Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
CV Curriculum Vitae.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
E-handel.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Forbedringsprosjektet
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
”Klubbens indre liv og vekst”
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Harmoni II 12-K samarbeid (eller ikke…..) i en teknisk og funksjonell form i dag og i morgen. Interkommunal kommunikasjon. Samarbeidsløsninger med.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Risikostyringsprosessen
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Mål i prosjekter.
Mal – ambisjoner.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
ROS-analyse.
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Rettleiing i vinstrealisering ved innføring av elektronisk handel I dette dokumentet er framgangsmåten for å realisere vinstar beskriven i ein steg for.
ROS-analyse.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Hva er gevinstrealisering og hvordan gripe det an?
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Forenkle, forkorte og forbedre
Porteføljestyring – hva er det?
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Presentasjon for virksomhetens ledelse
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Om veiledning av team i læringsnettverk
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Prevas Connector og WHM versjon 4.0
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel I dette dokumentet er fremgangsmåten for å realisere gevinster beskrevet i en steg for steg guide Forutsetninger Virksomheten gjennomfører et større eller mindre forbedringsprogram for innkjøpsfunksjonen Det er gjennomført relevante analyser som for eksempel forbruksanalyse, modenhetsanalyse, prosesskartlegginger, kartlegging av forpliktelser. Det er beregnet en basislinje og identifisert potensielle økonomiske gevinster Det er utarbeidet en liste over tiltak for forbedring av innkjøpsfunksjonen Elektronisk handel er et prioritert tiltak for å forbedre innkjøpsfunksjonen

Hvorfor følge opp gevinster? Innføring av elektronisk handel vil kunne gi offentlige virksomheter en hel rekke gevinster. Vi har utarbeidet en ikke uttømmende liste over slike gevinster; en gevinstmeny. Basert på de gevinstene man velger å hente ut, må man igangsette tiltak for å realisere disse. Ved å følge opp og rapportere resultater i forhold et utvalg gevinster kan man vise til at investeringer gjort i innføring av e-handelsløsningen bidrar til å forbedre innkjøpsfunksjonen og resulterer både i direkte og indirekte gevinster. Direkte gevinster: gevinster som kan tas ut rett etter implementering av e-handels plattformen (eks: oversikt over hvilke varer og tjenester virksomheten kan bestille) Indirekte gevinster: gevinster som først kan hentes ut etter at elektronisk handel er implementert og har vært i drift en periode (eks: bedre informasjonsgrunnlag) ….Men ikke alle gevinster er hensiktsmessig å følge opp Virksomheten bør realisere gevinster på de områder som er har størst potensiale i forhold til å forbedre innkjøpsfunksjonen. Å følge opp noen utvalgte gevinster kan for enkelte organisasjoner være et bedre utgangspunkt mht. effektiv oppfølging og styring, enn å prøve å følge opp alle potensielle gevinster innføring av ehandel kan gi. Virksomheten bør derfor velge ut 3-5 gevinster for oppfølging.

Steg 2: Evaluer om forventede resultater fra prosjektet oppnås Steg 1: Velg ut gevinster - planlegg realiseringen og oppfølgingen av disse Planen skal beskrive en utvelgelse av relevante gevinster ved innføring av ehandel, hvordan disse skal realiseres og senere følges opp. Vi har utarbeidet en meny med potensielle gevinster som virksomheter kan ta utgangspunkt i ved utvelgelsen, og vi har evaluert gevinster opp mot Difi’s anskaffelsesprosess for å vise hvilke innkjøpsdimensjoner ehandel påvirker. Gevinstrealiseringen beskriver de tiltak man må igangsette i virksomheten for å kunne realisere de gevinstene man valgte ut i gevinstplanen. Tiltakene vil variere mellom ulike virksomheter, men noen vil være generelle. Vi har satt opp forslag til noen smarte tiltak. Oppfølgingen beskriver det praktiske arbeidet rundt å måle og evaluere gevinster. Her fastsettes det også hvor ofte en gevinst skal måles og hvem som har ansvar for oppfølgingen. Steg 2: Evaluer om forventede resultater fra prosjektet oppnås Gevinster vil naturlig nok bare realiseres dersom prosjektet i seg selv realiseres. Grad av utnyttelse av ehandel henger sammen med størrelse på gevinster som tas ut.

Steg 1: Utvelging av gevinster I tabell 1 Gevinstmeny på neste side finner du en ikke uttømmende meny over gevinster som innføring av elektronisk handel vil kunne gi, totalt 13 gevinster og 26 tilhørende effekter (en gevinst vil kunne ha flere effekter). For å vite om man har fått realisert en gevinst må man ha en resultatindikator som forteller noe om dette. En resultatindikator kan fortelle om man har fått en gevinst eller ikke, og en den måles opp mot et ønsket nivå. For hver gevinst med tilhørende effekter er det i tabell 1 satt opp et forslag til en resultatindikator. Videre finner du også forslag i tabell 1 til hvordan og hvor man vanligvis kan finne data for å måle resultatindikatoren. Hvor man kan hente ut data/rapporter vil variere fra virksomhet til virksomhet. Noen gevinster kan være vanskeligere å måle enn andre, og da spesielt de som gir indirekte forbedringer. At gevinster er utfordrene å måle betyr nødvendigvis ikke at den ikke finnes.

