Eystein Enoksen Norges idrettshøgskole Foredrag, Jardar IL, 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det handler ikke om hvor GOD du er, men hvor GOD du ønsker å være!
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
”Til Start” Treningsprogram for unghest
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
// side 1 // Trenerseminar terreng.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Trenerrollen og motivasjon
- Hovedrolle eller birolle
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
Olympiatoppens ansvarsområder
Kongsberg Orienteringslag Presentasjon for Kongsberg Kommunes kulturavdeling 13. Februar 2004.
Diabetes- sett fra en kolibri
Japan Karate Association Norway
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Kroppsøvingsdidaktikk
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev Smørblomst
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den norske idrettsmodellen
O-trenerrollen I diskusjons/gruppeoppgaver Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med mannlige utøvere alderen a)16-20 b)21-25.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
BEVEGELSESGLEDE.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Ulikheter og variasjoner
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Treningsmentalitet -Hva kjennetegner de som ble best?
HOLDNINGER OG HANDLINGER
. Ny organisering av langrenn/skiskyting i Fossum IF Mai 2009.
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
For mye, for lite, allsidighet, spesialisering, variasjon, mengde, intensitet! – fysisk trening er individuelt, men ikke så vanskelig! Erlend Slokvik OLT.
UTVIKLINGSPROSESSEN FRA TALENT TIL ELITEUTØVER Eystein Enoksen Norges idrettshøgskole UTVIKLINGSPROSESSEN FRA TALENT TIL ELITEUTØVER Eystein Enoksen Norges.
«The art and science of coaching talented athletes aspiring to elite status in Track&field» Trenerrollen og talentutvikling. Eystein Enoksen «The art.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
21. september 2016 © olympiatoppenside 1 Bør det være forskjeller på hvordan jenter og gutter trener og følges opp i barne- og ungdomsåra?" Espen Tønnessen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Utskrift av presentasjonen:

Eystein Enoksen Norges idrettshøgskole Foredrag, Jardar IL, 2012 BARN OG IDRETT Eystein Enoksen Norges idrettshøgskole Foredrag, Jardar IL, 2012

Barneidrettsbestemmelser ”Med barneidrett menes idrettsaktivitet for barn frem til og med 12 år” Et godt barneidrettstilbud kjennetegnes ved at: Barna trives og flest mulig barn ønsker å delta Det utvikler barna fysisk, psykisk og sosialt Opplæringen er tilpasset barnas alder, utvikling og behov Barna opplevere mestring og fremgang gjennom individuell veiledning og oppmuntring Treningstilbuder gis i flere miljøer, for eksempel sal, vann og ute Treningen er lekbetont

Barneidrettsbestemmelser Det ligger et bredt motivasjonsgrunnlag bak barns interesse for fysisk preget lek og idrett. Det kommer til utrykk når barn sier de driver idrett fordi det er gøy. Denne indre drivkraften kaller vi gjerne for motiver. Aktivitetsmotiver, mestrings- og læringsmotiver og sosiale motiver er sentrale i den sammenheng.

UTVIKLINGSPLAN Innhold for 5 – 7 åringer: Innhold for 8 – 9 åringer: Lek og allsidighet skal prege tilbudet. Aktiviteter med krav til grunnleggende motoriske ferdigheter som for eksempel gå, løpe, hoppe, balansere, gripe, kaste og henge må få en sentral plass. Innhold for 8 – 9 åringer: De bør få en innføring i flere idretters grunnteknikker. Samtidig bør de få tilstrekkelig tid til å øve seg i disse teknikkene. Innhold for 10 – 12 åringer: Fortsatt er allsidigheten i fokus, men nå med allsidige øvelsesutvalg i den tekniske treningen. Ved å trekke inn beslektede idretter oppnår man variasjon og motivering i treningen. Med begynnende spesialisering menes at man bygger videre på grunnleggende ferdigheter i en enkelt idrett.

Barns vekst og utvikling Barns utvikling karakteriseres ved to grunnleggende prosesser: Læring Modning Modning er forbundet med et genetisk system. Modning er avhengig av organismens utvikling, som utgjør en funksjon av tid og alder.   Læring kan derimot defineres som en varig forandring i individets atferd som følge av inntrykk og erfaringer fra miljøet. Prosessen med modning og læring går parallelt og fører til utvikling.

Hvordan lærer barn? Riktig påvirkning til rett tid (vekst og utvikling)   Det blir en hovedoppgave for instruktøren å legge forholdene til rette for at en meningsfylt aktivitet / lek kan finne sted.

