Fagutvalg / programråd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.
Læring på arbeidsplassen
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
Hva er Fretex ?.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Innovative offentlige anskaffelser
Den ideelle kommunesammenslåing
estetiske virkemidler
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Matematikk muntlig på studieforberedende program
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kortform: Samspillsmeldingen
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Lønnssystem ► Hvorfor lønnssystem?  Begge tariffavtalene er minstelønnsavtaler, og basert på at de lokale parter skal fremforhandle lokal lønn basert.
Presentasjon av operaprosjektet
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Valgfag på Kastellet skole
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
KRAFTSENTERET ASKIM Presentasjon av nærværsprosjektet i Askim kommune.
ANSKAFFELSE AV ENTREPRENØR FOR UTBYGGING AV HOLMENKOLLEN TILBUDSKONFERANSE OG -BEFARING ​ 130-BYM-2013.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Den kulturelle skolesekken
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
PREFORM AS Kvar: Fjaler 2800 innb. Uten reiselivsmotorar og kulturhus.
Regional plan for kultur
ILDSJEL I KRETS.
FRA OBSERVASJON TIL MOTIVASJON Hvordan endre foreldres mobilbruk
Utskrift av presentasjonen:

Fagutvalg / programråd Alle produksjoner behandles i fagutvalg / programråd. I fagutvalgene sitter representanter fra både kultur- og skolesektor innen hver sjanger. Fremdrift fagutvalg / programråd Oppstartsmøte ca medio november: Vurderingsmateriell deles ut til fagutvalgene, og vurderingskriterier gjennomgås Innen ca medio desember: Første vurdering – kvalitet på det kunstneriske og på formidling, målgruppe og gjennomførbarhet vektlegges Frem ca medio januar: Andre vurdering – godkjente produksjoner fra første vurdering dybdevurderes, og fagutvalg/programråd konkluderer Kunstnerisk kvalitet og godt formidlingsopplegg er viktigste kriterier, jamfør ønskekvistmodellen (mer om denne mot slutten av denne presentasjonen) Varig nasjonal ordning

Fremdrift programmering sekretariatet Perioden medio januar til medio februar Sekretariatet utarbeider forslag til program med utgangspunkt i de produksjonene fagutvalgene har anbefalt Forslag til program utarbeides i henhold til nasjonale og kommunale retningslinjer og prioriteringer Programforsalget skal inneholde spredning på sjanger, målgruppe og typer produksjoner. Medio februar til ca 1. mars Forslag til program legges frem for Den kulturelle skolesekkens styringsgruppe. Styringsgruppa består av representanter fra Byrådsavdelingen, Kulturetaten, Oslo musikk og kulturskole og Utdanningsetaten. Styringsgruppa kommer med eventuelle tilbakemeldinger på programforslaget. Ca 1. Mars til ca medio mars Byrådsrepresentantene fra styringsgruppa legger endelig programforslag frem for byråd for kunnskap og utdanning. Byråd for kunnskap og utdanning vedtar program for neste skoleår.

Hva vurderes og hvordan Følgende skal vurderes Kunstnerisk kvalitet Formidlingskvalitet Relevans for skolen Relevans ift målgruppa Relevans ift kommunale prioriteringer Ev relevans ift generell del av læreplanene (KL06) Villen Kunnen Ønskekvistmodellen, hvordan vurdere kvalitet på kunstproduksjoner Villen  engasjement Kunnen  evne Skullen  nødvendighet Kvalitetsvurdering i henhold til Ønskekvistmodellen utdypes på de neste sidene Skullen

Villen Engasjement, kommunikasjon, ambisjoner, originalitet, drøm Engasjement er en uttrykksvilje som kommer innenfra og går ut (fra utøver til elev) Kommunikasjonsviljen er dialogisk (utøver evner å samspille med eleven) Villen handler om kunstnerisk idé Villen utgår fra aktørene, fra scenen, fra talerstolen, fra kunstneren, fra kunstverket Villen Kunnen Skullen

Kunnen Evner og ferdigheter, håndverksmessige kunnskaper, profesjonalitet, personlig preg, magi Ferdighetene vil variere mellom de forskjelllige kunstartene, sjangrene, retningene Utdannelse Praksis og erfaring Samtidsorientering Villen Kunnen Skullen

Skullen Nødvendighet, samspill med tiden, dialog med publikum, mot, påvirkningskraft Relaterer til eleven Bidrar til å gi estetisk erfaring på en måte skolen ikke selv kan gjøre det Legger til rette for elevens mulighet til innlevelse/ virker tankevekkende Bekrefter og tilfører noe nytt (utvider elevens horisonter/ erfaringsgrunnlag) Villen Kunnen Skullen

Eksempler på vurdering iht Ønskekvist modellen Villen Kunnen En produksjon kan ha svært engasjerte utøvere (villen) som treffer veldig godt i forhold til målgruppa (skullen), men der utøverne ikke er profesjonelle (mangler kunnen). Skullen Villen En produksjon kan inneha en glimrende kunstnerisk idé (villen), og gjennomføres av høyt kvalifiserte utøvere (kunnen), men ikke treffe målgruppa i forhold til for eksempel alder eller tema (mangler skullen). Kunnen Skullen Villen Kunnen En produksjon kan bestå av høyt kvalifiserte utøvere (kunnen), og kan treffe solid ift elevenes ståsted og erfaring (skullen), men ikke utføres med overbevisning og engasjement (mangler villen). Skullen

Konklusjon En kvalitativt god produksjon som anbefales til Dks’ program skal ha villlen, kunnen og skullen i omtrent like stort monn Anbefalte produksjoner til Dks’ program er produksjoner som: Vil noe – utøverne har et engasjement, produksjonen kommuniserer Kan noe – utøverne er profesjonelle, de har erfaring Skal noe - produksjonen treffer målgruppa, eleven får en viktig estetisk erfaring Villen Kunnen Skullen