Samhandlingsarkitektur for helsesektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Møte med komut Trondheim
Forprosjekt Meldingsovervåking
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
Forslag til sikkerhetsaktiviteter i SSP for 2005 Sjefrådgiver/avd.sjef Bjarte Aksnes, KITH.
Elektronisk samhandling
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
”Nyttige erfaringer bør benyttes!”
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
Elektronisk henvisning og epikrise
Uavhentede meldinger og Meldingsteller
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Arbeidsmøte Elin-k og KITH
E-melding HALD-kommunene
Konfigurering og forvaltning
Bruk av PKI på elektroniske resepter Jon Hareide Aarbakke Systemarkitekt eReseptprogrammet
E-meldinger Hva innebærer det ? Ulf K. Rønneberg 2011.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
NAV sin erfaring med eSignatur i helsesektoren Øyvind Gjørven, NAV IKT
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Status for Adresseregisteret
Er sertifisering viktig?
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Elektronisk samhandling
Adressekit Mars 2013 v/ Trondheim kommune. Hva er et Adressekit????  Kommunen ”eier” Adressekit  Inneholder opplysninger om kommunen som:  Organsisasjonsnummer.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Budsjett SSP Vigdis Heimly, Budsjett 2005, standardiserings- og samordningsprogrammet Av Vigdis Heimly.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
~samhandling for helse og velferd Standardiseringsbehov - Kjernejournal Bjarte Aksnes.
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Standardisering – hvorfor det?
Elektronisk dokumentutveksling i ePhorte - EDU
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Overvåking Feilhåndtering
| 1 Instruktørkurs for kommuner Veiledere; tilknytning til helsenett og fjernaksess (30 minutter)
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsarkitektur for helsesektoren Bjarte Aksnes

Hva er samhandlingsarkitektur? En samhandlingsarkitektur er en overordnet beskrivelse av de ulike elementene som må på plass for å kunne kommunisere elektronisk mellom ulike aktører eller IT-systemer i sektoren, og hvordan elementene forholder seg til hverandre.

Hvorfor samhandlingsarkitektur? I forbindelse med arbeidet med EPJ-strategi, ble det anbefalt at det bør initieres en SSP-aktivitet på Samhandlingsarkitektur som tar utgangpunkt i allerede utført/pågående arbeid. Beskrive hvilke elementer som må på plass Beskrive hva som må standardiseres (hva er på plass og hva mangler?) Bevisstgjøring og felles forståelse Minimumskrav Informasjonsformidling

Målgruppe for arkitekturen Systemeiere (m.a. i HF) IT-ansvarlige/bestillere IT-leverandører/utviklere Premissgivere Myndigheter (Helse- og omsorgsdep, SHdir) NIKT Norsk helsenett ELIN-prosjektene

Om samhandlingsarkitekturen Er utviklet over tid i et samarbeid mellom KITH, SHdir, ELIN, RTV, leverandører m.fl. Arkitekturen er generell men kan detaljeres ytterlige for det enkelte behov Har fokus på mange-til-mange kommunikasjon Arkitekturen vil ikke beskrive metodikken eller prosessen for å utforme hvert av elementene (f.eks meldinger) Arkitekturen beskriver krav og anbefalinger og ikke nødvendigvis dagens løsninger Eks proprietære løsninger, Trygd-helse postkasse, ”gammeldagse” krypteringsløsninger Arkitekturen vil også presenteres i form av en figur på KITHs web der man kan klikke på det enkelte element for å få mer informasjon. Informasjonsmodellen (begrepsmodellen) bør idéelt sett foreligge før man lager den enkelte innholdsstandarden

Samhandlingsarkitektur Systemarkitektur(aktør A) Systemarkitektur(aktør B) For web-tjenester mm For meldinger Fagsystem (Funk. krav, Innholdsstandard EPJ-standard) Innholds-standarder Innholds-standarder Fagsystem Kommunika-sjonstjenester Kommunika-sjonstjenester Kommunikasjon og rammeverk Kommunikasjon og rammeverk Infrastruktur & basistjenester Infrastruktur & basistjenester Infrastruktur & basistjenester Infrastruktur & basistjenester

Infostruktur Samhandlingsarkitektur Systemarkitektur(system A) Systemarkitektur(system B) For web-tjenester mm For meldinger Fagsystem (Kravspek, Innholdsstandard EPJ-standard) Infostruktur Innholds-standarder Innholds-standarder Fagsystem Kommunika-sjonstjenester Kommunika-sjonstjenester Kommunikasjon og rammeverk Kommunikasjon og rammeverk Infrastruktur & basistjenester Infrastruktur & basistjenester Infrastruktur & basistjenester Infrastruktur & basistjenester

Infostruktur Samhandlingsarkitektur Systemarkitektur Systemarkitektur For web-tjenester mm For meldinger Infostruktur

