Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Internasjonalt arbeid
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Digitale læringsressurser i skolen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Dagsorden møte med spillbransjen Intro – hvorfor spillsatsing i Trøndelag? Hva skjer? Bård Eidet, Sør-Trøndelag fylkeskommune. 2.Hva sier rapporten.
Ivar Haug INTERREG ØRESUND-KATTEGAT- SKAGERRAK K-møtet i Re 15. februar 2007 Gjennom 2006 deltok Vestfold/BTV-fylkene i utvikling av et nytt.
Stedsutvikling - nasjonal satsing og regional utfordring Grete Sildnes Regional utviklingsavdeling Nord-Trøndelag fylkeskommune Gardermoen
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Regionale forskningsfond
Kompetansemegling Trøndelag Samling Kompetansemegling, Trondheim, 8. desember 2005 Terje Bakken.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Veien videre…. Tilgjengelige midler  DIFI: 60 mill kr i 2009 – 20% medfinansiering  Søknadsrunde 11. mai og 1. september 2009  KS  Initiativ til fellessøknad.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
PedIT. Norsk Nettskole Eid av 4 kommuner Non-profitt Globalskolen > eget selskap Volda, Aurskog, Hamar. Totalt mellom 25 og 30 årsverk.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
NORDPLUS junior Programmet
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
Utskrift av presentasjonen:

Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth

Workshop med følgende innhold Hva skjer av FoU innen elæring? Er det FoU-muligheter innen elæring? Hvordan kan vi øke FoU-mulighetene ved å utnytte fellesskapet i NVU? Strategier for videre handling?

Forum for FoU innen elæring Fire personer fra fire høgskoler har forsøkt å få et overblikk over FoU innen elæring: Tore Berg Hansen, Høgskolen i Sør-Trøndelag Grete Oline Hole, Høgskolen i Bergen Arne Langøen, Høgskolen Stord/Haugesund Hugo Nordseth, Høgskolen i Nord-Trøndelag

Mandatet: Gruppen skal kartlegge kilder og prosjekter som kan være aktuelle å søke deltakelse og finansiering til i forbindelse med elæring. Både nasjonale og internasjonale prosjekt er aktuelle. Arbeidet skal føre fram til et bedre beslutnings- grunnlag for å initiere fellessøknader blant to eller flere av medlems-institusjonene. Arbeidet skal også danne grunnlag for erfarings- overføring i å utforme søknader til prosjektmidler.

Hva er elæring? Vi konstaterer en viss begrepsmangfold på området: elæring, fleksibel læring, virtuell utdanning, nettbasert utdanning, o.a. REN: ”Læring som kommuniserer ved hjelp av flere virkemidler (bilde, tekst, video, oa) som inneholder en viss grad av interaktivitet og som er tilgjengelig over nett” M.F.Paulsen: ”Elæring er interaktiv opplæring der den som lærer, får respons på sine handlinger via Internett, fra et dataprogram og noen ganger også fra en lærer”

Hva skjer av FoU innen elæring i våre egne virksomheter? Ved våre fire representerte høgskoler har vi registrert prosjekter fra 2000 og utover som har relevans innen elæring: 60 ulike prosjekter 50 navngitte prosjektledere og prosjektmedarbeidere Kilder: EU, Nordplus, Norges forskningsråd, SOFF, departementer, fylkeskommuner, kommuner, skoler, egenfinansiering

Mange forskersamfunn med muligheter FoU-verden innen elæring er koblet gjennom en rekke ulike nettverk, noen sentrale er: AACE, ACM, ICDE, EDEN, IEEE, IFIP, ISLS Som holder en rekke internasjonale konferanser hvor elæring i varierende grad er et tema. Som i stor grad også har egne tidsskrifter Dvs. store publiseringsmuligheter!

FoU-muligheter innen elæring Vi har beskrevet noen sentrale kilder: EU-kilder som EU’s 6. rammeprogram, InterregIII, Socrates Nordplus Norges forskningsråd Norgesuniversitet (tidligere SOFF) Departementenes satsinger gjennom HØYKOM, Program for digital kompetanse Kompetanseutviklingsprogrammet

Trekk ved FoU-mulighetene Dynamiske prosesser med ofte korte tidsintervall fra søkermulighetene bekjent- gjøres og til søknadsfristen foreligger Søknader forutsetter ofte samarbeid mellom flere aktører – nasjonalt og internasjonalt Det er hardt arbeid å finne gode problem- stillinger og skrive søknader ut fra omfattende søknadsskjema Deltakelse fra renommerte personer styrker mulighetene

NVU og godfot-teori (1) Individuell spisskompetanse må kombineres med samhandling. NVU-medlemmer må samhandle for å utvikle gode søknader for nye prosjekter innen elæring. Mange gode ’spillerne’ står på prosjektlista i rapporten + ved de øvrige organisasjonen Har vi lagledere som får i gang spillet?

NVU og godfot-teorier (2) Å skape dynamiske kulturer – en vinnerkultur Resultatmål er produkt av stadig prestasjonsforbedring Kan vi bruke NVU-samarbeidet til å vinne stadig vanskeligere FoU-prosjekter

Strategier for videre handling? Oppdatert aktivitetsoversikt for FoU inne elæring: De øvrige NVU-medlemmer må registrere sine prosjekter og aktører Uregistrerte og nye prosjekter og aktører må også legges. Oversikten må ligge på NVUs nettsted

Strategier for videre handling - 2 Et ’fagforum’ for å overvåke muligheter til FoU-prosjekter innen elæring. Nettbasert oversikt på NVU om aktuelle kilder – varslingssystem til våre aktører? Hvem ’leder’ felles søkerprosesser? Bør medlemmer i dette ’fagforumet’ også lede aktuelle søkeprosesser på sine områder? Bør det oppnevnes spesifikke ’lagledere’ i NVU for ulike søkermuligheter/søkekategorier?

Strategier for videre handling - 3 Noe søkemuligheter er spesielt aktuelle nåååå! Skal vi lage egne søkerforum for disse i NVU? EU-programmer? Program for digital kompetanse? Felles SOFF-prosjekter?

Workshopens prioritering av handlinger i NVU-nettverket er: ?