Tabell 1: Gevinstmeny

Hver gevinst fra tabell 1 er vurdert opp mot innkjøpsdimensjonene i Difis anskaffelsesmodell, se tabell 2 nedenfor. Siste kolonne og siste rad, totalscore, angir hvor mange berøringspunkter gevinsten har i forhold til innkjøpsdimensjonene i Difi’s anskaffelsesmodell.

Tabell 2: Gevinster evaluert opp mot Difi’s anskaffelsesmodell

Figur 1 nedenfor er en illustrasjon av hvor mye score hver dimensjon har fått, figur 2 og 3 på de neste sidene en illustrasjon på hvor mye score hver gevinst har fått. Figur 1: Dimensjoner ved innkjøp som blir påvirket av innføring av e-handel Figuren viser at dimensjonene ’Måling og rapportering’, ’Anskaffelses prosesser’, ’Mennesker og kompetanse’ og ’Datagrunnlag’ blir mest positivt påvirket ved innføring av elektronisk handel. Dimensjonen ’Direkte kostnader’ treffer ikke så mange gevinster som de overnevnte dimensjonene. Den økonomiske gevinsten innenfor direkte kostnader kan i midlertidig være betydelig.

Siden hver gevinst er vurdert i forhold til dimensjonene som beskrevet i figur 1, er det også mulig å se på hver gevinst isolert i forhold til hvor mange av dimensjonene denne påvirker, se figur 2 og 3. Figur 2: Direkte forbedringer, hvor mange dimensjoner hver gevinst påvirker

Figur 3: Indirekte forbedringer, hvor mange dimensjoner hver gevinst påvirker Disse to figurene viser hvilke gevinster som påvirker flest dimensjoner  disse er market med grønt.

Hvordan velge ut gevinster? Fokus på å forbedre innkjøpsdimensjoner med utgangspunkt i Difi’s anskaffelsesmodell: Et alternativ for å velge ut gevinster er å ta utgangspunkt i resultater fra Difi's selvevaluering og dimensjonene hvor virksomheten har størst forbedringspotensial. Deretter velge ut gevinster som treffer de aktuelle dimensjonene og vurdere om disse er aktuell for systematisk oppfølging. Fokus på hver enkelt gevinst: Et annet alternativ for å velge ut gevinster er å ta stilling til listen over gevinster og vurdere for hver gevinst i hvilken grad den er aktuell for din virksomhet og deretter om den er aktuell for systematisk oppfølging. Det kan være gunstig å velge ut de gevinstene som scorer på flere dimensjoner. Man kan selvfølgelig velge ut gevinster basert på en kombinasjon av begge alternativene som beskrevet ovenfor. Det viktige er at hver organisasjon selv velger ut de gevinstene som er hensiktsmessige å følge opp.

Kopier de utvalgte gevinstene som skal måles med tilhørende effekt, resultatindikator og forslag til hvor data kan hentes, inn i fanen ’gevinstrealiseringsplan’ Nå kan man starte planleggingen av gevinstoppfølgingen. Bestem følgende: hvem som er ansvarlig for målingen hvordan resultatindikator måles og hvor data kan finnes hvem resultatet skal rapporteres til frekvens på målingen hva resultatindikatoren er ved start av måling (dagens status) tidspunkt for neste måling (defineres ut fra bestemt frekvens) hva som er ønskelig oppnådd nivå ved neste måling Når disse feltene er utfylt er man klar til å starte selve målingene.

Steg 2: Evaluer om forventede resultater fra prosjektet oppnås Skal en virksomhet hente ut gevinster som følge av elektronisk handel fordrer dette at de ansvarlige i virksomheten faktisk bruker plattformen i sin anskaffelsesprosess. Før man kan måle realisering av gevinster må plattformen faktisk blir tatt i bruk. Gevinster vil Dersom ehandelsplattformen ikke blir tatt i bruk, bør man avvente å måle gevinstene og sette i verk tiltak for å få øke bruken av plattformen. Bestem og fyll inn følgende i fanen ’Måling bruk av plattform’: hvem som er ansvarlig for målingen hvordan resultatindikator måles og hvor data kan finnes hvem resultatet skal rapporteres til frekvens på målingen hva resultatindikatoren er ved start av måling (dagens status) tidspunkt for neste måling (defineres ut fra bestemt frekvens) hva som er ønskelig oppnådd nivå ved neste måling Når disse feltene er utfylt er man klar til å starte målingene. Basert på målingene må man vurdere hvorvidt det er akseptabelt å forvente gevinster, dvs at ehandelsplattformen utnyttes i henhold til forventet bruk.