Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Framtidig organisering av friluftslivet i Grenlandskommunene Prosjektet skal:  Drøfte ulike alternativer for hvordan man kan samarbeide om friluftsoppgavene.
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Brann og redning 2011 Gardermoen 21. september Utvalgsleder Erling Lae 1.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hva er Fretex ?.
Drøfting av 110-Innlandet
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
samkommune.no Samkommunestyremøte – Ola Stene 1 Innherred samkommune Nye oppgaver i 2005? Orientering til Samkommunestyret
samkommune.no Besøk fra Brønnøy kommune 15. Februar 2005 – Ola Stene, administrasjonssjef ISK 1 Innherred samkommune etter 1 år Hvor er.
Den ideelle kommunesammenslåing
Landsdekkende utbygging av Nødnett «S amfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet, håndtere store ulykker, naturkatastrofer og mulige terrortrusler.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Karmøy brann- og redningsvesen
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Visjoner om kommunesamarbeid
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
STATUS PR Innherred samkommune
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
Organisering og arbeidet i kommunene
ØABV 2012  7 kommuner. Areal km2  Ca innbyggere  8 brannstasjoner  ”Driftsavstander” opptil 60 km  64 heltidsansatte  125-deltids brannmannskaper.
Mandat Utarbeide kravspesifikasjon for 110-sentralen.
(Ansatt i annen avdeling)
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fagforbundets Årskonferanse brann veien mot ny utdanning Avdelingsleder Arnstein Pedersen, Kompetanseenheten/Brann,
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Statusinformasjon til Aurskog-Høland kommunestyre Jan Gaute Bjerke Brann- og redningssjef.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Glåmdal brannvesen IKS
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
Strategi & bemanningsplaner
Framtidens brann- og redningsvesen
”Grenselaust samarbeid”
Modell for finansiering
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Utredningsgruppe samferdsel
SENJA BRANN & REDNING Presentasjon 8 mai 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland Revidert Forstudie

Medvirkende kommuner i 2012 Bømlo Fitjar Haugesund Stord Sveio

Medvirkende kommuner i 2013 Bømlo og Stord har trukket seg fra det videre arbeidet i prosjektet. Følgende kommuner har kommet til: Bokn Tysnes Etne Tysvær Karmøy Utsira Sauda Vindafjord Suldal

Brannvesenene i de 12 kommunene i dag. Forts. Samlet antall innbyggere: ca. 121.000 Samlet areal: 5.014 km2 22 brannstasjoner og 5 branndepot Ca. 80 heltidsansatte og 400 deltidsansatte

Mandat «Gruppa får som mandat å vurdera grunnlaget for eit interkommunalt brannvesen i regionen. Utgreiinga skal omfatta brannfaglege spørsmål så vel som beredskapsmessige sider. Utgreiinga skal omfatta feiarvesenet. Utgreiinga skal vurdera selskapsform og juridiske, økonomiske og administrative konsekvensar av eit mogeleg interkommunalt brannsamarbeid.»

Ny regional brannvernløsning (interkommunalt brannvesen). I kap. 7 er muligheten for et interkommunalt brannvesen omtalt. De 12 kommunene har i dag til sammen ca. 4 stillinger som brannsjef, til sammen ca. 4 stillinger som leder beredskap, til sammen ca. 4 stillinger som leder forebyggende. Ved et interkommunalt brannvesen, skal man ha 1 full stilling for hver av disse 3 funksjonene.

Ny regional brannvernløsning (interkommunalt brannvesen). Forts. Det vil bli behov for merkantile stillinger i et felles-brannvesen. Det skal være ett årsverk forebyggende arbeid per 10.000 innbyggere, i tillegg til avdelingsleder. I dag har kommunene til sammen ca. 11 årsverk forebyggende arbeid. Man skulle hatt 12 årsverk.

Ny regional brannvernløsning (interkommunalt brannvesen). Forts. Feiervesenet anbefales som en del av forebyggende avdeling. I dag er det ca. 15 feierstillinger i de 12 brann-vesenene. Behovet i et felles brannvesen anses å være tilsvarende til det man har i dag.

Ny regional brannvernløsning (interkommunalt brannvesen). Forts. Beredskapsavdelingen: Prosjektet forutsatte at det ikke skulle foreslås endringer når det gjelder brannstasjoner / branndepot og bemanning ved brannstasjonene / depotene i denne forstudien. Det vil være behov for noen brannfaglige stillinger som ikke er lovpålagt, bla. med ansvar for øvelser og materiell ved de brannstasjonene som ikke har kasernert vakt.

Ny regional brannvernløsning (interkommunalt brannvesen). Forts. Overordnet vakt. Forskriften krever at kommuner som har tettsted med over 2.000 innbyggere skal være dekket med overordnet vakt. Dagens 6 vaktordninger for overordet vakt kan trolig reduseres etter en ny felles ROS-analyse.