Beslektede tema/aktiviteter Informasjonsstruktur (SHdir) Systemarkitektur (tiltak 12 NIKT) PKI-arkitektur Sikkerhetsarkitektur Metodikk for meldingsutvikling (m.a. REUMS)

Samhandlingsarkitektur for meldingskommunikasjon i helsesektoren ebXML-rammeverk (innpakking, adressering, transportkvittering, kryptering, autentisering, virksomhetssignatur) Innholdsstandard (meldinger) Hodemelding Applik.- kvitt- ering Ev. personlig signatur Norsk Helsenett Postkasse Adr. katalog PKI- Internett

Samhandlingsarkitektur for helsesektoren ebXML-rammeverk (innpakking, adressering, transportkvittering, kryptering, autentisering, virksomhetssignatur) Innholdsstandard (meldinger) Hodemelding Applik.- kvitt- ering Lokalt nett/brannmurer/ smtp-server/kataloger Kommunikasjons/ meldingssystem Fagsystemer Systemarkitektur aktør/system A Samhandlingsarkitektur -Meldingskommunikasjon Ev. personlig signatur Norsk Helsenett Postkasse Adr. katalog PKI- Internett

1. Infrastruktur og basistjenester Internett – Via Norsk helsenett vil det være mulig å kommunisere med parter som er tilknyttet Internett, eksempelvis for å kommunisere med publikum. Norsk Helsenett – er et lukket nettverk for elektronisk kommunikasjon og samhandling i helse- og sosialsektoren i Norge. Norsk Helsenett tilbyr infrastruktur og basistjenester. Adressekatalog (tidligere omtalt som HER) – en nasjonal adressekatalog som inneholder adresseopplysninger til alle kommunikasjonsparter. PKI-katalog: Sensitiv informasjon skal ikke gå i klartekst over Norsk Helsenett, og må derfor krypteres før den går ut av den virksomheten. Til dette trengs det PKI-sertifikater. I PKI-katalogen finnes de godkjente sertifikatene til aktører som skal kommunisere i helsenettet. Postkasse er en tradisjonell SMTP-postkasse som benyttes for meldingsutveksling

2. Kommunikasjonstjenester ebXML-rammeverket er en internasjonal standard for elektronisk kommunikasjon I helsesektoren er det konvoluttdelen av rammeverket som benyttes som m.a. ivaretar følgende: Innpakking Addressering Transportkvittering Kryptering/dekryptering med virksomhetens sertifikat Virksomhetssignatur (for autentisering av opphav) Virksomhetssertifikater benyttes for å beskytte informasjon mot endringer og innsyn vha. kryptering og signatur på virksomhetsnivå.

3. Innholdsstandarder Innholdsstandard (meldinger) – For å sikre korrekt innhold, format og struktur, m.a. at riktig informasjon kommer på rett sted i mottakersystemet, må det etableres og tas i bruk meldingsstandarder. Fagpersonell må definere de helsefaglige begrepene som skal inngå. EPJ-standarden og funksjonelle krav fra for eksempel ELIN-prosjektene vil også gi føringer for innholdsstandardene. Hodemelding - Hodemeldingen vil inneholde administrativ informasjon (m.a. pasientinformasjon, avsender- og mottakerinformasjon og overordnet dokumentinformasjon) som gjør at all generell informasjon presenteres likt. Hodemeldingen skal benyttes sammen med fagspesifikke meldinger som er generert i fagsystemet. Hodemeldingen kan også benyttes for innrapportering til alle typer helseregistre (personidentifiserbare, pseudonyme, anonyme og avidentifiserte). Personlig signatur – For enkelte meldinger (m.a. sykemelding, legeerklæring og eResept) vil det være behov for en personlig signatur på meldingen. Dette vil i tilfelles beskrives som en del av meldingsstandarden, f.eks ved bruk av XML-Dsig.

Applikasjonskvittering Applikasjonskvittering – Når en melding er kommet fram til mottakers fagsystem returneres en applikasjonskvittering automatisk som bekrefter om fagapplikasjonen kan tolke mottatt melding eller ikke, og eventuelt årsak til feil. Applikasjonskvittering muliggjør fjerning av papiret Rutiner for å håndtere avvik må innføres parallellt

Elektronisk samhandling i helse- og sosialsektoren Ny portalside Elektronisk samhandling i helse- og sosialsektoren Test og godkjenning Andre dokumenter Samhandling- sarkitektur Bruk av XML Datatyper Sende vedlegg FAQ Råd og tips Ordforklaringer Internett Norsk helsenett ebXML (Innpakning, adressering, transportkvittering, Kryptering, autentisering, virksomhetssignatur) Adresse- Katalog (HER) PKI- katalog Applika- sjons- kvittering Ev. personlig signatur Innholdsstandard (melding) Helsevirksomhet Kommune Helseregistre, apotek, RTV, med mer Hodemelding Fagsystem ( EPJ, PAS, Lab, PACS/RIS, ..) Postkasse Kodeverk Begrep mm Meldingshjelp www.meldingshjelp@kith.no Status- oversikter