Mobbing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Klasseregler.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Veiledning av elever / lærlinger
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Mobbing i barnehagen?.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Nulltoleranse for mobbing
Generelle tiltak og forebygging
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Senter for atferdsforskning
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Handlingsplan mot mobbing
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
God morgen! Tanker etter i går?
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Hvordan forebygge mobbing?
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Framgangsmåte i mobbesaker
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Opplæringsloven kap. 9A Hensikten med endringen:
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Mobbing

Hva er mobbing? Gruppevold; fysisk eller psykisk vold som en eller flere personer i fellesskap retter mot enkelt (Pedagogisk-psykologisk ordbok - 1996) En person blir mobbet når han/hun, gjentatte ganger og over tid, er utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer (Olweus - 1996) Med mobbing eller plaging forstår vi psykisk og/eller fysisk vold rettet mot et offer, utført av enkeltpersoner eller grupper. Mobbing forutsetter et ujevnt styrkeforhold mellom offer og plager, og at episodene gjentas over tid. (SAF - 2007) 5

Typer mobbing Direkte mobbing Forholdsvis åpne angrep Verbal mobbing Hviske Spre rykter Herme Sende lapper osv Fysisk mobbing Utslag i fysisk smerte Kan ofte kamufleres i idrett Indirekte/relasjonell mobbing Sosial isolering Kroppsspråk Himle med øynene Sukke Får man ikke puste en gang lenger Sende foraktelige blikk Overse

Relasjonell mobbing Atferd som skader/truer med å skade Relasjoner Følelsen av å være akseptert vennskap inklusjon i en gruppe Omfatter manipulerende atferd som: Kontroll Sosial eksklusjon Ryktespreiing og utestenging

Relasjonell mobbing Mest vanlig på de øverste trinnene Ofte betraktet som jentefenomen, men ikke bare det Jentene opplever frustrasjon, psykologisk smerte, sosialangst, tap av selvtillit. Krever kunnskap om samspill ”Jentemobbing” er ingen konflikt Vanskelig å komme ut av slike situasjoner uten hjelp

Ulike type aggressivitet Proaktiv aggressivitet Utadrettet aggresjon for Å oppnå sosiale gevinster Makt Fellesskap Reaktiv aggressivitet Sinne i møte med frustrasjoner 8

Kjennetegn ved mobbere Ofte sammenheng med negative hjemmeforhold Guttene er ofte litt fysisk sterkere enn medelevene Guttene litt under gjennomsnitt i skoleprestasjoner Ikke spesielle ytre kjennetegn Støtte fra mindre krets av elever Proaktivt aggressive, noen ganger kombinert med reaktiv aggressivitet

Kjennetegn ved mobbeofre Ikke spesielle ytre kjennetegn Viser avmaktssignaler i sosiale situasjoner Ofte under gjennomsnitt i skoleprestasjoner Svakere selvbilde enn normalt Mer engstelige og ensomme Gutter litt fysisk svake

Skoleforhold Urbaniseringsgrad spiller liten rolle for utbredelse Skolestørrelse spiller liten rolle, men det er betydelige forskjeller mellom skolene Klassestørrelse spiller liten rolle, men det er til dels store forskjeller mellom klasser på samme alderstrinn Forskjellen mellom skoler har sammenheng med svak ledelse og dårlig samarbeidsklima

Skjulte drivkrefter bak mobbing Maktbehov Kan være et aggressivt barn der aggresjonen rettes mot alt og alle Gjennom å få makt over en annen kan mobberen få kontroll over sin aggresjon Mobberen står i stadig redsel fro å miste sin makt Bruker makt til å kompensere for egen maktesløshet Redsel Mange medløpere er redd for selv å bli mobbet Redselen for å falle utenfor gruppen kan være så sterk at man til og med utsetter bestevennen for mobbing Gruppepress Mobberen er sjelden ensom om sine handlinger Alltid noen som oppmuntrer (aktivt eller passivt) Taushet kan være et aksepterende signal

Skjulte drivkrefter bak mobbing Misunnelse Forsøker å forminske offeret Gjøre det mindre vellykket Lederen gjør ofte dette for å gjenvinne en kontroll hun/han føler hun er i ferd med å miste. Projeksjoner Overfører egne egenskaper til mobbeofferet Mobberen må få utløp for sine egne krenkelser Mobberen har ett problem, men det er er offeret som får problemet Forakt for svakhet Barn som vokser opp i et fiendtlig miljø kan begynne å se seg selv som en fiende

Hvordan kan man se at noen blir mobbet Mobbing kan generelt sett være vanskelig å oppdage Offeret sier sjelden noe Da blir det bare verre Man skammer seg over å bli mobbet Mobberen bortforklarer Hvem? Jeg? Det var bare fleip Det var han som begynte Medelevene tier Det var ikke så farlig Hvis jeg sladrer går det ut over meg Hvor går skillet mellom sladring og nødvendig informasjon? Hvordan skal jeg gå fram

Hvordan kan man se at noen blir mobbet Egenvurdering av læringsmiljø Logg Klassesamtale Egenvurderingsskjema Sosiogram

Hvordan kan man se at noen blir mobbet Observasjon av elevene i frie aktiviteter Er noen mye alene Er det noen som venter i det lengste med å gå ut i friminutt eller lek Er det elever som stadig klager over vondt i magen for å få være alene inne Elevsamtale Finnes det noen i klassen som ikke har det bra? Er det noen i klassen som alltid skal bestemme? Jeg har merket at Per er mye alene og virker trist. Kan du fortelle noe om det?

