NESOs formannsskole kl 18 Samling 4 Foreleser: Magne Beddari

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Norges Musikkhøgskole
Fra ord til liv Mars 2011.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
22 tips for den faglitterære forfatteren
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Sommervikar i Blend.
NESOs Formannskole klasse / 2014
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
individuell oppfølgingsplan
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Aggression Replacement Training
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
Personlig planlegging
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Om å skrive om litterære tekster
Personalsaksarbeid i lokallagene
Eksamenstips.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Muntlige presentasjoner
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Cafédialog – elevmedvirkning
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Den vanskelige samtalen
Mestring og forebygging av depresjon
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
(C) TJ Norske Redningshunder Skisse til tillitsmannsopplæring innhold og pensum Distriktslederseminar 30. november 2008.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Cafédialog – elevmedvirkning
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Krise: fare & mulighet.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Modellkommunene Hva er unikt?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Problemløsning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Norges Musikkhøgskole
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

NESOs formannsskole kl 18 Samling 4 Foreleser: Magne Beddari Møter NESOs formannsskole kl 18 Samling 4 Foreleser: Magne Beddari

HENSIKTEN MED TEMAET Bli bevist møter som kommunikasjonskanal Lære hvordan en kan få til effektive møter Lære hva som må gjøres Før møtet Ved møtets begynnelse Under møtet og ved møtets slutt Lære møteledelse

HVA ER ET MØTE? Et sted hvor vi kommuniserer Et sted hvor vi informerer Et sted hvor vi treffer og ser hverandre Et sted hvor vi diskuterer Et sted hvor vi avdekker ulikheter/enigheter Et sted hvor vi planlegger, blir enige om saker og ting Og så er det jo koselig da… og det kan være viktig nok!

Hvilke møter har vi som byggeplassledere/formenn Interne prosjektmøter Møter med underentreprenører Forhandlingsmøte med leverandører Byggemøter HMS inspeksjoner, ledelsesinspeksjoner/vernerunder Planleggingsmøter Informasjonsmøter Kalkulasjonsmøter Forbedringsmøter (Forbedringsplan2.doc) Julebord…….

HVORFOR HAR VI MØTER? Sikre god fremdrift Avdekke mangler og avvik Sikre god økonomi Gi rask informasjon Gi viktig informasjon Skape gode ideer Ønske om felles beslutning Søke samråd i vanskelige spørsmål Sikre bred forståelse for et problem i krisesituasjoner

VALG AV MØTEFORM Idémøte Informasjonsmøte Beslutningsmøte Formelt beslutningsmøte Samrådsmøte Problemløsningsmøte Forhandlingsmøte Krisemøte

HUSKELISTE FOR VALG AV MØTEFORM Møtets hensikt Aktuell møteform Få frem nye ideer Idémøte og forslag Muntlig orientering Informasjonsmøte om beslutninger, planer Formell avgjørelse i Formelt beslutningsmøte bestemte saker

HUSKELISTE FOR VALG AV MØTEFORM Møtets hensikt Aktuell møteform Anbefaling for kommende Samrådsmøte beslutning Løse problemer/konflikter Problemløsningsmøte Gjennom diskusjon /samtaler Forhandlingsmøte mellom to parter blir enig om avtale eller løsning på en tvist Finne løsning på uberegnelig, Krisemøte ustabil eller farlig situasjon

HVEM SKAL INNKALLES TIL MØTET Vanlige rutiner Mange møtedeltakere innkalles av vane ubetenksomhet hensynsfullhet høflighet for sikkerhets skyld Vi bør stille spørsmål: skal vi virkelig være så mange kan vi la vær å innkalle Olsen uten at han blir sint eller sur har vi fått med alle berørte parter

INNKALLELSE Dato for møtet Tid for møtet Hvem deltar på møtet? Hvem kaller inn til møtet? Hvor skal møtet finne sted? Hva skal behandles på møtet? Når forventes møtet å værte slutt? Hvilket materiale skal sendes ut sammen med innkallelsen? Hvem melder du avbud til?

HVA SKAL LEGGES MED INNKALLELSEN Alt som har betydning for møtet Tilrettelagt slik at alle har nytte av det Deltakerne får nødvendig materiale slik at de kan bedømme et spørsmål, ta kontakter, kontrollere eller få frem flere opplysninger Materiellet skal tas med på møtet PS: En møteinnkallelse bør være så gjennomarbeidet at den fungerer som dagsorden

BØR JEG DELTA ? Berører møtet mitt ansvarsområde? Kan jeg unnvære informasjonen som blir gitt? Rekker det med å lese referatet? Er det bruk for meg for at andre skal bli tilstrekkelig informert? Kan jeg bidra med noe spesielt? Hva skjer hvis jeg unnlater å stille opp?

HVA VIL DU ? Forsøk å besvare følgende spørsmål Hvilke punkter på dagsorden angår meg? Hva innebærer disse punktene rent praktisk for meg i arbeidet mitt? Er mitt eller mine mål realistiske? Kan jeg tenke meg å nøye meg med andre lavere mål? Hvem andre kommer til å være på møtet? Hvordan kan jeg gjøre bruk av det andre kommer til å si? Skal jeg gi meg på mindre viktige punkt for å vinne de viktige?

DU KAN FÅ ORDET... Sjekkliste ved innledning til et tema - Hva er hensikten med innledningen? - Hva skal du si? - Hvordan disponerer jeg stoffet? - Hvem skal jeg snakke til? - Bør jeg krydre forestillingen?

30 MIN. FØR MØTET STARTER... DU ER KLAR... møt opp i lokalet luft ut i 5-10 min. sjekk alle hjelpemidler navneskilt? er lys og temperatur riktig? sjekk kaffeservering sjekk skrivesaker til deltakere sjekk flippover/tavle/tusjpenner sjekk overheadprosjektor DU ER KLAR...

VED MØTETS BEGYNNELSE Ønsker deltakerne velkommen Definerer hensikten med møtet Foreslår referent Angir tiden som er til rådighet Foreslår en plan for møtet Får samtykke for sitt forslag Foreslår begrensninger Starter diskusjonen

DU SKAL LEDE DISKUSJONEN Vis at du er en god lytter Kontroller de snakkesalige Aktiviser de tause Pass på at deltakerne holder seg til saken Still spørsmål for å sikre nye angrepsvinkler

MØTELEDELSE/BEDRE MØTER Divergerende tenking Vokt deg for møteledere med følgende uttrykk: - Vi har prøvd det tidligere - Snakk med andre om temaet - Dette vil ikke virke - Vi har ikke tid - Våre kunder vil ikke ha det - Vi tar det opp senere - Hva tror du sjefen vil si - Dette må utdypes nærmere etc.

AVSTEMNINGSREGLER Akklamasjon Håndsopprekking Deltakerne reiser seg Bruk av stemmesedler Navneopprop

AVSTEMNINGSREGLER Bedømming: - Absolutt flertall - Simpelt flertall - Kvalifisert flertall Ved stemmelikhet: - Gjenta avstemming - Formann avgjør ved dobbeltstemme

MØTELEDERS OPPGAVE Møteleder oppsummerer hvert hovedpunkt på sakslisten Hva man er blitt enige om Hva beslutningen går ut på Hvilke tiltak skal treffes Av hvem Innen når Spør deltakerne om dette er riktig oppfattet, riktig konkludert Spør referenten om han har oppfattet og fått med seg alt

PÅ MØTET FOREGÅR DET OFTE ET SPILL PREGET AV Forventninger Krav Passende oppførsel Roller å klamre seg til Låste posisjoner Prestisje og status Anseelse overfor andre Motsetninger mellom kjønn Kupp Sammensvergelser Manipulering

HUSK, PÅ BYGGEPLASSEN! Planlegg møtene, forbered deg godt! Ærlighet til rett tid, vær srategisk og taktisk Ha med riktig dokumentasjon, elektronisk prosjektplan? Ta vare på byggherren, husk på trappa… Fokuser på HMS i alle møter. Ta notater og skriv referat. Fordel ansvar møteleder og referent. Følg opp beslutningspunkt, lag beslutningsliste. Gå gjennom referat fra forrige møte. Beslutningspunkter/liste? Ha tid til avslutning og oppsummering! Hva ble vi enige om? Skap god tone, om mulig selv i en vanskelig situasjon.

GRUPPEOPPGAVE Hva er viktig å fokusere på når man avholder møter som byggeleder?