Hva er det med Elin? Selvskading – et rop om hjelp eller uttrykk for… Psykolog Jostein Arntzen og psykolog Synøve Harstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Mestring og forebygging av depresjon
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske utfordringer ved MS
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
Selvskading ET SPRÅK En utfordring
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Velkommen til kurs Sorg og kriser
Selvfølelse vs selvtillit
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
Etikk HiAk høst - 06.
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Et økende problem i skolen?
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Post 4, sykehuset Levanger
Å leve med ADHD i familien
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Ken Hagen Olsen Psykologspesialist
Rektorboligen på Staup/Levanger Tlf
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Carina Fjelldal-Soelberg
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
Selvskading RVTS Sør
BARNAS BARNEVERN 2020.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
Bulimi Nervosa og Selvskading
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Selvmord; Risikofaktorer og vurderinger i akuttsituasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Hva er det med Elin? Selvskading – et rop om hjelp eller uttrykk for… Psykolog Jostein Arntzen og psykolog Synøve Harstad

Oversikt Hva er selvskading? Ulike typer selvskading Forekomst og undersøkelser Hvem skader seg? Funksjonelle aspekter Hvordan møte ungdom som selvskader seg?

Hva er selvskading? Selvskading er enhver handling som innebærer at en person med forsett påfører seg selv smerte og/eller skader sin egen kropp, uten at personen har til hensikt å ta sitt eget liv (Arnold & Magill, 2002)

Selvskading vs. suicidalitet Suicidale personer ønsker å slippe unna alle ubehagelige tanker og følelser og avslutte sin eksistens Selvskading er en morbid form for selvhjelp. Personer som selvskader seg ønsker å bli kvitt ubehagelige tanker og følelser, og fortsette å leve.

Ulike typer selvskading Selvskading deles inn i 3 kategorier/alvorlighetsgrader: Alvorlig selvskading Stereotyp/repeterende selvskading Moderat og overfladisk selvskading

Alvorlig selvskading Svært sjelden form for selvskading, oftest knyttet til psykotiske tilstander. Innebærer bl.a. kastrasjon, amputasjon, å blinde øynene. Handler ofte om isolerte, blodige hendelser.

Stereotyp/repeterende selvskading Selvskading etter fast mønster og uttrykk, ofte rytmisk. Atferden er mest vanlig blant mentalt retarderte, men også ved tilstander som autisme, Tourettes syndrom og schizofreni. Man finner vanligvis ingen symbolsk mening eller emosjonell ladning i atferden. Innebærer hodedunking, trykking på øyet, fingerbiting.

Overfladisk og moderat selvskading Mest vanlig form for selvskading Atferden er gjerne mest sporadisk eller repeterende, og oftest tett koblet til en emosjonell tilstand Inkluderer bl.a. kutting, brenning, risping, stikking i hud, trekking i hår, slåing, banke hodet mot harde flater. Alvorlighetsgraden kan endre seg. Selvskadingen kan bli en viktig del av identiteten, og det kan oppstå et avhengighetsforhold i forhold til selvskadingen.

Forekomst Sannsynligvis store mørketall Selvskading korrelerer ofte med en psykiatrisk diagnose Child and adolescent self harm in Eurpoe (CASE - studien) CASE i Norge (2003): 36 videregående skoler i Hedmark og Oppland deltok i undersøkelsen 4453 norske elever deltok

CASE: Resultater 10,7% av hele utvalget hadde utført selvskading i løpet av livet 6,6% av hele utvalget hadde utført en eller flere episoder med selvskading det siste året Kjønnsfordeling: - 75,6% av de som hadde skadet seg siste året var jenter - 24,4% av de som hadde skadet seg siste året var gutter - 14,7% kom i kontakt med sykehus p.g.a. skadene

CASE: Kjennetegn ved ungdom som selvskader - lav selvtillit - villet egenskade blant venner - stoffmisbruk - angst - konflikter med foreldre

CASE: Grad av impulsivitet Tenkt på selvskading mindre enn en time: 38% Tenkt på selvskading en time – en dag: 11,7% Tenkt på selvskading en dag – en måned: 25,2% Tenkt på selvskading mer enn en måned: 19,9% Påvirket av alkohol: 21,4%

Hvem skader seg selv? Personer som skader seg selv er ofte personer som: sterkt misliker/avviser seg selv er hypersensitive for avvisning tenderer til å undertrykke sitt eget sinne er ofte impulsive og mangler impulskontroll er deprimerte og selvdestruktive ofte lider av angst ikke har fleksible mestringsstrategier opplever mangelfull kontroll ofte være unnvikende

Hvem skader seg selv? Selvskading kan ofte ha sammenheng med barndomstraumer som seksuelle eller fysiske overgrep og omsorgsvikt. Selvskading ses ofte som et symptom i forbindelse med følgende diagnoser: - Depresjon/bipolar lidelse - Spiseforstyrrelser - Tvangslidelser - Angstlidelser - Post traumatisk stressforstyrrelse - Dissosiative lidelser - Borderline personlighetsforstyrrelse

Funksjonelle aspekter ved selvskading Hensiktsmessig å dele funksjon i to grupper: Skjult selvskading rettet mot å avlede en emosjonell smertetilstand. Åpenlys selvskading som et forsøk på å påvirke eller formidle noe.

1) Selvskading for å avlede emosjonell smerte Selvskading for å unngå eller oppnå dissosiasjon. Selvskading som selvavstraffelse. Selvskading som aggressiv selvforakt. Selvskading for å kunne gi seg selv egenomsorg.

” Å kutte seg gjør at man letter på trykket, når ting har hopet seg opp. Klumpen innvendig renner liksom ut, den smelter når jeg blør. Fordi jeg ikke har greid å gråte, har jeg blødd i stedet.”

” Jeg kan kjenne at jeg hater meg selv og at jeg er verdiløs ” Jeg kan kjenne at jeg hater meg selv og at jeg er verdiløs. Jeg føler meg kvalm og ekkel og har lyst til å gjemme meg for andre. Når jeg føler at jeg ikke er bra nok, skader jeg meg selv. Av og til så dypt at jeg kan se beinet.”

2) Selvskading for å påvirke omgivelsene Selvskading for å oppnå positiv oppmerksomhet. Selvskading som et rop om hjelp. Selvskading for å få negativ oppmerksomhet.

CASE: Motiver – hvorfor skadet ungdom seg selv? Ønsket å slippe unna uutholdelig følelse: 64,3% Ønsket å straffe meg selv: 41,4% Ønsket å finne ut om noen var glad i meg: 30,8% Ønsket å ta igjen for noe: 29,7% Ønsket å signalisere desperasjon: 27,8% Ønsket å skremme noen: 21,8% Ønsket å få oppmerksomhet: 19,2%

Hvordan møte ungdom som selvskader seg? Holdning: Uavhengig av selvskadingens funksjon er det viktig å ta det på alvor og møte ungdommen med omsorg. - Aksept og støtte - Bekymring - Respekt - Informasjon - Fortrolighet - Forsiktig utspørring - Håp - Forholde seg nøktern til skaden

Hvordan planlegge samtale: Dialogen må tilpasses individuelle behov. Viktig å bekrefte, men ikke skremme ungdom til taushet gjennom overdramatisering. Kontrollere egne følelser og holdninger. Tilby en samtale form som tilbyr forståelse og empati, men også informasjon og risiko. Ta ansvar for å bære samtalen.

Vurdering og samarbeid Skadens omfang Søke støtte og råd fra kollegiet Samarbeid med foreldre og familie Samarbeid med 1.linjetjenesten Vurdere henvisning til spesialisthelsetjenesten.