Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Strategi 2012 – 2015 Oslo T-banedrift AS
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Nye trafikkregler i Norge
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Utforming av stasjoner
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Innhold: Om Jernbaneverket Ansvaret Organisering Maskinpark Lærlingeplass? Hva jeg har gjort.
Økt fysisk aktivitet - Hva forventes det at arbeidsgiver skal gjøre? Ørn Terje Foss Fagsjef arbeidsmiljø og helse, NSB HR.
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Dialogkonferanse Ruter
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
PUNKTLIGHETSSEMINAR 23. november 2017.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Kommunemøter RPBA - om RTP
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
EUs Jernbanepakker Jernbanepakke IV.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no Mer på skinner! 2008 Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no

Jernbaneverket i samfunnet Storting Jernbaneverket i samfunnet Regjering Fiskeri- og kyst- departementet Samferdsels- departementet Statens jernbanetilsyn Kystverket Statens vegvesen Avinor AS Jernbaneverket i samfunnet Jernbaneverket er en statsetat underlagt Samferdselsdepartementet og en av fire transportetater. Statens jernbanetilsyn fører tilsyn med Jernbaneverket og togselskapene. Transportetatene samarbeider om forslag til Nasjonal transportplan (NTP) Togselskapene Reisende Godstransportører

Eierskap I 1996 ble daværende NSB delt i et trafikkselskap (NSB BA) og en infrastrukturetat (Jernbaneverket) Jernbaneverket eier: jernbanespor perronger og venterom stasjoner bygget etter 1996 elektrisk baneanlegg signal- og sikringsanlegg anlegg for trafikkstyring telekommunikasjon

Våre hovedprosesser planlegge, prosjektere og bygge infrastruktur drifte og vedlikeholde infrastruktur kapasitetsfordeling operativ trafikkstyring

Våre oppgaver tilby togselskapene i Norge et sikkert og effektivt transportsystem planlegge, bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet inkludert stasjoner og terminaler styre togtrafikken planlegge og utarbeide rutetabeller fordele sporkapasitet mellom de ulike togselskapene

Våre innsatsområder konkurransekraft og samfunnsnytte produktivitet og prosesskvalitet sikkerhet, punktlighet og kundetilfredshet mennesker og organisasjon Konkurransekraft og samfunnsnytte eiers og kunders krav og forventninger til Jernbaneverket og de resultater som skal gi merverdi for samfunnet og kundene Produktivitet og prosesskvalitet riktig anvendelse av ressursene og kvalitet i de indre arbeidsprosessene Sikkerhet, punktlighet og kundetilfredshet Jernbaneverkets produkt og leveranse til kundene Mennesker og organisasjon mennesker, kompetanse, organisasjon og systemer som er nødvendige for å utføre Jernbaneverkets oppgaver

Vår organisasjon

Nasjonal Transportplan (NTP) 2010-2019 Vi foreslår disse prioriteringene: økt vedlikeholdsramme for dagens infrastruktur ved at noen nye jernbaneprosjekter utsettes i tid investeringer for økt kapasitet på Vestfold- og Dovrebanen dobling av kapasiteten for godstrafikk på norske spor innen 2020 videre utredning av driftsopplegg, markedspotensial og samfunnsnytte av høyhastighetstog i Norge Nasjonal Transportplan er regjeringens langtidsplan for transportsektoren.

Jernbanenettet 4114 km spor 227 km (5 prosent) er dobbeltspor 144 km er tilrettelagt for hastigheter over 160 km/t 2552 km av banenettet er elektrifisert 706 tunneler 2523 bruer

Disse togselskapene har avtale om sportilgang med Jernbaneverket: AS Valdresbanen Bantåg Nordic AB Cargolink AS Cargo Net AS Flytoget AS Green Cargo Hector Rail MTAS AS (Malmtrafikk) NSB AS NSB Gjøvikbanen AS OBAS (Ofotbanen AS) Peterson Rail SJ AB Togåkeriet

Trygt å kjøre tog Sikkerheten på jernbanen i Norge har aldri vært bedre selv om trafikken har økt

Tenk miljø – tenk tog moderne tog har lavt energiforbruk elektriske tog kan transportere mennesker og gods uten å slippe ut CO2 jernbanen i Norge benytter kun fornybar energi som kjørestrøm

Jernbaneverket – ledende på energimåling i Europa BaneEnergi i Jernbaneverket har utviklet et felles system for måling av energibruk på jernbanen i Norge, Sverige og Danmark. Prosjektet følges med stor interesse over hele Europa. Gevinst: Systemet vil kunne redusere strømforbruket i togene med 10% og spare togselskapene for store kostnader.

GSM-R tredje største mobilnett i Norge sikker kommunikasjon mellom togleder og lokfører gjennom et avansert digitalt mobilsystem tatt i bruk som nødkommunikasjon på jernbanenettet i 2007 driftes fra et topp moderne driftssenter i Trondheim nødanrop prioriteres foran andre samtaler effektiviserer jernbanedriften

Trafikkutvikling Passasjerer Gods Nesten 57 millioner passasjerer reiste med jernbanen i 2007. Dette er en økning på over 10 prosent fra 2006 Gods Kombinerte godstransporter (som utgjør 85 prosent av godstrafikken) økte med 70 prosent fra 2002 til 2006 målt i antall containere. Jernbaneverkets mål er å doble kapasiteten innen 2020.

3000 medarbeidere

Se våre ledige stillinger på Vår kompetanse høyt kvalifiserte medarbeidere innenfor en rekke fagområder som telekommunikasjon, elektro- og byggfag, samfunnsplanlegging, ruteplanlegging og trafikkstyring ledende i Europa når det gjelder moderne telekommunikasjonsløsninger og en av de ledende virksomheter innenfor elektro- og energifag Se våre ledige stillinger på www.jernbaneverket.no/jobb

Norsk jernbaneskole På vegne av jernbanesektoren tilbyr Norsk jernbaneskole i Oslo lokomotivførerutdanning og faglige oppdateringer Skolen skal være en nøytral leverandør av kunnskap til de ulike jernbaneaktørene Stod opprinnelig lenger bak OK

Lærlinger Jernbaneverket tilbyr lærlingplass for signal-, bane-, energi og telekommunikasjonsmontører samt elektrikere. Læretiden er 2 – 2 ½ år

Norsk jernbanemuseum www.jernbanemuseet.no et spennende opplevelsessenter for store og små ligger på Hamar og drives av Jernbaneverket skal dokumentere og formidle den norske jernbanevirksomhetens utvikling skal bidra til økt kunnskap om jernbanehistoriske forhold www.jernbanemuseet.no

Mangfold!

Mer informasjon finner du på www.jernbaneverket.no