Strategiplan 2010-2014 Bodø Håndballklubb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
Advertisements

Ski IL Innebandy Virksomhetsplan Ski IL Innebandy n3sport.no/bandy/ski facebook.com/SkiIlInnebandy Arbeidsdokument.
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
KITING SOM EN DEL AV NSF. BÅT OG SAMFUNN: NSF arbeider mot myndighetene for å sikre områder/vannspeil å seile i. På lik linje vil vi kunne jobbe for områdene.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Nord-Østerdal skyttersamlag BREDDE og sportslig utvikling. Sikkert/sosialt/sporty/synlig (De 4 S’er)
Årsmøte RBK 28.februar 2005 Hva har skjedd de siste årene ? Regnskap 2004 – konsern og datterselskaper Fremtidige utfordringer.
Presentasjon Kolstad Håndball
Bli med på laget!.
Golf- en idrett for alle Mandal Golfklubb Handlingsplan 2007 Des
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Strindheim håndball Elite
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Lørenskog Idrettsforening
Stjerneskudd fra STK?. Presentasjon av de blå team Vi ønsker at flest mulig av våre medlemmer skal konkurrere gjennom lagtennis, ligaspill og turneringer.
STRATEGIPLAN 2012– 2015 Skreia IL - aktivitet i sentrum
Diskusjonsforum for utredning om grunnlag for sammenslåing av Veldre Ski, Brumund IF og Brumunddal Ski Felles dokumentasjon fra møter Veldre Sag, 29. november.
Kartlegging Toten HK`s visjon : Virksomhetsidé Analyse Overordnet mål
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Strindheim IL håndball Elite
Melhus Fotballakademi VELKOMMEN TIL SPILLERMØTE G
Hokksund Idrettslag
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Oppsummering fra work-shop mellom hovedstyret og styrene i håndball og fotball Verdiene våre Virksomhets- ideen Visjonen vår Lokal- miljøet Idrettslig.
Romolslia Sportsklubb. Stiftet 1975 som Center Ballklubb Skiftet navn til Romolslia Sportsklubb ca 1990 Ca 100 aktive spillere i 8 lag, hovedvekt på medlemmer.
VISJONER OG MÅL På Skoppum er det alltid gøy og trivelig å spille fotball! VISJON.
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball”
Noen ord om Fart Ca. 700 medlemmer Ca. 450 spillere fordelt på 27 lag Damelag i 2. og 3. divisjon (1. div. til 2006) Herrelag.
Kvalitetsklubb – NFF regi
DTK idag Over 200 medlemmer Over 150 deltakere på tennisskole –Voksne –Barn –Ungdom –Konkurransespillere Anlegget på Marienlyst er nå historie Nytt anlegg.
Spiller-/foreldremøte høst -14 Med blikk for de beste og rom for alle.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Langhus håndball Leder Nestleder Økonomi KassererDugnader/loddUllmax Informasjon Sekretær WEB-ansvarlig Event/arrangement JulecupArrangementEvent SPTKMarkedInnkjøp’matrialforvalter.
Sørumsand IF Håndballgruppa
Idrettsrådets ansvar og rolle
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
Verdier i Lier IL Fotball Oppsummering fra verdimøte
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Strategi Fana IL Fotball Strategi – Målsetninger - Tiltak.
Stjørdals-Blink Fotball Informasjon Krav og forventninger.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
Arbeidsbeskrivelse for roller i Hasle Løren Håndballgruppe Basert på forslag lagt ut på Norges Håndballforbund Region Øst sin hjemmeside Pr 21. mai 2014.
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball” fra Ballskolen til Elite !
Handlingsplan Plogen Skiklubb GØY PÅ SKI FOR ALLE!
Elverum Fotball Kvalitetsklubbprosjektet
FLØY IL Fløy IL Struktur og Ansvarsforhold. FLØY IL Fløy trenger retningslinjer som beskriver ansvarsforholdene til de enkelte styrer  Mange mennesker,
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Strategiplan
Bli samarbeidspartner med Charlottenlund sportsklubb Junior
IDDA HOCKEY KRISTIANSAND.
Visjon, virksomhetside og verdier
Klubben for alle.
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Oppsummering Strategisamling FOLLO HK (spillerne)
Spiller-/foreldremøte høst
Spiller-/foreldremøte høst
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Strategiplan 2010-2014 Bodø Håndballklubb

Bakgrunn og status Styret fikk i oppgave fra årsmøtet 2009 å etablere en strategi og handlingsplan for klubben. Denne skulle presenteres på årsmøtet 2010 Styret har prioritert økonomi og sport inneværende år, og arbeidet med strategiplan har derfor blitt utsatt noe – men er imidlertid i gang nå. Handlingsplansarbeidet starter denne våren

