Kommunenes innsats – en joker for redusert energibruk? Presentasjon under Norges Energidager 2007 – ”Fremtidens energibruk – klimadrevet trendskifte?”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Adm. direktør Stein Lier-Hansen Norsk Industri
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Energikonferansen Sør 2010 Arild Olsbu Egbert Bak
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Initiativtaker til prosjektet: Gründer Svein Lilleengen
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
Høgskolen i Oslo Lokal Energiplanlegging. De lange linjer Foredrag Røros Karl Georg Høyer Professor Forskningsleder Teknologi, Design & Miljø.
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Tar staten ansvar? Heikki Holmås, Leder Stortingets kommunal og forvaltningskomite.
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
1 1 Veien mot lavutslippssamfunnet Klimapolitikk i et lite land.
Risikovurdering av endret ekstremvær
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Fornybar kraft og varme
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Fredrikstad 7. september 2005
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Innledning til debatt etter framsyning av filmen ”An Inconvenient Truth” under Internasjonal veke i Sogndal. Sogndal Kulturhus, 27. september 2007 Kvifor.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
”Be The Change You Want To
Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
ENERGI- OG KLIMAPLAN KONGSVINGER KOMMUNE Kongsvinger kommune ønsker velkommen til møte for oppstart av Energi- og Klimaplan for Kongsvinger 13. august.
Arbeidsmøte: Mål, tiltak og effekt Fellessamling Grønne energikommuner og Livskraftige kommuner.
Ny klima og energistrategi i Troms
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Olje- og energidepartementet Fremtidige politiske krav til 2VK EBL Kompetanse – Samfunnsmessig nytteverdi ved bruk av 2VK 16. mars 2004 Statssekretær Øyvind.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Energi- og klimaplan i Rendalen kommune. Vedtatt i slutten av 2010 Mål: – Å redusere utslipp med i over 10 % i forhold til 1990 nivå – Dette betyr en.
Grønne energikommuner Klima-og energi Mona Nilsen, rådgiver Livskraftige kommuner og Grønne energikommuner.
Hva kan vi gjøre for å kutte norske utslipp? Nasjonale og lokale muligheter Sjur Kasa-CICERO-Senter for klimaforskning.
1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.
Frå tilpassing til omstilling i Sogn og Fjordane Samhandling for Grønt skifte.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Norsk energipolitikk mot 2030
Carlo Aall (Vestlandsforsking)
Wenche Teigland,
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Kommunenes innsats – en joker for redusert energibruk? Presentasjon under Norges Energidager 2007 – ”Fremtidens energibruk – klimadrevet trendskifte?” Arrangert av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) Oslo 17. oktober 2007 Carlo Aall Vestlandsforsking

Disposisjon I.Hva er lokal energipolitikk? II.Status i den lokale energipolitikken – resultater fra evaluering av ordningen med Lokale energiutredninger (LEU) III.Veien videre – tre forslag til strakstiltak

(I) Hva er lokal energipolitikk?

Den lokal energipolitikkens historie •1960 tallet: –Lokal forsyningsplanlegging (nå videreført regionalt og nasjonalt) –Debatt: ”bygg landet” –Fokus: Sikre elframføring og lokal (vann)kraftforsyning • tallet: –Lokal energiplanlegging –Debatt: energikrisen , atomkraft, vannkraft –Fokus: ikke bare produksjon - også forbruk (og da særlig i kommunale bygg), også andre energikilder enn vannkraft

(forts.) • tallet: –MIK reformen, RPR samordnet transport- og arealplanlegging –Debatt: bærekraftig utvikling, ressursforvaltning, kobling av mobil og stasjonær energibruk –Fokus: arealplanlegging •2000 tallet: –LA21, nedbygging av MIK-kompetansen, deregulering av kraftsystemet –Debatt: klimagassutslipp, energipriser, klimaendringer –Fokus: energi- og klimaplaner, lokale energianalyser (og klimatilpassing?)

Institusjonaliseringen av den kommunale miljøpolitikken (som forsvant) Opphør av ordning med øremerkede overføringer

PolitikktyperRådende perspektivLokalt handlingsrom Bærekraftig utviklingRedusere klimautslipp i rike land med 80% (og da må også forbruket ned) Svakt til moderat KlimaTeknologiske tiltak i produksjonen (karbonlagring o.a.) og produksjon av ny ”klimanøytral” energi Svakt EnergipriserRedusere energiprisene for forbrukere og/eller industrien Svakt ForsyningssikkerhetForsterke ledningsnettet nasjonalt og bygge ut energioverføring mellom Norge og utlandet Moderat Lokal verdiskapingUtbygging av ny fornybar energi (småkraft, bioenergi o.a.) Sterkt Fem modus av lokal energipolitikk

II.Status i den lokale energipolitikken – resultater fra evaluering av ordningen med Lokale energiutredninger (LEU)

Lokale energiutredninger (LEU) •Ordningen –I 2003 ble det innført en ordning som pålegger nettselskapene å lage en årlig energiutredning for samtlige kommuner •Bakgrunn –Kommunene hadde i 2001 fått et ”puff” på klimasiden gjennom forsøksordningen med lokale energi- og klimaplaner i 2001; Miljøverndepartementet ønsket å gi et tilsvarende ”puff” ifht stasjonær energi –Dokument 8 forslag i Stortinget ut fra et ønske om å sette kommunene bedre i stand til å drive med lokal energipolitikk og få et bedre datagrunnlaget om energibruk i kommunale bygg