Ny regional brannvernløsning (interkommunalt brannvesen). Forts. 110-sentralen. Behovet vil ikke bli berørt av et interkommunalt brannvesen. Når det nye nødnettet Tetra blir etablert i regionen om 1-2 år, vil det bli krav om 2-manns betjening av sentralen.

Konsekvenser ved et interkommunalt brannvesen. Beredskapsmessig. Klar fordel, spesielt ved de store og uvanlige hendelsene. Økonomisk. Man sparer noen stillinger i ledelsen, men bør opprette noen nye stillinger. Harmonisering av lønn og godtgjørelser. Alt i alt ingen store økonomiske gevinster ved et interkommunalt brannvesen i denne regionen.

Konsekvenser ved et interkommunalt brannvesen. Forts. Faglige konsekvenser. Positive konsekvenser med større faglig miljø. Gjelder både innenfor forebyggende arbeid, beredskap, kompetanse, HMS. Enhetlig ledelse i alle kommunene. Lik myndighetsutøvelse i alle kommunene. Større avstand mellom de som kontrollerer (forebyggende arbeid) og de som blir kontrollert. Juridiske konsekvenser. Fremkommer i kapitlet om valg av selskapsform.

Konsekvenser ved et interkommunalt brannvesen. Forts. Konsekvenser for arbeidsmiljø. Endringer i arbeidsoppgaver for enkelte heltids-ansatte. Lokal styring med brannvesenet.

Konsekvenser ved et interkommunalt brannvesen. Forts. Lenger avstand til brannvesenets øverste ledelse for enkelte ansatte. Lenger avstand for innbyggerne ved behov for samtale med brannvesenet. Store geografiske avstander? Eksempel: Salten brann IKS Midt-Hedmark brann- og redningsvesen IKS

Konsulentens anbefaling Det er klare faglige og beredskapsmessige fordeler ved et interkommunalt brannvesen. Etter mitt syn vil innbyggerne i de aktuelle kommunene få en bedre brannverntjeneste ved et interkommunalt brannvesen, gjennom de beredskapsmessige og faglige fordelene som et interkommunalt brannvesen innebærer.

Konsulentens anbefaling. Forts. Det er nå bestemt at det settes i gang et forprosjekt som går dypere inn i aktuelle problemstillinger som det må tas stilling til før et interkommunalt brannvesen etableres. Opplisting av hva som bør utredes.

Konsulentens anbefaling. Forts. Dersom man etter at et forprosjekt er gjennomført, fatter vedtak om at det skal etableres et interkommunalt brannvesen, må tiden fra vedtakene foreligger til det interkommunale brannvesenet settes i drift, benyttes til å få på plass alle nødvendige detaljer. Denne tiden må ikke være for kort, og det er viktig at man i liten grad skyver utfordringene foran seg, med den holdningen at «det ordner vi når samarbeidet er etablert.»

Konsulentens anbefaling. Forts. Når det gjelder valg av selskapsform, anbefaler jeg allerede nå at man velger IKS. Begrunnelsen for dette er at denne selskapsformen er den som vil være mest hensiktsmessig i en region som omfatter de 12 kommunene som er med i denne forstudien. I et IKS er bl.a. alle de juridiske sidene ved et interkommunalt samarbeid avklart.

Framdrift. Forprosjektet skal være ferdig til 01.12.13. Styringsgruppe. Prosjektgruppe. Arbeidsgruppe forebyggende. Arbeidsgruppe beredskap. Politisk vedtak innen mai 2014 Iverksetter gjennomføringsprosjekt etter vedtak – med de kommuner som velger å gå videre. Antatt start dato 1.1.2015 (ikke helt realistisk)

Innhold. Sentrale utfordringer for brannvesenet i framtiden Aktuelle deler av Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen Beskrivelse av infrastrukturen i regionen i dag og planlagte større endringer i denne som kan få betydning for beredskapsorganiseringen. Bemanningsplan. Organisasjonsmodell.

Innhold. Forts. Overgang til fellesbrannvesen Evt. garantier overfor de som er ansatt i dag. Ledelse Mannskaper Vaktordninger Feiing Tilleggsoppgaver Personlig verneutstyr Brannstasjoner (eie, leie, låne). Materiell

Innhold. Forts. Drift av fellesbrannvesenet Brannstasjoner (drift, vedlikehold m.v.) Kjøp og vedlikehold av brannbiler, andre kjøretøyer og materiell. Etablering og drift av brannkummer og –hydranter Innkjøp av personlig verneutstyr Interne øvelser Øvelser på institusjoner, virksomheter, skoler etc. Kurs Overordnet kommuneplanlegging Utrykningsområder Delegering av myndighet

Innhold. Forts. Konsekvenser (beredskapsmessig, økonomisk, faglig, andre konsekvenser) Ulike modeller for fordeling av kostnader Konsulentens anbefaling.