Prosessen - strategiplan Gjennomgikk det arbeidet som allerede var gjort i klubben Visjon og verdier Motto Rutiner for arbeidet med strategi og handlingsplan ble vedtatt Formulerte virksomhetsområder det skulle utvikles strategi for og fordelte disse mellom medlemmene i styret, administrasjon og andre sentrale aktører Styret legger nå frem arbeidet så langt som det er kommet for årsmøtet

Prosessen - handlingsplan Når strategiplanen er endelig vedtatt i styret starter arbeidet med handlingsplan. Hvert virksomhetsområde skal utarbeide en handlingsplan: Hvilke tiltak skal iverksettes for å nå målene? Hvem skal ha ansvaret for hvert enkelt tiltak? Hvilken tidshorisont har hvert tiltak? Styret vedtar handlingsplanen og administrasjon rapporterer på denne.

Rapportering, revidering og ansvar Strategi og handlingsplan skal legges frem for årsmøtet til orientering. Strategiplan skal revideres årlig. Oppfølging i fht handlingsplan rapporteres på hvert styremøte. Styret har ansvar for innholdet i strategi og handlingsplanene og å orientere årsmøtet. Daglig leder har ansvar for oppdatering av handlingsplan og fremlegging av denne på hvert styremøte.

VISJON BHK skal være en ledende klubb også på nasjonalt plan. BHKs førstelag skal delta på øverste nivå dersom økonomien tillater dette. BHK skal tilby det beste og mest attraktive håndballtilbudet for aldersbestemte lag i regionen og skal ha en sportslig og sosial plass i et trygt, godt og inkluderende miljø. MOTTO Håndball er tøft og gøy! 

GRUNNLEGGENDE VERDIER BHK skal være en trygg, positiv og attraktiv klubb for medlemmene. Positiv – I BHK skal vi vise glede og positive holdninger på og utenfor banen og se muligheter Utviklende – BHK ønsker å legge til rette for at trenere, spillere , dommere og foreldrekontakter skal få opplæring som vil gi hver og en en positiv utvikling. I BHK ser vi opp og fram og legger ting bak oss

GRUNNLEGGENDE VERDIER BHK skal være en trygg, positiv og attraktiv klubb for medlemmene. Målrettet – I BHK skal vi ha ambisiøse og realistiske mål for all aktivitet i klubben. Alle ledd i klubben skal fullføre planlagte oppgaver. Vi skal være flinke til å bygge videre på det klubben er god til Profesjonell – i BHK skal vi ha håndball med stil og være profesjonell ovenfor samarbeidspartnere, klubben skal jobbe aktivt med profilering av BHK og med informasjon/kommunikasjon innad og utad. For å lykkes med verdiarbeidet er det viktig at alle klubbens medlemmer er lojale.

I strategiplanen skal følgende spørsmål besvares innen hvert virksomhetsområde: Hva er formålet med virksomhetsområdet? Hvorfor holder vi på med dette? Hva er målene? Hva ønsker vi å oppnå med dette? Hva er kritiske suksessfaktorer for å nå målene?

SPORT BHK skal være blant de ledende klubbene i Norge, og ha et herrelag i eliteserien, samt legge forholdene til rette for å ha et tilbud til jentespillere ut over aldersbestemte lag. Videre skal BHK tilby det beste og mest attraktive håndballtilbudet for aldersbestemte lag i regionen.  

Hovedmålsettinger i strategiperioden: SPORT Hovedmålsettinger i strategiperioden: Sikre stabilt topplag i eliteserien Utviklingsledende i Nord-Norge og resten av landet slik at BHK er et naturlig valg for de beste talentene i Norge. Faglig dyktige trenere på aldersbestemt nivå og gjennom dette utvikle egne aldersbestemte spillere til eliteserienivå

Hovedmålsettinger i strategiperioden: (forts) SPORT Hovedmålsettinger i strategiperioden: (forts) Når spillere hentes utenfra skal disse fortrinnsvis være fra Nord Norge, Norge eller nordiske land Tett samarbeid med Senter for prestasjonsutvikling (SPU) Delta i Europacupspill Eget handlingsprogram for utvikling av gode målvakter

Kritiske suksessfaktorer: SPORT Kritiske suksessfaktorer: Bygge opp og beholde en stamme i laget over flere år med høyt eliteserienivå Sesongforberedelser i forhold til kamptrening og turneringer Lykkes med å egenrekruttere gode eliteseriespillere Ha økonomiske rammebetingelser til å forsterke laget

Kritiske suksessfaktorer: (forts) SPORT Kritiske suksessfaktorer: (forts) Utvikle og forsterke trenerapparatet Flere treningstimer i hall Forsterke og utvikle samarbeidet med SPU Klubbene i Nord Norge må oppfatte BHK som en ressurs og samarbeidspartner Være best på trening i Norge

Ungdom BHK´s U-avd organiserer håndball som aktivitet for barn/ungdom i alderen 7 – 18 år. Formålene med aktiviteten i er å få flest mulig barn/ungdom til å spille håndball.