Evaluering av LEU •Problemstillinger –Har LEU bidratt til å vitalisere den lokale energipolitikken? –Hva er eventuelt årsakene til at LEU ikke har klart å vitalisere den lokale energipolitikken? –Hva kan gjøres for at LEU skal kunne bidra til å vitalisere den lokale energipolitikken? •Metode –Web-basert spørreskjema til nettselskapene –Gruppeintervju av et mindre antall kommunerepresentanter –Samarbeid med Norconsult

Hovedfunn •Liten interesse for det pålagte offentlige møtet –5-10 personer deltok i snitt på møtene •I liten grad brakt frem ny statistikk om energibruk i kommunale bygg –bare ca 30% sier de har fått tilgang til slike data •Produksjonsfokus dominerer –bare 2% sier LEU er et sentralt redskap for å redusere energibruken i kommunen •Liten kunnskap hos nettselskapene om kommunenes oppfølgingen av LEU –50% vet ikke hvordan kommunene oppfølger LEU •MEN •Stor forskjell mellom kommuner med høy og lav institusjonell kapasitet på energi- og miljø

Forskjell mellom kommuner •Høy kapasitet kommuner (20%?) –Har miljøvernleder og/eller energikompetanse –Har energi/klimaplan –(Evt) er fortsatt involvert i kraftselskap •Status –LEU nyttig bidrag for å styrke pågående energi- og klimapolitiske prosesser •Kommunene etterlyser samtidig –større handlingsrom (”tilbake til situasjonen før endring av energiloven”) –bedre samordning av statlig politikk overfor kommunene (eks ENOVA og NVE) –strengere statlige politikk (”høyere avgifter for å gjøre alternativ energi mer lønnsomt”) •Lav kapasitet kommuner (80%?) –Har sagt opp Miljøvernleder og/eller energikompetanse –Har ingen energi/klimaplan –(Evt) solgt seg ut av ut av tidligere kommunalt kraftselskap •Status –Har ikke kapasitet til å utnytte LEU –LEU derfor lite brukt –LEU derfor – ikke ført til vitalisering av energipolitikken

III.Veien videre – tre forslag til strakstiltak

Nivå 0: Allmenne virkemidler for generelt å redusere hindringer i miljøpolitikken Egendefinert handlingsrom Framtidig handlingsrom En virkemiddelmodell Handlingsrom i dag Innsats i dag Kommune Stat Nivå1: Virkemidler for å få til en bedre utnytting av eksisterende handlingsrom Nivå 2: Virkemidler for å få til en utviding av det kommunale handlingsrommet Nivå 3: Virkemidler for å bygge opp om kommuner som ønsker å innta rollen som aktør struktur aktør

To alternative virkemiddelpakker overfor kommunene VirkemiddelnivåType 1: ”Business as usual” Type 2: Vitalisere lokal energipolitikk 0: Allmenne 1: Bedre utnytting av handlingsrom 2: Utvide handlingsrom 3: Stimulere aktørrollen Infokampanjer (jf klimavettkampanjen) Mindre justeringer av LEU, samordne NVE og ENOVA, ta med energi i FMs styringsdialog Ikke aktuelt Pilotprosjekt (jf Grønn energikommune og Foregangskommuner) Normative kampanjer om behovet for redusert energiforbruk Styrke administrativ kapasitet i kommunene, høyere energiavgifter, statlig klima/energifond Endringer i P&B loven og energiloven, pålegg om lokal energi- og klimaplan Partnerskap stat- kommune om gjennomføring av tiltak

Trender som støtter type 1 politikk •Den nasjonale klimapolitikken har lite ”bruk for” kommunal innsats på klimaområdet (noe som også slår ut på energiområdet) •Kommunene har ikke institusjonell kapasitet til å engasjere seg på energi- og miljøområdet •Vi er ikke ”redde nok” for klimaendringene

•EN profilen med lite rom for kommunal innsats •Og - når innsatsen i tillegg er lav blir rommet enda mindre! Status i norsk klimapolitikk Grafikk: Aftenposten Lavutslippsutvalgets vurdering av statsbudsjettet: Regjeringens prioritering: 1. Få på plass ein global avtale (Bali) 2. Karbonbinding 3. Pris på utslipp: 1/2–2/3 kutt nasjonalt 4. Tiltak i forhold til skog.

Trender som støtter type 2 politikk •Deregulering av offentlig virksomhet bremser opp og større vekt igjen på harde virkemidler i miljøpolitikken, og regjeringen signaliserer økt vekt på kommunal miljøpolitikk •Energiprisene stiger mye og et nytt EU-direktiv pålegger offentlig virksomhet å arbeide for en årlig reduksjon i energiforbruket på 1,5 prosent •Intensiteten i klimadebatten øker, utvides i Norge ved å inkludere klimatilpassing og EU presser Norge til å ta en større del av utslippskuttene nasjonalt

Klimadebatten som kom (og gikk?)

Hva må til for å få fart på den lokale energipolitikken – tre strakstiltak •Lage en nasjonal klimatilpassingsstrategi (det arbeidet har begynt) –I tillegg til at vi trenger kunnskap om behov for klimatilpassing kan dette øke motivasjonen for mer ambisiøse utslippskutt •Utnevne et Lavenergiutvalg –Redusere faren for ”problemforflytning” (at tiltak for reduserte klimagassutslipp gir økt energiforbruk - og motsatt) •Gjeninnføre ordningen med øremerkede overføringer til stillingen som kommunal miljøvernleder i statsbudsjettet –En nødvendig forutsetning for at kommunene skal ta et større ansvar i energi- og klimapolitikken

Takk for oppmerksomheten!