseng fra 1965 Viktig for overføring og utjevning m3 Aldri vært tømt og rengjort.
Tiltakspakke 2009 Øvre Eiker kommune Drammen Næringslivsforening
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
Velkommen! 4/4/2017.
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
Årsmøte Åland, Roar Telle
FORBINDELSER FOR DT ELEMENTER
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
visjon vei Utvorda Fort - Tegnet av en soldat Flatanger Kommune NMT
Mappeoppgave i Verksted og konstruksjon
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
TBT – kilder og tiltak. Christian Dons, foredrag Miljøringen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Velkommen til garasjemøte Nye garasjerekker i Huseierlaget Yggdrasil
Ledningsprioritering Kommuner som inngår i ledningsprioritering analyse  Drammen  Øvre Eiker  Lier  Røyken  Hurum  Svelvik  Sande  Ledninger.
Seminar Florø – Akvakultur og ny teknologi 24.4 –
Pilotprosjekt for store bærekonstruksjoner i limtre
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
KomRev Trøndelag IKS Skille drift og investering Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Lauritz Jessen Statsautorisert.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
FN- marsjen NVIO Trøndelag Start Mål.
Brotyper Bjelkebro Buebro Hengebro
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Jordas ytre krefter.
MONTASJE AV HULLDEKKER
E39 Kristiansand-Trondheim
Utskrift av presentasjonen:

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Foredrag på vårsamling for skogbruksfunksjonærer 11. – 12.april 2013 på Heia gjestegård, Grong. Siviling. Svein K. Hovland

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Verdens største bruspenn Akashi Kaykyo, Kobe, Japan Hovedspenn 1990,9m. Lengde 3911,9m. Tårnhøyde 298m. 6 kjørebaner. Vind 286 km/t (80 m/s). Jordskjelv 8,5. 1 440 000 m3 betong. 260 000 tonn stål. Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Skarnsundbrua Hovedspenn 530m. Lengde 1010m. Bygd 1991. Vind 48 m/s. Jordskjelv 5,0. 19 000m3 betong. Største bruspenn i Nord - Trøndelag Gamle bybro, Trondheim. Bygd år 1865. Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Akashi Kaykyo, Kobe, Japan Hovedspenn 1990,9m. Lengde 3911,9m. Tårnhøyde 298m. 6 kjørebaner. Vind 286 km/t (80 m/s). Jordskjelv 8,5 Richter. 1,44 mill.m3 betong. 260 000 tonn stål. Tynset bru, Hedmark Hovedspenn 70m. Bygd 2002 Verdens største bruspenn av tre Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Kapellbrücke, Luzern, Sveits Lengde 204 m. Bygd år 1333. Verdens eldste trebru Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Gamle bybro, Trondheim. Bygd år 1865. Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Ler bru, Grong. Bygd 1905. Norges eldste bru bygd i armert betong. Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Problem ved tilstandskontroller: manglende dokumentasjon manglende vedlikehold Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Nedbrytningsmekanismer: Generelt: fuktighet telefarlig bakfyll mot landkar erosjon under fundamenter manglende vegetasjonsrydding og renhold For betong: armeringskorrosjon (for liten overdekning på armeringen) karbonatisering (karbondioksid i luften reagerer med sementen) alkalikisel – reaksjoner (sementen reagerer kjemisk med mineraler i tilslaget) frostsprengning overbelastning (oppsprekking, flytning i armeringsstålet) For stål: korrosjon overbelastning (flytning i stålet) Tre: råte slitasje Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger. vedlikehold. Materialuavhengige skader: Setning vertikal bevegelse i grunnen og av elementer på grunnen Bevegelse rotasjon/forskyvning av elementer i forhold til opprinnelig posisjon Deformasjon bøyning (nedbøyning, utbøyning og lignende) av elementer Riss/sprekk alle typer riss og sprekker Brudd gjennomgående skade eller brudd i elementer og forbindelsesmidler Skade på overflatebehandling Lekkasje /fuktbelastning Misfarging tilsmussing av rustvann, grafitti og lignende Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Klassifisering til Bk 10 uten beregning: Bruer i lastklasse 1/1920, 1/1930, 1 – 2 – 3/1947 med L < 5m. Bruer i lastklasse 2/1958 med L < 7m. Bruer i lastklasse 1/1958 med L < 21m. Bruer i lastklasse 1969 og 1986 uansett spennvidde L. Skogsmaskiner: Fullt lastet er det angitt at lastbæreren har 25 tonns last på bakre boggi, Det dynamske tillegget er ikke kjent, men antas å være vesentlig større enn det som inngår i Bk 10 (38%). Videre er det vel også belter på hjulene vinters tid. Konklusjon: Ingen bruer kan trafikkeres med lastbæreren fullt lastet. Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Telefarlig bakfyll Manglende renhold Armeringskorrosjon Alkalikisel - reaksjoner Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Gml. bru Bru over Hatlingelva Bygd med Super – P betongelementer. Ny bru Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Landbruksvegbru type 1 - Stålbjelkebru med tredekke   Landbruksvegbru type 2 - Stålbjelkebru med betongdekke  Landbruksvegbru type 3 - Betongplatebru   Landbruksvegbru type 4 - Trebru - Tverrspent skurlastdekke Landbruksvegbru type 5 - Trebru – Tverrspent limtredekke Landkar h = 3,0 på god byggegrunn Super - I MOT Stålbjelkebru med gitterrister MOT MOT - bjelker MOT - bru MOT - bru Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Bru over Lindseta. Namsskogan. Bruer må bygges lange nok Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Midlertidig bru over Julestrømmen i Sørli. Bygd av Acrow/Bailey – paneler. De kan settes sammen slik at brua bærer skogsmaskiner. Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Det enkle vedlikeholdet er det billigste og mest effektive. Det går ut på: renhold av brua vegetasjonsrydding rundt brua Får brua stå tørt og luftig vil de alvorligste nedbrytningsmekanismene ikke inntreffe. Er brua riktig planlagt og bruarbeidet fagmessig utført så vil det enkle vedlikeholdet sørge for at brua oppnår tilsiktet levetid, som regnes til 100 år for brukonstruksjoner. Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu

Bruer på skogsvegnettet. Tilstand, tekniske løsninger, vedlikehold. Viktig ved bruarbeider: Sikker – jobb analyse! Slussfors bru over Umeälv, Västerbotten, Sverige Siviling. Svein K. Hovland, 7710 Sparbu