FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
VG Fiskeriutdanning 14 skoler langs kysten 20 klasser VG1 Naturbruk
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Senja som sjømatregion - et hav av muligheter
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Ideen Å samle bedrifter, sykehus, kompetanse-, forsknings- og utdanningsinstitusjoner på Ullern for å skape en av de sterkeste næringsklynger innenfor.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
Opplæringskontoret for fiskerifagene
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Status for Kunnskapsløftet
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Videregående opplæring i Follo
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Ny tilbudsstruktur- naturbruk
Ungdomsbedrift på Mære
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Videre utdanning? Mange muligheter……..
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Fagforbundet Vest-Agder
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Velkommen til Service og samferdsel
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Tizians maleri av Sisyfos fra
11. januar 2019.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag en innovativ og framtidsretta opplæringsmodell et treårig løp med fokus på praksisopplæring Haugesund 4. desember 2006 Johnny E. Andreassen

Nordkapp maritime fagskole og videregående skole Honningsvåg

VISJON Finnmarksmodellen skal bli en opplæringsmodell som oppfyller akvakultur- og fiskerinæringas forventninger til en moderne og framtidsretta fagopplæring Som pedagogisk modell, skal skolen i tett samarbeid med forskninga, høgskole og profesjonelle næringslivsaktører, oppfylle fylkeskommunens intensjon om den videregående skolen i rollen som regionalutvikler Nye kompetansearbeidsplasser innen marin naturressursutnyttelse vil etableres i Finnmarks kyst og fjordstrøk: Det sjøsamiske perspektivet skal ivaretas sammen med annen lokal tradisjonell utnyttelse av marine naturressurser i egen bakgård Fylkeskommunen har forventninger til at modellen skal bli et godt virkemiddel i arbeidet med å stanse fraflyttingen fra Finnmark

Hvorfor en ny opplæringsmodell? Nye arter og driftsmodeller fordrer en mer tverrfaglig og utvidet kompetanseplattform: Fiskeri & fangst og akvakultur tilnærmer seg hverandre i innhold Fiskerifagelevene trenger kompetanse i akvakultur  fangsten skal overleve Akvakulturelevene trenger kompetanse i fangstteknikk og redskap Sikkerhet Akvakulturelevene må få opplæring i bruk av fartøy I dag er det ingen krav om båtsertifikat for fartøy under 50 fot Praksisopplæringen i dagens yrkesfagopplæring er særdeles mangelfull og må styrkes betraktelig Det er stort behov for fagarbeidere med bred tverrfaglig kompetanse innen oppdrett og fiskeri

Fra fagopplæring til høgere utdanning Ved å gi tilbud om generell studiekompetanse over tre år, ligger veien til høgere utdanning åpen for de elevene som velger det: Eleven slipper et ekstra påbygningsår for å oppnå generell studiekompetanse Fra videregående får de med seg en verdifull praksiserfaring, som er uvurderlig nyttig for de som velger høgere utdanning på høgskole- eller universitetsnivå

Pilotmodellen i et videre perspektiv Finnmarksmodellen kan bli en mønstermodell for en moderne framtidsretta yrkesfagopplæring: Modellen er velegnet for Ungt Entreprenørskap Modellen imøtekommer næringslivets krav til bedre praksisopplæring i skolens regi

Rammevilkår Gode læringsarenaer og pedagogiske verktøy: ”Nytt” egnet opplæringsfartøy Oppdrettsanlegg og våtromslabboratorium Visuell simulator Verktøy for båtsertifisering og trening på fartøy Sikkerhetssenteret Sikkerhetsopplæring for sjøfolk (obligatorisk krav) Adekvate samarbeidspartnere: Et samarbeid mellom den videregående skolen, forskningsinstitusjoner, høgskole, Kystverket og næringslivsaktører innen oppdrett og fiskeri, skal føre til kompetanse- og næringsutvikling i Finnmark

Finnmarksmodellen   SAMARBEIDSPARTNERE

Et treårig modulbasert fagopplæringsprogram i naturbruk

GJENNOMFØRING År 1: VG-1 Naturbruk VG-1 Naturbruk gjennomføres uendret etter de nye læreplanene: Elevene får med seg ett fullverdig skoleår og kan enkelt skifte faglinje Elevenes juridiske rettigheter ivaretas I modellen skal et utvidet VG-2 nivå gjennomføres over to år År 2: 1. avdeling VG-2 Grunnleggende opplæring i akvakultur og fiske & fangst: 14 uker modulbasert fagteori - felles i én klasse 24 ukers modulbasert felles praksisopplæring i skolens lærebedrifter: 5 uker praksisopplæring på skolens oppdrettsanlegg og på opplæringsfartøyet 19 uker som lærling - Veksler mellom skolens oppdrettsanlegg og opplæringsfartøyet

År 3: 2. avdeling - VG-2 Elevene velger spesialisering innen Akvakultur eller Fiske & fangst Akvakultur: Videregående opplæring og spesialisering i Akvakultur: 14 uker modulbasert fagteori i egen klasse 24 ukers modulbasert praksisopplæring: 3 uker praksisopplæring på skolens oppdrettsanlegg 21 uker som lærling ute i oppdrettsbedrift Fiske & Fangst Videregående opplæring og spesialisering i Fiske & Fangst: 3 uker praksisopplæring på skolens opplæringsfartøy 21 uker som lærling på ordinære fiskefartøy

ÅR 4: FAGBREV ELLER HØGERE UTDANNING Elevene har nå to valg: Fagbrev i Akvakultur eller Fiske & fangst Lærlingplass i lærebedrift hos profesjonelle oppdrettere Lærlingplass i lærebedrift på profesjonelle fiskefartøy Akademisk utdanning på høgskole eller universitet De av elevene som har tatt generell studiekompetanse i løpet av de tre årene på videregående skole, kan søke direkte opptak på høgskole eller universitet Etter tre år på videregående har elevene med seg en særdeles viktig og verdifull praksiserfaring

MODELLUTVIKLING Modulene skal utvikles i samarbeid med profesjonelle aktører i akvakultur- og fiskerinæringa: arbeidsgrupper med aktører fra skolen og næringene er under etablering Tilpasse læreplanene i Akvakultur og Fiske & Fangst: Flere fellesfag – én klasse frigjør ressurser Studieretningsfagene skal/må implementeres direkte inn i praksisopplæringa Større del av allmennfagene kan/skal implementeres inn i studieretningsfagene Prøveperiode på 3 år: Evalueringen bestemmer modellens videre skjebne

MILEPÆLER 1. mars 2006: Søknad om finansiering oversendt – gjort høst 2006 Vår 2006: Læreplangruppe etablert: Gruppa skal bestå av folk fra skoleverket og profesjonelle næringsaktører: avtale med aktørene er på plass men vi avventer tillatelsen om oppstart 1. oktober 2006: Første utkast av læreplanene er klar til høring i referansegruppene – arbeidet må utsettes til tillatelsen foreligger 15. desember 2006: Andre høring ferdig - avventes 15. januar 2007: Godkjenning av læreplaner og moduler - avventes Vår 2007: Modellen lanseres Høst 2007: Finnmarksmodellens første skoleår igangsettes

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN