Ferdsel på flyplass Røst lufthavn Ferdsel på manøvreringsområdet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dagens ferdselskart Bardufoss flystasjon
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Mekaniske -/automatiske parkeringsystemer
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Brannforebyggende tiltak
Juss, etikk og panikk på nett Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Om sikkerhet og brann.
Mekaniske bekjempelsesmidler
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Passende bilde fra lufthavnen legges inn her.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Oppgaver for tillitsvalgte
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
NY PKK Tor Simonsen.
Tiden ikke var den samme overalt
Gjøre opp ild i skog og mark!
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Velkommen til dommerkurs
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Smittemåter og smitteforebygging
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Nytt internasjonalt helsereglement
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
Jan Erik Andersen, Oslo brann- og redningsetat
Regler for bruk av øvingsavdelingen REGLER FOR BRUK AV ØVINGSENHETEN VED RADIOGRAFUTDANNINGEN.
Legemiddelhåndtering
Tornadoer.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Å tenke på ved kjøp av MC utstyr
Sand i vann, det går an - Abrajet
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
«Synlighet i mørket» Trafikksikkerhet 2014
Sikkerhetsforskriften – status og fremdrift v/Arild Tømte
Ny våpenforskrift. Bakgrunn Forskjellsbehandling Politidirektoratets ”rundskrivsvelde” Generelt behov for revisjon.
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Parkering Mål: AS FlyPark skal ha et program som ordner bestillinger på deres parkeringsplasser.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Program G00 (Kl )G99 (Kl )G98 (Kl ) Flyball-kamper (alle påmeldte lag må ha gjennomgått regler på egen trening først,
Brannvern på USIT Orientering fra USITs lokale arbeidsmiljøutvalg (LAMU)
EKSAMEN VÅREN 2015.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
NYE SKATTEREGLER 2016 Firmabil & Yrkesbil. DEFINISJON AV YRKESBIL Bil beregnet spesielt for bruk i tjeneste: Varebil klasse 2 Varebil med kun én seterad.
Du har allerede gjennomgått elektronisk Airside safety kurs Dette kurset skal gi en innføring i utformingen av flyplassen, kjennskap til ferdselsmønster.
BRANNVERNOPPLÆRING Grunnleggende branninformasjon til studenter og nytilsatte ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
BRANNSIKKER BOlig brannvernforeningen.no.
Nye skatteregler 2016 Firmabil & Yrkesbil.
Kort innføring i Flyballregler
Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Luftfartsloven, BSL’er og
Ferdsel på flyplass Namsos lufthavn Gyldig fra
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Bjørn Bakkhaug, Ålesund
Viltulykker - hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

Ferdsel på flyplass Røst lufthavn Ferdsel på manøvreringsområdet Kontaktinformasjon Tårnet: 67 03 38 55 Lufthavnsjef: 67 03 38 45 Lufthavnvakta: 67 03 38 50 VHF – radioer: Tårn , lufthavnvakta: kanal ”Tårn” Securitas: VHF radio (Flyradio) 119,250 MHz Manøvreringsområdet er en fellesbetegnelse for rullebane og taksebaner. For ferdsel på disse områdene og inntil 50 meter fra rullebanen kreves tillatelse fra kontrolltårnet. Også ferdsel i innflygingssektoren krever tillatelse fra tårnet. Kontakt med kontrolltårnet Tårnet kontrollerer all trafikk i lufta og på rullebane, taksebane og oppstillingsplass via radiokommunikasjon. For kommunikasjon mellom tårn og kjøretøy brukes VHF radio på kanal ”tårn”. Tårnet kan i spesielle tilfeller bruke lysanleggene til å signalisere til personell som ferdes i eller nær manøvreringsområdet. Med signallampe - Signal: Lysbruk. Påsatt eller blinkende rullebanebelysning: Forlat rullebanen, kontakt tårnet Påsatte innflyvgingslys: Fjern deg fra innflygningssektoren øyeblikkelig. Ferdsel på flyplass Røst lufthavn Huskeliste for arbeid inne på flyområdet Avtal hvordan kontakt med tårnet skal opprettholdes. Normalt vil man få lånt en VHF (Bakke)-radio. Mobiltelefon eller annen sekundær kontakt kan også være aktuelt. Meld fra til tårnet når du er klar til å kjøre/arbeide på eller ved rullebanen eller taksebanene. Hvis det ikke er flytafikk får man normalt tillatelse til å kjøre på / ved rullebanen. Påse at VHF-radioen er på, og tilgjengelig hele tiden mens man er i området. Kommer rullebanelysene på, Fjern deg fra rullebaneområdet og ta kontakt med