Hvorfor ble de beste best? Barndom, oppvekst og idrettsligutvikling hos 18 av Norges mestvinnende idrettsutøvere. (Gilberg, R & Breivik, G 1998)

Omfang av all fysisk aktivitet Hvor mange timer i uken ble brukt til leik, trening, gang til skolen, etc? 7-10 år: 26,9 11-13 år: 24,4 14-16 år: 20,4 a) Aktiviteten er fallende med økt alder. b) Stor spredning i gruppen (10 til 50 timer/uke) c) Var mye mer (44%) og litt mer (50%) aktive enn jevnaldrene

Tid brukt på hovedidretten Antall timer brukt på hovedidretten: 7-10 år: 6,2 timer (53% Voksen org.) 11-13 år: 6,9 timer (65% Voksen org.) 14-16 år: 9,2 timer (69% Voksen org.) Trente mye mer (17%) og litt mer (67%) enn dem de trente sammen med.

Valg av hovedidrett Valgte hovedidrett når de var 14,4 år 1 år senere bortprioriterte de andre idretter 2 av 3 fortsatte allikevel med 2 idretter Valgte hovedidretten fordi: de likte den / gøy og utfordrende(39%) de hadde talent / gjorde det godt (25%) sosialt miljø og venner (18%) familie (11%)

Utrykt vinnervilje Gradvis høyere ambisjoner Ikke bli best, men bli bedre (individuelt) Først i 17-18 års alderen var det et utrykt ønske om å bli best i verden.

Grunner til idrettslig suksess Avgjørende forhold i oppveksten: Oppfølging fra foreldrene Idrettsglede og lysbetont trening Dyktige trenere og godt treningsmiljø Gradvis suksess Treningsvilje og konkurranseinnstinkt

Hva er et talent? (Enoksen, 2002) En utøver som har oppnådd resultater i en eller flere idrettsøvelser som er gode i forhold til alderen. En utøver som har et stort utviklingspotensiale både fysisk, teknisk, mentalt, treningsmessig og prestasjonsmessig i en øvelse®.

Andreas Thorkildsen (91.52m) Gode gener – gunstig skulderbue + god spenst Begynte med spydkast-11 år Har perfeksjonert kastteknikken hele tiden under kyndig veiledning fra trener – far, - tidligere spydkaster og sprinter Tett treningssamarbeid med personlig trener i talentutviklingsfasen Treningsintelligent Mentalt sterk i konkurranser

Hva karakteriserer talentfulle utøvere? Naturlige forutsetninger/”gener” for eliteidrett Indre motivasjon – viljestyrke til å trene hardt nok Evne til å tåle hard systematisk trening og krevende konkurranser Livsstil som er forenlig med elitesatsing

Glede/Moro

Ting som ikke er så gøy

Konklusjon: Fravalg av en elitekarriere i friidrett Resultatene fra den longitudinelle undersøkelsen Enoksen, 2002, 2011): Skader - overbelastning/for ensidig og spesialisert trening Problemer med å kombinere friidrettsatsing med utdanning - identitetsutvikling/subjektive valg Manglende motivasjon - ikke gøy lenger -resultatmessig stagnasjon/tilbakegang Dårlig treningsmiljø – manglende trenerhjelp, lite stimulerende og inkluderende sosialt miljø

Tidlig spesialisering vs allsidig trening Group 1: Early Specialisation Group 2: Basic training+specialisation Performance Year Feige 1976; 1979; Vorobjevs, 1983, 1994; Enoksen 2002; Baker et al 2002, 2006

Resultater fra undersøkelsen Resultater fra undersøkelsen viste at: Gruppe I (Tidlig spesialisering) hadde mye større prestasjonsfremgang de første årene. Etter 3-4 år stagnerte gruppe I, mens gruppe II (Allsidig trening) fortsatte fremgangen Gruppe I hadde langt flere skader en gruppe II. Etter 7 år klarte 11 fra gruppe II å komme på landslaget, mens bare 2 kom fra gruppe I Frafallet var på 8 og 17 utøvere i henholdsvis gruppe II og gruppe I

Dagens talenter Marius Bakken 9 pl. i VM – 2001 5000m (13.06.50) (2004) Susanne Wigene 2 pl. i EM – 2006 10 000m (30.32.00)

