Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Sykefraværsoppfølging?
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
LO Lovendring pr
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
NAV Arbeidslivssenter Akershus
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
HMS – konferansen 2010 Lederne 29. april 2010
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
individuell oppfølgingsplan
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Legens rolle ved sykmelding
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Hva skal til for å lykkes ?
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Hvordan jobbe godt med IA!
NAV Arbeidslivssenter Telemark
GRUNNKURS 3 OPPFØLGINGSSAMTALEN MED UTARBEIDELSE AV OPPFØLGINGSPLAN NAV Arbeidslivssenter Oslo Vår 2011.
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
PARTENE I ARBEIDSLIVET OG MYNDIGHETENE EIER IA-AVTALEN
Ny IA-avtale. Utdanningsforbundet Troms Noen viktige tiltak i protokollen – en gjennomgang Poetisk ordstilling Utdanningsforbundet Troms.
Prosedyre for å utarbeide oppfølgingsplan (innen 3 uker) på nav.no
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Noen virkemidler Hvilke finnes? Når kan de benyttes?
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv – 31
Arbeid med bistand Rapportering.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Trygdemedisin for dummies
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
IA-avtale og IA-arbeid i Bergen kommune
Endringer i sommer - hva nytt skjer mens vi er på ferie?
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Ansatte med medisinske eller fysiske krav til stilling i Brann og Redning Krav til ansettelse – hvordan unngå at ansatte ikke klarer kravene i stilling?
Arild Jensen NAV Arbeidslivssenter Nordland
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
IA-avtalen og HMS-arbeid i Halden kommune 10.januar 2014 – 31.desember 2018 ATV-kurs
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
HTV-konferanse februar
MERKANTIL SAMLING
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Sykefravær / personalpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007 Utarbeidet av Kari Hansen, Kjøttindustriens Fellesforening

Nye krav til oppfølging av sykmeldte Nytt regelverk som følge av IA-avtalen Sykelønnen og sykelønnsutvalgets arbeid Endringer i både arbeidsmiljøloven og folketrygdloven Ikke særskilte forpliktelser for IA- bedriftene Lovendringene gjelder generelt Endringene trer i kraft fra 1. mars 2007 AID utarbeidet ot.prp.nr 6. (2006-2007) og foreslått endringer i ftl. Og aml. som følge av ny IA avtale. Viktig å merke seg at endringene gjelder generelt – og ikke spesielt for IA bedrifter. Formålet med endringene er å ”tydeliggjøre, presisere og til dels utvide arbeidsgivers plikt til å drive forebyggende sykefraværsarbeid og tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne.” Må ses i lys av forslaget fra regjeringen i høst om å pålegge arbeidsgiverne økte økonomiske forpliktelser ved sykefravær hos abreidstakerne.

Oppfølgingsplan skal være utarbeidet innen 6 uker (8) Innen 6 uker (aml §4-6 tredjeledd) skal arbeidsgiver lage en oppfølgingsplan i samarbeid med arbeidstaker, for tilbakeføring til arbeid. (bortsett fra i tilfelle hvor det åpenbart er unødvendig) Oppfølgingsplanen skal inneholde: aktuell tilrettelegging og tiltak i arbeidsgivers regi behov for ekstern bistand plan for videre oppfølging/tiltak, evalueres fortløpende Hovedreglen er at oppfølgingsplanen oppbevares i virksomheten men kan etterspørres av NAV. KIFF anbefaler at oppfølgingsplanen sendes til NAV Arbeidsgiver skal i samarbeid med arbeidstaker utarbeide oppfølgningsplan for tilbakeføring til arbeid. Målsetning – fremme konstruktiv prosess, bedre kommunikasjon og mer åpenhet. Lovgiver ønsker altså at partene på arbeidsplassen skal etablere dialog mellom to parter på et tidligst mulig stadium. Derfor endret tidsfristen fra 8 uker til 6 uker. NÅ senest inne 6 uker etter at arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet skal den være ferdig utarbeidet. Tidligere kun krav til at den skulle være påbegynt. Planen skal inneholde en vurdering av arbeidstakers oppgaver og arbeidsevne. Tiltak - F eks vurdering av redusert arbeids mengde, tempo, og arbeidstid. Videre plan – bistand fra myndigheter ? Ikke noen formkrav til en oppfølgningsplan. Et eksempel på oppfølgningsplan ligger som vedlegg i kursheftet. Vi anbefaler så tidlig som mulig – ring så snart man kan til arbeidstaker. Avtal ett møte, selvfølgelig ikke ved f eks en ordinær influensa. Men det understrekes – det er en dynamisk prosess. Tiltakene må evalueres fortløpende – behov for nye tiltak må hele tiden vurderes. Unntak – med mindre dette er ”åpenbart unødvendig” . Iflg. Forarbeidene der sykdoms- eller skadetilfellene er av en slik art at arbeidstaker vil vende tilbake til arbeid uten at det er behov for særlig tilretteleggingstiltak, eller ved alvorlig sykdom som innebærer at arbeidstaker ikke vil være istand til å vende tilbake til jobb. Arbeids- og velferdsetaten skal innhente oppfølgningsplanen tidligst mulig og senest når arbeidstaker har vært sykmeldt i 12 uker, se ftl. § 8-7.