tårnet. Når man forlater området, påse at det ikke ligger igjen noe på rullebanen eller taksebanene. Maskiner må parkeres minst 50 meter fra rullebanekant, og etter nærmere avtale i innflygingsektorene. Meld fra til tårnet når man er ferdig og rullebanen er klar. Fast rødt lys Stopp Blinkende rødt lys Fjern deg straks minst 50meter fra rullebanen. Se opp for luftfartøy. Blinkende grønt lys Tillatt å krysse rullebanen eller å ferdes på taksebanen Blinkende hvitt lys Forlat manøvreringsområdet og sett deg i forbindelse med kontrolltårnet. Denne folderen har til formål, på en lettfattelig måte, å gi informasjon om noen av de viktigste regler for å gjøre ferdsel på Røst lufthavn sikrest mulig. Lufthavnsjef: Odd Helge Olsen 67033845 Epost: Odd-Helge.Olsen@avinor.no Lufttrafikktjeneste (Tårnet): 67033855 Lufthavntjenesten (Brann og Redning): 67033850 Avinor Røst lufthavn 8064 Røst Kjør aldri ut på banen uten klarering fra kontrolltårnet All ferdsel på rullebane og taksebaner er forbudt uten tillatelse fra kontrolltårnet Side 1 Side 5 Side 6

Ferdsel inne på flyside FOD Brann og eksplosjonsfare Løse gjenstander kan lett suges inn i flymotorene eller gjøre skade på flyets understell. Dette kan være medvirkende til at en katastrofesituasjon oppstår. Slike skader på fly er bedre kjent under betegnelsen ”Foreign Objekt Damage” (F.O.D.). Vær med på å redusere risikoen for F.O.D. Røyking og all bruk av åpen ild er strengt forbudt overalt på flyoppstillingsområdet og inne i kjøretøyer. Overtredelse av dette forbudet kan være livsfarlig. Dersom det tillates bruk av åpen ild i forbindelse med vedlikeholdsarbeide, skal området avsperres. Brennstofftankenes utluftningsåpninger i vingen er et stort risikoområde. Høy konsentrasjon av brennstoffdamp i dette området medfører eksplosjonsfare. Kjøretøy må IKKE parkere i dette området. Plukk opp løse gjenstander på rullebane, taksebaner og oppstillingsplass Røyking og bruk av åpen ild er forbudt Brannfare og oljesøl På flyoppstillingsplassen finnes det brannsluknings- apparater. Benytt disse hvis brann eller tilløp til brann skulle oppstå. Lufthavnas brann og redningstjeneste skal alltid varsles. Bli på stedet inntil brann og redningstjenestens biler er ankommet. Ved oljesøl eller annen form for forurensning på fly- plassområdet skal man foreta opprensning straks. Er oljesølet eller forurensingen av et slikt omfang at det ikke umiddelbart lar seg fjerne, skal brann- og redningstjenesten umiddelbart varsles, slik at området om nødvendig kan stenges for trafikk. For ferdsel inne på flyside (Flyplassområdet) kreves at man har gjennomgått ”Airside Safety” kurs og har gyldig ID-kort eller er i følge med noen som har gyldig ID-kort. Midlertidig adgangskort kan utstedes ved behov. Ved Flyanløp Ved anløp av rutefly (Widerøe) opprettes et restriksjonsområde rundt flyets parkeringsplass og mot terminalbygningen. Dette området er aktiv fra 20 minutter til beregnet ankomst til flyet har dratt, og er gjenstand for særskilt kontroll. For kjøretøy For all ferdsel på Røst lufthavn gjelder de generelle kjøretøyforskriftene og de alminnelige trafikkregler for offentlig veitrafikk. I tillegg kommer følgende punkter: Alle kjøretøyer som ferdes inne på flyside skal være utstyrt med kjøretillatelse utstedt av lufthavna. Bruk varsellys/ nødblink ved kjøring på/ ved rullebanen. Normal fartsgrense innefor gjerdet er 30 km/t. Det er alltid vikeplikt for fly og kjøretøy under utrykning. Varsomhet rundt flymotorer Husk, det er alltid risiko forbundet med ferdsel omkring et fly eller helikopter som har motorene i gang. Skal du nærme deg flyet, vent alltid til motorene er stoppet. Antikollisjonslysene skal da være slukket. Propeller og rotorer kan begynne å rotere uten at det høres og uten at det synes. Ta også hensyn til luftstrømmen bak propeller og flymotorer. Disse vindhastighetene kan komme opp i 150-200 km/t. For å hindre skader på fly, biler eller personell skal utstyr på lufthavnområdet ALLTID være sikret og plassert på anvist område når det ikke er i bruk. Det er en PLIKT å plukke opp gjenstander som kan være til fare for luftfarten. Byggematerialer og lignende, som lagres på lufthavnområdet skal alltid være fastsurret og avskjermet mot kraftig vind eller jet-blåst Støybelastningen på flyoppstillingsplassene er i mange tilfeller så voldsom, at det er ulovlig både å la arbeidet bli utført og selv å utføre det, uten at det anvendes hørselsvern. Du risikerer å få varige hørselsskader dersom du ikke bruker hørselsvern når du arbeider i støyområder. Side 2 Side 3 Side 4