Treningsprogresjon Marius Bakken 1992 – 1995 (13-15 år) 2-3 ganger i uken – variert fridrett (løp) 1995 – 50 km – 3-5 ganger - 800m/1500m trening 1996 – 80 km – 5 ganger per uke 1997 – 100 km – 7 ganger per uke 1998 – 100 km – 7-9 ganger per uke 1999 – 160 km – 12 ganger per uke - 5000m trening 2000 – 180 km – 12-14 ganger per uke 2001 – 180 km – 14 ganger per uke 2002 – 220 km (Harde uker) 150 km (lette uker) 2003 – 250 km (Harde uker) 180 km (lette uker) 2004 – 230 km (Harde uker) 150 km (lette uker) 2006 – 260 km – 10. 000m trening

Faktorer som påvirker motivasjon (Deci & Ryan, 1985; Kjørmo, 1997) A. Autonomistøtte (selvbestemmelse) B. Variasjon – lek og moro C. Feedback – ferdighet, innsats, gruppe - forsterkning D. Belønninger – ros og ris/ forventninger E. Målsettinger (personlige mål) S - spesifikk M - målbar A - ambisiøs R - realistisk T - tid

Måloppnåelse FRA From Talent to Olympic Champion (Vebjørn Rodal 1:42.58 – Olympic record – Atlanta 1996)

Treneren betydning som miljøskaper God interaksjon mellom treneren og utøverne Inkluderende sosialt miljø Mestringsorientert treningsmiljø Prestasjonsorientert treningsmiljø Pensgård & Sørensen 1988; Carlsson 1991; Kolnes 1992; Skaalvik & SSkaalvik 1996

Trenere som har suksess med talenter er: Kunnskapsrike Informative Ubekymret Samarbeidsvillige Nysgjerrige Oppgaveorienterte Inspirerende Tutko 1986; Moser 1992; Bjørkmann 1995; Kjørmo 1997; Pensgård 2001

Trenerens betydning Treneren som relasjonsbygger ( Engstrøm & Carlson, 1986; Jowett, 2006, 2008; Becker, 2009) 3 C-model: Closeness – Personlig nærhet Commitment - Engasjement Co-orientation – Samarbeidsorientert Complementarity – Suplerende kompetanser

Trener – utøver - relasjoner (Jowett & Meek, 2000) A-typical coach- athlete relationship: Daughter: ”The coach-athlete relationship put strain in our family relationship; it made me feel embarrassed” (ibid, 202). Father: ”The constraints of being a coach to your daughter are not negligible and are difficult to overcome and deal with somtimes” (ibid, s. 202). Daughter; ”I have felt that I wanted independence… Having my dad following me around at 16, it is not very nice” (ibid, s. 203).

Påvirkning fra signifikante andre (Carlson & Engstrøm, 1986; Enoksen 2002) Familien – skape trygghet, ”bry seg om” – gi positiv støtte Trenere – personlige, langvarige relasjoner Aktive utøvere - oppmuntring Venner - interesse Lærere - begeistring Kjæreste, samboer, ektefelle - engasjert

Treningsforhold Hvordan var treningsforholdene dine? (Kvinnelig høydehopper) ” I 1977 var jeg best, var da nr. 6 på verdensrankingen. Da hadde jeg ikke en gang hall å være inne i om vinteren, og styrketreningen foregikk i et kjellerlokale. Fikk satt inn stativer og slikt der. Du måtte ønske veldig sterkt det å bli god, det var ikke noe du bare gjorde for å slå i hjel en kveld. Jeg husker at jeg måtte improvisere veldig mye, og at forholdene var slik de var, tror jeg gjorde meg tøffere” (Ip.13).

Late specialization: the key to sucess in centimeters, grams, and seconds (cgs) sports. (Moesch et al., 2011) Viktig spørsmål i eliteidrett: Karrierereveier som fører til ekspert prestasjoner (Cote et al., 2007). 1. Early specialization – ”Deliberate Practice” Ericsson et al., 1993) – Målrettet trening fra 5-7 år--- 2. Early diversification – ” Developmental Model of Sport Participation ” - Deliberate Play” – Deltakelse i mange idretter fra 7 – ---- 12 år --- tiltagende spesialisering fra 14-16 år