Legen må fylle ut utvidet legeerklæring Etter 8 uker må legen fylle ut utvidet legeerklæring. Det må dokumenteres hvis det foreligger tungtveiende, medisinske grunner som hindrer aktivitet.

Krav om dialogmøte innen 12 uker arbeidsmiljøloven §4-6 fjerde ledd og folketrygdloven §25-2 annet ledd Etter senest 12 uker skal arbeidsgiver innkalle til et dialogmøte, der også lege eller annet helsepersonell skal delta hvis arbeidstaker og eventuelt også arbeidsgiver ønsker det. Bedriftshelsetjenesten (BHT) skal være representert på møtet. Hensikten med dialogmøte? Tillitsvalgte/verneombud dersom arbeidstaker ønsker det NAV skal motta referat fra møtet og (eventuelt revidert) oppfølgingsplan Unntak dersom det er ”åpenbart unødvendig” (deltid) Arbeidsgiver pålegges en plikt til å innkalle til et såkalt dialogmøte om innholdet i og oppfølgning av oppfølgningsplanen senest innen 12 uker etter at arbeidstaker har vært fraværende som følge av ulykke, sykdom, slitasje og lignende. Kravet om dialogmøtet gjelde kun der det er 100 % sykmelding ! Hensikten – bedre samhandling – dialog mellom de berørte aktører – for å bidra til tilrettelegging og tiltak i virksomhetene. Møtet vil også danne et viktig grunnlag for å kvalitetssikre arbeidet med oppfølgningsplanen. Skal fokusere på mulighetene og mestring fremfor videre sykemelding. Bør vurdere opptrapping av friskmeldingsgraden. Ofte hensiktsmessig at sykemeldtes lege deltar. Vil kunne bidra til en mer opplyst dialog hvor vurdering av arbeidsevne inngår som et vesentlig element. Skal kun møte dersom arbeidstaker ønsker dette. Også tillitsvalgte/verneombud skal delta hvis arbeidstaker ønsker det. Bedriftshelsetjenesten skal delta dersom virksomheten har dette. (krav til å ha dette fremgår av aml. § 3-3.) Den sykmeldtes diagnose skal ikke diskuteres. Fokus skal være på hva arbeidstaker kan og ikke kan gjøre av arbeidsoppgaver. Eksempel: Dialogmøte skal fortrinnsvis holdes på arbeidsplassen. På samme måte som at det er unntak for å skrive oppfølgningsplan innen 6 uker når dette er ”åpenbart unødvendig” – brukt samme formulering ved kravet til å ha et dialogmøte. Unntaket vil særlig være ved alvorlige sykdomstilfeller hvor det kan fastslås at vedkommende arbeidstaker ikke vil komme tilbake eller når sykdommen er slik at arbeidstaker vil vende tilbake uten særlige tilretteleggingstiltak samt der sykdoms- eller skadetilfellene er av en slik art at arbeidstakeren uansett vil vende tilbake i jobb uten at det er nødvendig med særlige tilretteleggingstiltak. Arbeidsgiver skal gi skriftlig melding om utfallet av dialogmøtet – ev. om hvorfor møtet ikke ble gjennomført til Arbeids- og velferdsetaten. Dette vil typisk gjøres ved at arbeidsgiver sender kopi av oppfølgningsplanen som er bearbeidet i tråd med tolv ukers-møtet.

Krav om nytt dialogmøte etter 6 måneders sykemelding Etter senest 6 måneder Folketrygdloven § 8-7 åttende ledd- krav om å avholde dialogmøte Skal NAV innkalle arbeidstaker og arbeidsgiver til et nytt dialogmøte. Alle parter har møteplikt. Lege eller annet helsepersonell skal delta hvis det er hensiktsmessig. NAV skal vurdere om det kan være aktuelt med yrkesrettet attføring. Skal avholdes et nytt dialogmøte senest etter 6 mnd. Sykemelding – tema og innhold vil være det samme som det første dialogmøte. Arbeids-og velferdsetaten skal arrangere møtet lege/annet helsefaglig personell kan møte hvis hensiktsmessig. Jeg vil anta at det i de fleste saker vil være formålstjenlig å koble inn lege – enten bedriftslege eller den sykmeldtes lege.

