HVA ER DU REDD FOR? Et tv-program som ”ufarliggjør” det barn er redd for. På ulike måter. Informativ, billedlig, morsom og engasjerende. De som sender.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Om å plage en rød fisk..
Skjønnlitterær fortelling
Fra tegning til fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Kapittel 14 På tur i skogen
Trygves flersidede øyepeketavle
Flersidet øyepeketavle
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Hvordan intervjue en forsker?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Skoleavis Journalistikk i skolen
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
CV Curriculum Vitae.
Torsdag 21. juni BIE Sommerskole ved Wenche (W) og Ulf (U)
Kapittel 28 Norgeskartet
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
VOKSNE INGEN ADGANG Serien AV barn FOR barn. Format •30 min, 1 gang pr uke •NRK SUPER.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kode B Fortellinger fra Bibelen
Taushetsplikt for frivillige
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
808 – Guds offerlam 1/3 Si, hvem er han som bærer sår og skrammer,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Mandag 8. November Powerpoint..
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

HVA ER DU REDD FOR? Et tv-program som ”ufarliggjør” det barn er redd for. På ulike måter. Informativ, billedlig, morsom og engasjerende. De som sender inn kan sende mail med ren tekst, en video (videoblogg), tegneserie, rebus, ordspill, lydfil, etc. Si det på den måten du vil. Dersom det kun er ren tekst kan det dramatiseres (animasjonsfilm, dukketeater, skuespill i studio, spillefilm etc.)

FORMAT NRK SUPER 30 minutter 2 ganger pr uke Eller 10 minutter hver dag Kan fungere både som animasjonsprogram og ”program i studio/show”

Eksempel #1 En liten jente skriver til redaksjonen at hun er redd for støvsugeren. En ”ufarlig” og sjarmerende person/karakter (klovn, Fantorangen, etc.) snakker litt om dette, og kommer med et konkret tips; sette øyne og munn på støvsugeren, gi støvsugeren et navn. Personen/karakteren gjør disse tingene i studio, viser frem. Vi får også se en film som forklarer hvordan støvsugeren fungerer, noen faktaopplysninger om støvsugere, litt informasjon. Kan også vise frem en person som lar tuten på støvsugeren feste seg fast på armen for å vise at dette ikke farlig, men det informeres om at det er litt ubehagelig og at det bør unngås. Det kan også forklares at støvsugeren må passe på så den ikke treffer katter, fugler eller andre små ting/objekter.

Er du redd for støvsugeren?

Men hva hvis vi setter på fjes?

Fortsatt redd? Filmklipp: Ulike mennesker som støvsuger, ulike støvsugerlyder, ulike former og utseender på støvsugere. Programlederen kan vise de tingene ved støvsugeren som kan gjøre litt vondt etc. At man sitter fast osv. Vise om det blir noe merke på huden av det. En liten animasjonsfilm om en snill og søt støvsuger som gjør huset pent.

Eksempel #2 En gutt forteller at han er så utrolig redd for edderkopper (innsendt film?), forteller hva det er med edderkopper han syns er ekkelt og skummelt. En ”ufarlig” og sjarmerende person/karakter (klovn, Fantorangen, etc.) snakker litt om dette, og kommer med et konkret tips; prøve å holde på edderkopper, gi edderkoppene navn, en skremme-teknikk, forklare at edderkoppene er mye mer redde for mennesker, snakke om størrelsesforholdet osv. Vi får også se en film som informerer om edderkopper, hvor mange som har edderkopp-fobi, hvilke edderkopper som kan være farlige, hvor disse finnes, osv.

Er du redd for edderkopper?

Hjelper det hvis edderkoppen synger, og har et navn?

Fortsatt redd? Vise film om Edderkopper Programleder gir noen faktaopplysninger Eventuelt vise frem de edderkopptypene som er farlige, og de som IKKE er farlige. Fortelle hvor de ulike typene finnes. Reporter tar kontakt med en edderkopp-kjenner for å finne ut av hva edderkopper spiser osv. Konkurranse: Hvem kan finne på det kuleste edderkoppnavnet?

Andre eksempler En som syns kjendiser er skumle (Kan få hilse på mange kjendiser, kjendiser kan få oppgaver i studio som viser at de er ”vanlige”) Kjemperedd for loftet, hva er på loftet? (Programleder drar på besøk til haugevis av familier for å sjekke hva som finnes på loftet) Mørkeredd (oppholde seg i et mørk rom over tid, oppsøke mørke steder, vise de ulike stedene med og uten lys.) Lærere (Oppsøke de ”skumleste” lærerne, hva er skummelt med de? Hvorfor er lærere skumle (intervju) Be en lærer stå på hodet, ta salto, fortelle en vits) Kjelleren (Programlederen drar på besøkt il haugevis av familier for å sjekke hva som finnes i de ulike kjellerne) Politi (En politimann i studio som blir intervjuet, hilser på mange politimenn, politimenn som leker sisten med barn) Svære mannfolk (Drar på ulike treningssenter, oppsøker vakter osv.)

EVENTUELT På slutten av hver episode kan det også være et lite innslag som forteller barn hva de bør passe seg for. varmt vann piller sopp stup kniver og skarpe verktøy dypt vann uten vest biltrafikken togskinnene Hunder som står bundet