Hovedmålsettinger i strategiperioden: Ungdom Hovedmålsettinger i strategiperioden: store spillergrupper med godt samhold å utvikle lag som sportslig hevder seg regionalt og nasjonalt å utvikle spillere som kan være aktuelle for aldersbestemte regions- og landslag samt for seniorspill på høyeste nivå i Norge Utdanne dommere i henhold til krav fra håndballforbundet

Kritiske suksessfaktorer: Ungdom Kritiske suksessfaktorer: Faglig dyktige trenere Engasjerte foreldre

Administrasjon BHK skal drive profesjonell forretningsdrift og være støtte for klubbens sportslige satsing. Administrasjonens oppgaver er nærmere definert i Håndballsforbundets styringsverktøy for klubbdrift og øvrige retningslinjer gitt fra forbundet.

Hovedmålsetting i strategiperioden: Administrasjon Hovedmålsetting i strategiperioden: BHK skal ha ansatt daglig leder og markedsansvarlig. BHK skal videre til enhver tid ha en administrasjon tilpasset de økonomiske målsettinger som er satt.  Kritiske suksessfaktorer: Kompetente og engasjerte medarbeidere Gode styringsverktøy og kontrollfunksjoner

Økonomi BHK skal ha en sunn og god økonomi. Dette innebærer at klubben ikke skal levere regnskapsmessige underskudd eller ha negativ egenkapital, og det skal arbeides for å få et likviditetsmål på 1.000.000 i løpet av strategiperioden. Likviditetsbudsjett skal brukes som styringsverktøy og regnskap skal alltid brukes som rapporteringsverktøy. 

Hovedmålsettinger i strategiperioden Økonomi Hovedmålsettinger i strategiperioden 5 % overskudd pr år Omsetning i 2014 skal være på 10.000.000 75 % av inntektene skal være sponsorinntekter 15 % av inntektene skal være billettinntekter 10 % av inntektene skal komme fra andre inntekter Totale personalkostnader skal ikke overstige 55 % 

Kritiske suksessfaktorer Økonomi Delmål Utfordre håndballtinget på å innføre avvikende regnskapsår. Kritiske suksessfaktorer Seriøsitet i arbeidet med sponsorer, arrangement og sport. Profesjonalitet og nøkternhet i arbeidet med spillerkontrakter

Marked BHK skal skape magiske øyeblikk gjennom gode opplevelser både på og utenfor banen. Formålet med markedsarbeidet er å bidra til at de magiske øyeblikkene forsterker merkevaren BHK i alt inntektsbringende arbeid.  

Hovedmålsettinger i strategiperioden: Marked Hovedmålsettinger i strategiperioden: Videreutvikle samarbeidet med Lauget Langsiktige kontrakter på sponsoratene Reforhandlingsgrad på 75 % - med økte rammer 25 % nye sponsorater hvert år Snitt på 2000 tilskuere pr. hjemmekamp Økt synlighet på egne hjemsider og sosiale medier.

Kritiske suksessfaktorer: Marked  Kritiske suksessfaktorer: Administrasjon må inneha høy grad av drifts- og markedskompetanse. Godt verktøy for kontraktsarbeid og utvikling av sponsorater.

Arrangement Arrangement bidrar sammen med marked i å skape magiske øyeblikk Formålet med arrangement er å bidra til en god og trygg ramme rundt kampene. Behov for nytenkning innen arrangement i Bodø

Hovedmålsettinger i strategiperioden: Arrangement Hovedmålsettinger i strategiperioden: Holde dugnadsånden ved like i klubben. Utvikle seg fra å være dugnadsklubb til profesjonell arrangør – dette er knyttet til DAsøknad. Spille på lag med andre aktører, eks Parken og Bodø/Glimt,

Kritiske suksessfaktorer: Arrangement Kritiske suksessfaktorer: Engasjerte medarbeidere som er villig til å ta nødvendig ansvar God kommunikasjon mellom administrasjon og arrangement