Krav om nytt dialogmøte etter 6 måneders sykemelding forts.. Viktig i dialogmøtet å evaluere bedriftsinterne tiltak Det må finnes dokumentasjon på at tiltak er gjennomført Deretter må yrkesrettet attføring drøftes I dette møtet skal det også drøfte behov for annen bistand – typisk yrkesrettet attføring og rehabilitering. Dette skal vurderes såfremt det foreligger dokumentasjon på at bedriftsinterne tiltak er gjennomført eller eventuelt har vist seg umulig å gjennomføre. Hvis tilrettelegging på arbeidsplassen ikke gir resultat, og medisinske grunner tilsier evne til å klare annet arbeid, skal man altså som hovedregel vurderes yrkesrettet attføring. Dette skal prøves ut så tidlig som mulig. Dette følger av folketrygdloven § 8-7 syvende ledd. Det er viktig at denne vurdering kommer på et tidlig stadium av prosessen – all forskning viser at jo lenger man er sykemeldt - jo større risiko er det for at man ikke kommer tilbake i jobb. Eventuell yrkesrettet attføring bør diskuteres på dialogmøtet etter seks måneder. Eksempel ?

Etter senest 1 år, som er maksimal tid for sykmelding/sykepenger, skal NAV på nytt vurdere rettigheter og behov for tiltak, for eksempel yrkesrettet attføring.

Tidsakse – ny sykemeldingsreform Det er nå enda mer fokus på at gradert sykemelding skal velges fremfor aktiv sykemelding. Også dersom man delvis skal ha nye arbeidsoppgaver skal gradert sykemelding brukes. Men aktiv sykemelding opprettholdes der den sykmeldte skal ha aktivisering og arbeidstrening. Hva ligger i ”aktivisering” og ”arbeidstrening”.

Tvangsmulkt – folketrygdloven§25-3 Tvangsmulkt kan gis til arbeidsgivere dersom man ikke utarbeider og utleverer oppfølgningsplan samt gjennomfører dialogmøte. Mulkten skal nå utgjøre seks promille av grunnbeløpet i folketrygdloven (per i dag 380 kr) for hver dag etter utløpet av den nye fristen for hver melding som ikke er sendt. Det var tidligere en tvangsmulkt på tre promille – nå økes denne til 6 promille. Tidligere lite brukt bestemmelse – må nok forvente at den vil bli mer brukt i fremtiden. Dersom arbeidsgiver ikke utleverer oppfølgningsplanen kan Arbeids- og velferdsetaten ilegge et gebyr (halvt rettsgebyr på dersom det må sendes en purring. Dersom arb.g. etter purring og ny frist fortsatt unnlater å utlevere oppfølgningsplanen kan etaten ilegeg tvangsmilkten

Arbeidstakers plikter En forutsetning for at et slikt dialogmøte skal lykkes er at arbeidstaker møter – og at arbeidstaker opplyser om sin arbeidsevne og medvirker aktivt i møtet for at sykefraværsarbeidet i virksomheten skal ha ”reell effekt”. Det er viktig å være oppmerksom på at arbeidstaker fra tidligere av har en plikt til etter folketrygdlovens § 8-8 til å medvirke til å utarbeide en oppfølgningsplan samt medvirke til at denne blir gjennomført. Her ligger det også en forpliktelse til å opplyse om egen arbeidsevne. En arbeidstaker kan miste retten til sykepenger dersom denne forpliktelsen ikke overholdes.

Departementet understreker i forarbeidene Arbeidstakers plikt til å delta i dialog-møter (ny aml § 2-3 andre ledd pkt.g) Arbeidstaker har plikt til å delta på dialogmøte – som avholdes senest etter 12 ukers fravær. Departementet understreker i forarbeidene ”viktigheten av at arbeidstaker slutter opp om en dialog med arbeidsgiver om mulige tilrettelegginger og deltar aktivt i forhold til de virkemidler som står til rådighet for arbeidsgiver og arbeidstaker”. En forutsetning for at et slikt dialogmøte skal lykkes er at arbeidstaker møter – og det er presisert i forarbeidene at arbeidstaker må opplyse om sin arbeidsevne og medvirker aktivt i møtet for at sykefraværsarbeidet i virksomheten skal ha ”reell effekt”. Hva gjør man hvis arbeidstaker ikke møter ? Kreve Basisgruppemøte Husk - Tillitsvalgte/verneombud kan være med dersom de ønsker dette. Ingen sanksjoner knyttet til aml § 2-3 andre ledd pkt.g ). Det er viktig å være oppmerksom på at arbeidstaker fra tidligere av har en plikt til etter folketrygdlovens § 8-8 til å medvirke til å utarbeide en oppfølgningsplan samt medvirke til at denne blir gjennomført. Her ligger det også en forpliktelse til å opplyse om egen arbeidsevne. En arbeidstaker kan miste retten til sykepenger dersom denne forpliktelsen ikke overholdes.