Hvilken forventninger bør vi ha til et Nasjonalt leseår ? Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling 28.10.2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Ta biblioteket i bruk ! Skap oppmerksomhet rundt lesing og litteratur
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Kort om modellbibliotek
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Mitt innlegg vil dreie seg om at bibliotekene tar nye roller, men mest vil jeg nok vektlegge nye måter å tenke organisering av nye tjenester på. Organisering.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Kampanjens mål  Å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen i arbeidslivet I IA-avtalen for initieres et treårig tiltak for å synliggjøre seniorene.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Dagsaktuell undervisning
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
STASJONSUNDERVISNING
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Har du en bok som passer til meg, eller
Basiskompetanse i arbeidslivet
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Erfaringer med leseopplæring for voksne
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Nasjonalt leseår og bibliotekene Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling
Biblioteket – et lærested, et værested, et gjørested Av Tone Moseid Seniorrådgiver, ABM-utvikling
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Den andre leseopplæringa
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Framtida nå – les og forstå!
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Praksiseksempel fra Lørenskog
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
SØLVBERGET MAKERSPACE
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Hvilken forventninger bør vi ha til et Nasjonalt leseår ? Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling

St,meld 23 Bibliotek •”KKD og KD vil saman leggje til rette for at 2010 vert eit nasjonalt leseår, som start på eit leseløft i perioden retta mot både barn, unge og vaksne” •Etablere nasjonale rammer rundt initiativ og satsinger •Knyttes til litteraturformidlingsprogrammet for folkebibliotek, skolesekk, skolebibliotek etc. •”Satsinga vil verta nærare konkretisert”

Bakgrunn Det nasjonale leseåret skal gi økt forståelse for viktigheten av å kunne lese, i alle sine former, å skape en lesekultur for alle. En helhetlig lesepolitikk som omfatter lesekompetanse, lesing, språk, litteratur og leseopplæring, er nødvendig for at hele befolkningen skal kunne tilpasse seg et samfunn med store endringer og omstillinger. For å imøtekomme samfunnets krav til lesekunnskaper, må ulike institusjoner og aktører innen litteratur- og språkfeltet endre og fornye handlingsmønstre. Dette krever økt kunnskap, og sektoroverbyggende tiltak. (NBFs notat om leseåret, 19. mars 2009)

Tid for leseløft Bakgrunn for et leseløft: •En lese-farsott over Europa” etter PISA •Fokus på folkebibliotek •Lesing: leselyst og leseferdighet •Litteratur- og litteraturformidling

Sterk økning i lesevansker i EU..rød strek

Are German pupils stupid?

„Leseferdighet er å forstå, bruke og reflektere over skriftlige tekster, for å oppnå sine mål, utvikle sin kunnskap og potensial, og å delta i samfunnet. " Reading literacy is understanding, using and reflecting on written texts, in order to achieve one‘s goals, to develop one‘s knowledge and potential and to participate in society.“ OECD/PISA definisjon av leseferdighet

Reading skills by international comparison reading skills low high OECD median (494) FIN KOR CAN AUS IRL SWE NLD BEL NOR ISL DNK USA FRA POL GER CZE AUT HUN ITA GRC SVK TUR MEX LUX ESP no significant difference significant better significant worse median source: PISA 2003

Vi opplever et paradigmeskifte Forskyving av fokus fra utviklingsland til industriland  lesevansker blir oppfattet som et betydelig sosialt problem i de industrielle landene Skifte i debatten fra kultur til økonomi  handler ikke lenger om en litterær- eller dannelseskanon, men om økonomisk skade eller nytte

Hva betyr dette for bibliotekene ? Ikke overse paradigmeskiftet Evaluere våre tilbud og tjenester Identifisere svakheter / mangler Utvikle nye og attraktive tilbud og tjenester Reagerer på paradigmeskifte med gode argumenter Lær av andres erfaringer “best practice”

Fakta om Norge •4,8 mill. innbyggere •blant de fire OECD-landene med minst andel av befolkningen i urbane områder •16 innbyggere per km2, bare Island lavere •799 folkebibliotek (Ca 4500 bibliotek totalt) •2.plass iOECD brutto nasjonal produkt per innb. • nest rikeste land i Europa (etter Luxenbourg) •OECD PISAundersøkelse nr 13

Prestasjoner i et nordisk perspektiv over eller under OECD-gjennomsnittet

Endring i norske prestasjoner fra

PISA og bibliotekene Tiltak har så langt konsentrert seg om skolen Bibliotekene er sjelden en sak i utdanningsdebatter PISA har vist: store mangler i leseferdigheter av ungdom men også: et alvorlig underskudd på bevissthet om hvilken rolle bibliotekene kan spille

Nasjonalt løft Et nasjonalt prosjekt skal integrere perspektiver fra både leseopplæring og litteraturformidling, og skal favne alle grupper, fra de minste til de eldste i befolkningen. Leseopplæring angår flere enn barn i grunnskolealder. Undersøkelser har vist at mange voksne leser dårlig. Det kreves mye mer enn tidligere å lese og forstå innholdet i alle de tekster og andre former for kommunikasjon som omgir oss i vårt moderne samfunn.

Strategisk satsing Nasjonalt leseår 2010 vil være en strategisk satsing som hviler på to grunnpilarer: 1. samarbeid mellom partene i arbeidslivet, bibliotek og voksenopplæring med fokus leseferdighet og arbeidsliv 2. samarbeid mellom bibliotek, utdanning og hele litteraturfeltet om målgruppen barn og ungdom.

HELE NORGE LESER Nasjonalt leseår har som målsetting å styrke lesingens betydning i alle lag av befolkningen Norges største litteraturfestival – ”lesekampanje” med mål å nå hele befolkningen har vist seg å være riktige grep i de land som har satset på lesing (Østerrike, Tyskland, Nederland, England, Sveits) Profesjonell markedsføring med alle medier involvert

Alle skal med Et hovedfokus blir tiltak for lesesvake – fra dyslektikere til utfordringer knyttet til arbeidslivet (LO), fra lesing til e- lesing. e-borgerskap, digital kompetanse, mestring – og aktiv deltakelse, bruk av mobile og sosiale teknologier og lesing. Bygge på e-Inclusion (EUs rammeprogram om tilgjengelighet for alle).

Treffpunkt bibliotek Norske folkebibliotek har lang tradisjon for å utvikle gode tjenester for barn, ungdom og voksne- i å formidle den rikdommen som ligger i møtet mellom tekst og leser. Bibliotekene er lokale kultursenter og har kunnskap både om ny og eldre litteratur for alle aldersgrupper, formidling og leseglede. Denne rollen skal forsterkes i leseløftet

Stort og smått- i en helhet Det vil kunne være hensiktsmessig å utvikle noen tunge prosjekt som kan gå som en rød tråd gjennom de ulike årene, mens andre aktiviteter kan være enkeltsatsinger. Aktivitetene må synliggjøres gjennom profilering og markedsføring, kampanjer knyttes til delprosjekter.

Organisering Hele bok- og litteraturfeltet, LO og utdanningssystemet må med Nasjonalt, regionalt og lokalt nivå (modell: sekretariat for den kulturelle skolesekken ? ) ABM-utvikling skal ha sekretariatet, men vi har ikke fått noe mandat Utfordring å få med alle parter og på kort tid få innhold og retning på satsingen Og med de midler vi faktisk har til rådighet…

Norge leser – treffpunkt bibliotek Et nasjonalt mål om et lesende folk er en fantastisk mulighet- bruk den !!

Takk for oppmerksomheten Leikny Haga Indergaard