Elite prestasjoner gjennom tidlig spesialisering i treningsprosessen ”Deliberate Practice” (Ericsson et al., 1993) Sterk vitenskapelig dokumentasjon ”evidence”som støtter at det er en positiv relasjon mellom antallet treningstimer og prestasjonsnivå i mange idretter (Hodges & Starkes, 1996; Helsen et al., 1998; Baker et al., 2005a; Lawet al., 2007) Postulerer – 10 000 timer med målrettet trening i den aktuelle idrettsgrenen for å oppnå ekspertise Gjennomføringen av disse treningstimene (1000 timer per år) må være tilpasset barn og unges biologiske og kognitive utvikling Konkurransedyktige med andre utøvere som har startet tidlig med spesialisering i en idrett

Elite prestasjoner gjennom tidlig allsidighet ”early diversification” i treningsprosessen (Cote et al., 2007) To underliggende forutsetninger for å benytte denne modellen: Psycho-sosialt synspunkt – (Cote et al., 2009) - Viktig å erfare mange idrettsmiljø - Positiv utvikling av indre motivasjon (Cote et al., 2007) Prestasjonsmessig synspunkt - Verdien av aktivitetsmangfold – utvikling av grunnleggende ferdigheter ”abilities” ( Baker et al., 2003) - Koordinative egenskaper - Motorisk kompetanse - Sportspesifikke ferdigheter - Overføring av læring (Williams & Ford, 2008; Schmidt & Wrisberg, 2000)

Karriereveier- Transitions Stages (Bloom, 1985; Wyllemann & Lavalle, 2004) Initiation Stage - Startfase Developmental Stage - Spesialiseringsfase Perfection Stage - Perfeksjoneringsfase Sportsspesifikk karriereutvikling: Fysiske egenskaper – Langrenn, friidrett, orientering, svømming, roing, vektløfting --- Tekniske-taktiske egenskaper – Ballspill, tennis, curling— Olsen & Ingier (1989); Hjermstad (1999) Koordinative/tekniske/vekt – Gymn, RS, turn

Late specialization: the key to sucess in centimeters, grams, and seconds (cgs) sports. (Moesch et al., 2011) Målet med studiet: Dette studiet fokuserer på utøvere som er involvert i idretter hvor resultatene blir målt i cm, gram eller sekunder. Disse idrettene har spesielt fokus på utvikling av de fysiske egenskaper med mindre krav til tekniske og taktiske faktorer.

Resultater Danske eliteutøvere – Ble best i junior og senior alder Spesialiserer seg senere: a) Start fase 10-12år b) Spesialiseringsfase 14-16år c ) Perfeksjoneringsfas 17-18år Deltok i sin første nasjonale konkurranse (14år) og første internasjonale konkurranse (17år) Færre år på det nasjonale juniorteamet (2 år) og flere år på det nasjonale seniorteamet (5år) Bruker flere treningstimer fra ungdomsalder 15år-18år) enn near-elite gruppen - Lik involvering i andre idretter som near-elitegruppen (tid)

Resultater Near- elite utøvere – Ble nest best i senioralder Spesialiserer seg tidligere: a) Start fase stage 7-8 år b) Spesialiseringsfase 10-12år c ) Perfection stage - 14-16 år Deltok i sin første nasjonale konkurranse (12år) og første internasjonale konkurranse (15år) Flere år på det nasjonale juniorteamet (3 år) og færre år på det nasjonale seniorteamet (1,6år) Bruker flere treningstimer i ung alder (8år---14år) enn elitegruppen og færre timer enn elitegruppen fra 15år—18år Lik involvering som elitegruppen i flere idretter (tid)

Nyeste forskning (Cote et al., 2009) Postulerer: En senere spesialisering utvikler større ”beredskap” på de fysiske, Kognitive, sosiale, emosjonelle og motoriske egenskaper og ferdigheter som trengs for å investere i en satsing på en toppidrettskarriere. Dette gir bedre forutsetninger for: Et høyere prestasjonnivå En lengre idrettskarriere Mindre frafall Færre skader En høyere motivasjon – strekere indre motivasjon

The Big Picture Late Specialization Sports – General Model • Active Start Stage - FUNdamental movement skills (3-5 years old) • FUNdamental Stage - Developing ABC’s (6-8 females/6-9 males) • Learning to Train - Learning fundamental sports skills (8- 11 females/9-12 males) • Training to Train - Building the "engine" and consolidate sport skills (11-15 females/12-16 males) • Training to Compete - Optimizing "engine" and refine sport skills (15-21 +/- females /16-23 +/- males) • Training to Win - Maximizing "engine“, skills and performance (17 + females/18 + males) • Active for Life