Trebåt for alle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
NYTT!!!! Presentasjon Vedlikeholdsmodul (skisse) + Litt info ang prosjektstyring TQM Enterprise Vinterseminar mars 2010.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Bufdirkonferansen 2011 Notater Notater Notater /.
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Presentasjon av resultater for gruppe 5 Eksperter i Team, vår 2004
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
SPIR Idélab Bodø.
Om å skrive om litterære tekster
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Posisjonering Kapittel 10.
Muntlige presentasjoner
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Hva er en artikkel?.
Webprosjekt ved HiT.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Evalueringsseminar HiN - Bodø Erfaring som foreleser + Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Øystein Larsen, Vegdirektoratet / Teknologiavdelingen.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Kartlegging av automatiserte avgjørelser i offentlig forvaltning
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Livskvalitet og antistoffsvikt
Matkjedeutvalgets analyseramme
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Øving 1 - Forretningsideen
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Forberedende samtaler
Markedsføring.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Prosjektoppgaven.
Forskningsstøtte ved UBA
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Innbyggerundersøkelse 2018
Automatiseringsvennlig lovgivning
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Selge et produkt eller en tjeneste
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.6 Steigum
Utskrift av presentasjonen:

Trebåt for alle

Innledning Tre taper mer og mer terreng overfor andre materialer innenfor båtbransjen Inntrykk av at trebåtnæringen virker som veldig håndverks- og tradisjonspreget Kan noe gjøres for å snu denne trenden?

Innhold Presentasjon av oppgaven Hvordan vi løste oppgaven Forarbeid Svar fra undersøkelsen Oppsummering/diskusjon Konklusjon Forslag til videre arbeid

Bidra til økt verdiskapning innenfor Oppgave Bidra til økt verdiskapning innenfor trebåtbransjen Primært innenfor småbåt/lystbåtmarked Vi skulle finne svar på følgende: Har tre konkurransefortrinn sammenlignet med andre materialer? Hvem kjøper trebåter? Hvilke ulemper har tre og kan de overvinnes? Har markedsføringen vært god nok?

Utførelse Intervju av trebåtbyggere Spørreundersøkelse (Internett) Trebåteiere Plastbåteiere Presentasjon av innsamlet info Forslag til videre arbeid

Samtaler med trebåtbyggere Referat fra fire trebåtbyggerier gjengitt i rapporten Oppattet som representativ for næringen Forskjellige produkter og delvis forskjellige byggemetoder Hensikt: Gi et raskt innblikk i trebåtnæringen Produkter: Ombygging/forlenging Tradisjonsbygg Eksklusive nisjeprodukter Utstrakt bruk av tre kombinert med andre materialer Hovedtyngden av dagens næring : Tradisjonsbygg og ombygging/vedlikehold

Byggemetoder: Gamle og tradisjonelle byggemetoder dominerer Finnes også mer moderne byggeteknikker Sistnevnte i liten grad Hovedpunkter: Generell pessimisme i næringa Trebåtbygging for dyrt Mest tro på å utnytte nisjer i markedet Liten tro på å konkurrere med plastbåtprodusentene Moderat til liten tro på automatisering Trebåten mangler ikke gode egenskaper, men metoder for å gjøre byggingen billigere!

Spørreskjema Designet internettside med spørreskjema Tre Skjema ble utformet med hensyn på: Båtbyggere Plastbåteiere Trebåteiere Sendte ut over 600 Mail med link til skjema Kun 10% tilbakemelding

1.2 Materialvalg

1.3 Vektlegging av egenskaper

1.4 Trebåtens egenskaper i forhold til andre båter

1.5 Produsenter

Kommentarer Bedre sjøegenskaper . En trebåt tåler godt skrubb og slag skader Meget gode egenskaper vedrørende støy og vibrasjoner Enklere å tilpasse til egne behov

1.6 Etterspørsel

1.7 Markedsføring

1.8 Visjoner

Oppsummering/Diskusjon Plastbåter dominerer mye av småbåt/lystbåtmarkedet Trebåt – forbeholdt entusiaster og spesielt interesserte Trebåtens sjarm og tradisjoner i fokus Begrenset potensial til vekst

Skal vi tro trebåtbyggernes uttalelser ang Skal vi tro trebåtbyggernes uttalelser ang. trebåtens egenskaper burde den kunne egne seg bra til funksjonelle og praktiske formål Plastbåteier opptatt av funksjonalitet i tillegg til pris Spørreundersøkelse tyder på generelt dårlig kunnskap om trebåt blant plastbåteiere Om hva som finnes på markedet Om forbedringer på vedlikeholdssiden

Internett, messer og magasiner som viktigste medier for markedsføring Få trebåteiere lar seg påvirke av disse mediene Feilslått evt. fraværende markedsføring?

Fremtidsutsikter Liten tro på automatisering De fleste tror fremtiden ligger i nisjeprodukter Innebærer trolig et begrenset marked

Konklusjon Diskusjon peker på dårlig kunnskap om trebåt blant plastbåteiere. Dårlig markedsføring? 83% plastbåteiere vil vurdere trebåt hvis forskjellene mellom tre- og plastbåter var mindre mhp vedlikehold og pris Økt fokusering på markedsføring og opplysning kan muligens bidra til økte markedsandeler MEN, trolig i begrenset omfang. Trebåten fortsatt for dyr!

Tenke nytt og større! Tørre å satse Bygging av trebåt masse håndverk som gjør det uforholdsmessig dyrt Større grad av automatisering Innebærer trolig at de må ta opp konkurransen med plastbåtprodusentene Tro på og vilje til dette mangler i dag!

Forslag til videre arbeid Liten svarprosent. Utvidelse av spørreundersøkelse Delvis automatisert behandling av spørreskjema Diskusjonsforum