Hvor i modellen vil dere Et klassehierarki Kongen og dronningen Hvor i modellen vil dere begynne å jobbe? Hva vil avgjøre valget deres? Lakeier og hoffdamer Gråsonen De ensomme ulvene

Mobberens forklaringsmodeller (Roland) fordreining av referanserammen alt får forskjellig betydning for oss alt etter hvilke motiver vi tror motparten har mobberen legger ofte negative motiver i offerets atferd gir seg selv anledning til å sette igang represalier provoserer offeret for å kunne sette situasjonen inn i en negativ referanseramme tåkelegging og bortforklaring brukes hos mobberen selv for å unngå skyldfølelse forsvarsmekanismer rasjonalisering egenskapsforklaringer gruppemekanismer (Olweus) sosial smitte det var de andre som begynte redusert følelse av individuelt ansvar jeg turde ikke la være å delta gradvise forandringer i oppfatningen av mobbeofferet når hun gjorde slik mot Else, da fortjente hun det som kom

Tiltak mot mobbing Samtale med offer Hovedregel: DET ER IKKE OFFERET SOM HAR GJORT NOE GALT Mange mobbeoffere ledes til å tro det er dem det er noe grunnleggende galt med. Arbeide for å få bort eventuell uheldig framferd og forsterke positiv atferd Situasjonsbeskrivelser Tenk deg at du ser noen barn som leker noe og du har lyst til å være med. Hva gjør du da? Trening av gunstige situasjoner der positiv og negativ atferd blir snakket om. Samtale med eleven om hvordan verden forholder seg Avtale et diskret møte forklare grunnen til samtalen oppleve lærerens støtte. framheve at plagerne ikke blir kontaktet ennå, mobbeofferet skal få vite det før det skjer. avtale oppfølging i forhold til mobbeofferet. sette tidspunkt for en ny samtale Utfordring: Barnet kan svartmale situasjonen for å få oppmerksomhet og sympati Balansegang mellom nøkternhet og støtte Observasjon/Logg som utgangspunkt for samtalen.

Samtale med plagerne møte plagerne i individuelle samtaler først forpurre relasjonene mellom gruppemedlemmene Kan være en fordel med to voksne Være beskrivende og direkte i kommunikasjonen "Jeg vil snakke med deg om Jens, som blir plaget en hel del. Jeg vet også at du deltar i plagingen Vi har lagt merke til at… Fortell hva skolen mener om mobbing Dette er uakseptabelt Fortell hva skolen tenker å gjøre Hvis du fortsetter vil vi … Plageren vil sannsynligvis Tåkelegge rettferdiggjøre Bagatellisere Legge skyld på offer Spør mobberen hva han vil gjøre Hva ville du foreslå for å få slutt på plagingen? Lag en kontrakt for det videre arbeidet Er det mulig å få mobberen til å stå fram med sine nye holdninger?

Samtale med medløperne/andre plagere Bør skje umiddelbart etter samtale med lederen Ikke gi elevene tid til å snakke sammen Vær oppmerksom på at mange av medløperne føler seg presset til å delta Kan kanskje ha størst påvirkningskraft på disse Hvis de med tydelig atferd viser at de ikke aksepterer mobbing, kan mobberen bli isolert Gruppesamtale med plagere referere hva som er kommet fram i de individuelle samtalene Orientere om at læreren har tatt opp saken med mobbeofferet denne er informert om den samtalen som nå finner sted. understreke at det er læreren - ikke offeret, som har tatt initiativet. forespeiling

Forespeiling Forespeiling er forventning av et individ eller gruppes atferd formidlet til personen eller gruppa i den hensikt å hindre justere eller forsterke den forventede atferd (Roland) handler om å forutse hva mobberen vil gjøre etter samtalen og signalisere dette i hvilke situasjoner kommer våre avtaler til å bli vanskelig å gjennomføre hvem kommer du til å fortelle om denne samtalen? hva vil du gjøre neste gang du treffer Jens

http://saf.uis.no/publikasjoner/zero-materiell/

Samtale med hjemmet til plagerne Hvordan unngå at foreldrene går i forsvar Kan risikere at de legitimerer barnets atferd ved å fortelle alle hvor umulig offeret og familien er Victor har vært litt tøff mot Alice i det siste, men han har lovet å slutte nå og har selv tatt på seg ansvaret for å få slutt på dette. Kunne dere tenke dere å hjelpe oss med å få dette til? Stille seg lyttende til foreldrenes argumentasjon Understreke at foreldrene ikke må straffe barnet anmode foreldrene om å snakke alvorlig med sine barn Oppfordring om at de gjør det som er mulig for at barnet skal slutte med mobbingen Be dem være aktivt observerende i nærmiljøet og gripe inn dersom de ser antydninger til negativ atferd Gjøre avtaler om oppfølging og hva som kan sies videre

Samtale med offerets foresatte En annen kontrakt for denne samtalen en samtalen med plagernes familier Vil antakelig være positive til samarbeid MÅL: Få supplerende opplysninger om om barnets sosiale funksjonsnivå Hovedregel å lytte nøye og respektfullt til foreldrene, garantere at skolen skal ta fatt i problemet og gjøre en klar avtale om hvordan en skal gå fram videre. Forebygge overdrevne bindinger mellom foreldre og barn Overdreven bekymring og omsorg Formidle at dette er helt normalt, men ikke nødvendigvis heldig Tilpasset forespeiling Oppfordre til sosiale støttepunkter Venner og deres barn